בשיתוף medpage
הקורונה חוזרת לבקר אותנו, ואכן הקורונה דומה לשפעת אך לא בדיוק כמו שפעת!
עוצמת ההדבקה, התחלואה והתמותה של קורונה עולה על השפעת, ועוד הבדל חשוב שנדע אותו: אחרי הקורונה יש 5% או יותר הנשארים עם תסמיני הפוסט קורונה שבועות וחודשים, נושא שעוד מתמודדים אותו אלפי חולים בארץ ומיליונים בעולם.
תסמונת הפוסט קורונה (לונג קוביד), איננה קלה גורמת למגוון תסמינים הנמשכים שבועות וחודשים ואולי יותר, גורמת לסבל רב, אשר פוגע משמעותית באיכות החיים של אנשים רבים.
אומנם הקורונה כבר לא מוגדרת כמגפה, למרות הדבקות ואשפוזים שעדיין קיימים אך לא מהווים סכנה מיוחדת לבריאות הציבור, אך הקורונה לא עזבה אותנו לגמרי – יש עדיין אלפים רבים של חולים שהסבל שלהם בעיקרו הוא הפוסט קורונה. חלקם מבינים מה הבעיה וחלקם בבירורים שונים וטרם אובחנו.
1 צפייה בגלריה
קורונה לונג קוביד
קורונה לונג קוביד
הקורונה לא עזבה לגמרי
(צילום: shutterstock)
להלן מספר עובדות שכדאי שתכירו על תסמונת זו שעלולה לשבש את חיי הלוקים בה:
*התסמונת מוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כהופעת תסמינים מספר שבועות או חודשים לאחר ההדבקה בקורונה והנמשכים לפחות חודשיים ולא מוסברים במחלה אחרת.
*המחקרים מראים שיותר מ-5% מהנדבקים בקורונה ילקו או כבר לקו בתסמונת.
*התסמינים עשויים לכלול בין היתר: חולשה כללית ועייפות (Fatigue), כאבי שרירים ופרקים, קשיי נשימה, כאבי ראש והפרעות שינה, דיכאון וחרדה. יש עדויות לפגיעות מוחיות (מבניות ופונקציונליות) המושרות מפגיעת הנגיף.
*סיכוי מוגבר ללקות בפוסט-קורונה מצוי אצל מטופלים עם עודף משקל והשמנה, עם מחלות רקע כמו מחלת ריאות וסוכרת, בני ובנות 50 פלוס. כמו כן, הסיכוי אצל נשים גבוה יותר מגברים. אך למעשה כל מי ״שהחלים״ מקורונה עלול לפתח את התסמונת.
*למחוסנים שנדבקו בקורונה יש סיכוי קטן ללקות בתסמונת, אך הסיכון עדיין קיים.

*שכיחות תסמונת פוסט קורונה עולה עם חומרת המחלה בזמן ההדבקה בקורונה, במיוחד אצל אנשים שאושפזו במהלך המחלה של הקורונה, להם יש סיכוי עד 70% ללקות בפוסט קורונה, והיא יכולה להיות גם קשה יותר.
*מאז תחילת המגפה אושפזו בבתי חולים מעל 1,300 מטופלים בשל פוסט קורונה, ואלפי חולים נוספים טופלו ומטופלים בשל התסמונת במרפאות פוסט קורונה השונות.
*אנו הרופאים שהיינו חלק מהחוקרים והמטפלים בפוסט קורונה, צברנו נסיון רב ושיתפנו מידע עם חוקרים מרחבי העולם. יש לנו את היכולות והאמצעים לעזור למטופלים לחזור לחייהם הבריאים כמו לפני המחלה.
נכון לנתוני השבוע האחרון אצלנו בישראל, יש 245 חולי קורונה מאושפזים בבתי החולים כש-42 מהם במצב קשה. זה אומר שאלפי חולים ונשאי הוירוס מסתובבים ביננו , כעת אין חובת בדיקה ואין חובת דווח , קופות חולים לא מבצעות יותר בדיקות קורונה והבדיקות הביתיות המהירות לא מבוצעות בכל המקרים שיש חשד לקורונה .
חשוב בימים אלה שכל המתמודדים עם מחלה דמוית שפעת יכירו בחשיבות בצוע הבדיקה הביתית לקורונה, אם הבדיקה החיובית יידעו לשמור על עצמם ועל סביבתם שלא ידביקו אנשים מבוגרים ועם סיכון, כמו כן יש חשיבות שהחולה בקורונה ידאג לידע את רופא המשפחה כי חולים בסיכון יכולים לקבל את הטיפול נגד קורונה פקסלוביד (Paxlovid), טיפול שנמצא בקופות החולים שהוכח שעוזר להחלמה, מונע סיבוכים ואשפוז, ואף מקטין את הסכוי לפוסט קורונה.
נחזור לפוסט קורונה
עם הזמן מתברר שהמודעות לפוסט קורונה עדיין לא מספיקה אצלנו (וגם בעולם), גם בקרב האוכלוסייה וגם בקרב הצוות הרפואי, מסתובבים חולים רבים עם תסמיני המחלה, אם תסמינים בינוניים ואם קשים ולצערם וצערנו אינם מאובחנים!
חולים אלו עוברים בירור רפואי מקיף צילומים, בדיקות דם, אקו לב, סי טי מוח ועוד. לרוב הבדיקות תקינות, וכשחלקנו הרופאים מוסרים למטופל שהבדיקות תקינות וכאילו אין מה לעשות המטופל יכול לחשוב בטעות שלא מאמינים לו !!! סבל על סבל.
חשוב לציין כאן כי בדיקות וצילומים תקינים הם העדות שאין מחלה אחרת שגורמת לתסמינים אלו וזו האבחנה של פוסט קורונה (נכון להיום עוד אין בדיקת דם שתוכיח מחלת פוסט קורונה אך יש התקדמות במחקרים בכיוון זה ).
מהניסיון האישי הכרתי חולים רבים של פוסט קורונה שלא אובחנו ומטופלים תרופתית באבחנות שונות לאור התסמינים שהופיעו אצלם, בחלקם הגדול טיפול זה לא עוזר ואף יכול להחמיר את התסמינים. לכן חשוב שנעלה את המודעות גם בקרב הצוות הרפואי בבתי חולים ובקהילה יחד עם העלאת המודעות בקהילה הכללית.
פרופ' בשארה בשאראתפרופ' בשארה בשאראת
אומנם אין תרופה ספציפית לפוסט קורונה אך עצם אימות האבחנה מרגיעה את המטופל, וחלקם (עם מחלה קלה או בינונית) עצם הידיעה וההדרכה לאורח חיים בריא, תזונה בריאה , שינה טובה, פעילות גופנית לפי היכולות שלהם, מצבם משתפר עם הזמן.
יש מגוון של טיפולים המותאמים לפי מגוון התסמינים של כל מטופל ומטופל, חשוב לציין שהתסמונת הזו מערבת גוף וגם נפש ועל כן זקוקים לגישה הוליסטית ביופסיכוסוציאלית תרבותית, יש חשיבות להתייחס לכל התסמינים, לדוגמה לפעמים טיפול בהפרעות השינה משפרות גם את התפקוד היומי. מגוון הטיפולים כולל ויטמינים כמו סי, די , בי 12, אנטי אוקסידנטים, תוספי מזון שונים, תרופות אנטי דלקתיות, טיפולים פיזיקליים, טיפולים נפשיים, שיקום ועוד ועוד.
פרופ' בשארה בשאראת, מומחה פוסט קורונה וטיפול בסוכרת, מנהל רפואי במטה הקורונה ופרויקטור הפוסט קורונה – משרד הבריאות (עד לאפריל 2023), מומחה ברפואת משפחה, פרופסור במדעי הבריאות, מנהל מרפאת פוסט קורונה, כללית מחוז צפון
בשיתוף medpage
פורסם לראשונה: 11:59, 14.08.23