בשיתוף מדפייג'
השמנת יתר, מצב מורכב בעל גורמים רבים, הפכה למגפה עולמית. בשנים האחרונות חלה עלייה דרמטית בשכיחותה והיא מהווה אתגר משמעותי לבריאות הציבור. השמנת יתר אינה רק עניין קוסמטי, היא מתבטאת בהצטברות מוגזמת של רקמת שומן ומובילה למגוון מחלות ביניהן: מחלות אנדוקרינולוגיות, מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה, כולסטרול גבוה, מחלות כבד, דום נשימה בשינה ואפילו סוגי סרטן מסוימים.
ההתמודדות עם השמנת יתר דורשת גישה הוליסטית שתכלול: מודעות והבנה של הגורמים למחלה, שינוי באורח חיים תוך התמקדות בתזונה בריאה ופעילות גופנית, ותמיכה רפואית ופסיכולוגית. ירידה במשקל ושמירה על משקל תקין הן משימות מאתגרות עבור רבים. אורח החיים המודרני, שטף המידע והקושי להתנתק מהסחות דעת מקשים עוד יותר על התהליך.
מה הם הגורמים להשמנה? חשוב להדגיש שהשמנת יתר אינה אשמת המטופל. היא אינה נובעת מחוסר כוח רצון או אחריות אישית, אלא ממספר גורמים משולבים, ביניהם:
2 צפייה בגלריה
דיאטה לטיפול בעודף משקל
דיאטה לטיפול בעודף משקל
דיאטה לטיפול בעודף משקל
(צילום: shutterstock)

גורמים ביולוגיים:

● גנטיקה - גנים בין היתר משפיעים על התיאבון, חילוף החומרים ופיזור השומן שלנו.
● השפעות פיזיולוגיות - הורמונים (כמו אינסולין, לפטין וגרלין), הזדקנות, מתח, חוסר שינה ותרופות.
● בעיות אנדוקריניות התורמות להשמנה - תת פעילות בלוטת התריס, תסמונת קושינג ותסמונת שחלות פוליציסטיות (PCOS).

גורמים סביבתיים:

זמינות מזון - מזונות עתירי קלוריות ומעובדים.
תרופות- ישנו תרופות המקשות על הירידה במשקל כגון חוסמי בטא וחוסמי היסטמין.
תרופות בתחום בריאות הנפש המקשות ואף תורמות לעלייה במשקל.
אורח חיים - יושבנות (ישיבה רבה) ושימוש בתחבורה מרובה.
נורמות חברתיות, העדפות תרבותיות והשפעות תקשורתיות.

גורמים התנהגותיים:

הרגלי אכילה - אכילה מוגזמת, אכילה רגשית ואכילת לילה.
פעילות גופנית – מיעוט פעילות גופנית מעודד עלייה במשקל.
הפסקת עישון הגורמת לאכילה מפצה, צריכת אלכוהול ומתח נפשי.
הבנה מעמיקה של הגורמים המורכבים הללו חשובה הן לצורך ירידה במשקל והן לשמירה על משקל תקין לאורך זמן.
כיצד מאבחנים השמנת יתר?
אבחון השמנת יתר מתבסס על מדד מסת הגוף(BMI) , המתחשב במשקל ובגובה של אדם. לפי ההגדרה, אדם מבוגר עם BMI של 30 או יותר נחשב כבעל השמנת יתר. עם זאת, חשוב לציין שלמדד ה-BMI יש מגבלות, כיוון שאינו מודד את אחוז השומן בגוף ואינו מתחשב בגורמים כמו גיל, מין, מוצא אתני ומסת שריר.
כיצד ניתן לטפל בהשמנת יתר?
הטיפול בהשמנת יתר מורכב ורב-מימדי וחייב להיות מותאם באופן אישי למטופל כך שניתן יהיה להתיחס למכלול הגורמים לבעיה, כגון גיל, אורך חיים נוכחי, מצב בריאותי, ציפיות ועוד ובהתאם לכך לתפור את מרכיבי הפתרון הנכונים . . מטרות הטיפול העיקריות הן הפחתת משקל הגוף, מניעה או טיפול בסיבוכים הקשורים למשקל ושיפור איכות החיים. הטיפול מתחיל בשלב הראשון בשינוי באורחות החיים. בין השינויים באורחות החיים אותן ניתן לבצע ניתן למנות: תזונה בריאה, דלת קלוריות, שומן וסוכר, ועשירה בסיבים, חלבון וירקות; פעילות גופנית סדירה; הרגלי שינה תקינים; ועבודה אישית הכוללת ניטור עצמי, הגדרת מטרות ופיתוח כישורי התמודדות, לצד סיוע נפשי פסיכותרפי במידת הצורך.
2 צפייה בגלריה
אישה וגבר
אישה וגבר
אישה וגבר
(צילום: shutterstock)
במידה והשינויים באורח החיים לא מסייעים כמו שצריך ניתן לשלב טיפול תרופתי ואו ניתוח בריאטרי במידת הצורך:
תרופות – תחום הטיפול התרופתי בהשמנה עבר מהפכה בשנים האחרונות, עם כניסתן של תרופות ממשפחת תרופות חדשה שעשויה לסייע משמעותית בירידה במשקל. עם זאת, לתרופות אלו יש תופעות לוואי והתוויות נגד וחשוב להשתמש בהן תחת פיקוח רפואי תוך התאמת המינון המתאים.
אחת ממשפחות התרופות החדשות הן תרופות ממשפחת מעכבי ה-GLP1 שהוכחו לא רק כמסייעות בירידה במשקל, אלא גם מפחיתות תמותה ותחלואה קרדיו-וסקולריות.
ניתוח - ניתוחים בריאטריים כוללים מגוון סוגי ניתוחים בהם מקטינים את קיבולת הקיבה ושינויים ניתוחיים במערכת העיכול המפריעים לספיגת המזון. מעבר לזה ההתערבות במערכת העיכול מייצרת שינויים הורמונליים הגורמים לתחושת שובע ופחות רעב. הניתוחים הבריאטריים גורמים לשיפור משמעותי במשקל, אך אינם חפים מתופעות לוואי, וללא ביצוע שינוי במקביל באורח החיים, לעיתים קרובות עלולים לחזור למשקל המקורי.
● לפעמים נזקקים לשילוב הן ניתוח באריאטרי והן תרופות מעבר לשינוי אורחות החיים.
השמנת יתר היא בעיה מורכבת עם גורמים רבים, ולא נובעת מכישלון אישי. טיפול יעיל בהשמנת יתר דורש גישה אישית והוליסטית, שתתייחס לכל הגורמים המשפיעים על המטופל/ת ובחירת אסטרטגית טיפול אישית עם מירב סיכויי ההצלחה. ישנם היום טיפולים משולבים מתקדמים המאפשרים אך ניתן להגיע למשקל בריא ולשמור עליו, נצלו אותם! .
מאמרים מקצועיים בנושא:

בשיתוף מדפייג'
פורסם לראשונה: 16:02, 04.03.24