בשיתוף מדפייג'
כמה פעמים נהוג לבצע סקירת מערכות במהלך ההיריון ובאילו שלבים הכי נכון לעשות אותן? מתי מומלץ לבצע הערכת גדילה ומה למעשה היא בודקת? אילו חידושים יש בבדיקות שיש לעבור בטרימסטר השלישי ומה החשיבות של ביצוע סקירה נוספת בטרימסטר זה? האם יש לבצע בדיקה זו גם אם לא התגלו ממצאים חריגים בבדיקות הראשונות? ומה ניתן לעשות אם חלילה התגלו ממצאים חריגים בסקירה השלישית?
תשעת חודשי ההיריון מתאפיינים בהתרגשות ובציפייה גדולה ל"תוספת" החדשה למשפחה, אך גם בבדיקות ומעקב אחרי תקינות ההיריון ובריאות העובר והאם. אבל אילו בדיקות חשובות ניתן לעבור בשליש האחרון של ההיריון, שיאפשרו היערכות מקסימלית לקראת הלידה ויעזרו להורים הטריים להגיע רגועים ככל הניתן לחדר היולדות?
ד"ר מיה שטינברג, רופאת נשים מומחית באולטרה סאונד ומומחית לגנטיקה רפואית, אחראית תחום אבחון טרום לידתי גנטי באגף נשים ויולדות רמב"ם, התארחה בפרק חדש של "מישהו מטפל בך" לשיחה עם ד"ר מאיה רונן על היערכות ללידה ואילו בדיקות חשובות יש לבצע.
"המוח כל הזמן משתנה ומתפתח"
"כיום בישראל נהוג לבצע שתי סקירות מערכות, כאשר רק אחת מהן כלולה למעשה בסל הבריאות" מסבירה ד"ר שטיינברג."הבדיקה הראשונה היא סקירת מערכות מוקדמת, אשר ניתן לבצע כבר החל מהשבוע ה-13 להיריון, ועד שבוע 17. סקירה זו אינה בסל הבריאות אולם כל קופות החולים כוללות את הסקירה המוקדמת בהשתתפות עצמית נמוכה בביטוחים המשלימים, ורוב הנשים מבצעות אותה.הבדיקה מתבצעת רק על ידי רופא/ת נשים מומחה לאולטרהסאונד, ולא על ידי טכנאית.
בבדיקה זו הרופא עובר באופן שיטתי על כל האיברים של העובר ובודק את תקינותם, כלומר ממש עוברים יסודית על מבנה המוח, הלב, גפיים, פנים, מערכת השלד ואיברים פנימיים מע' עיכול ושתן. ברוב העולם מבצעים רק סקירה אחת סביב שבוע 20-22 ולא מבצעים את הסקירה המוקדמת. מטרתה של הסקירה המוקדמת אם כן, הוא לאתר מומים כמה שיותר מוקדם, מה שיאפשר המשך בירור מהיר או שבמקרים הקשים, תהיה אפשרות להפסיק את ההיריון בשלב מוקדם. יש מומים שמופיעים כבר בשלב המוקדם כמו שפה שסועה, חסר של גפה חלילה, הידרוצפלוס קשה ועוד.
השאלה המתבקשת היא "אז בשביל מה הסקירה השנייה אם כבר עוברים על כל האיברים?" והרבה זוגות שמגיעים אליי לסקירה השנייה שואלים אותי "אז מה בודקים עכשיו שלא בדקנו קודם?". כ- 50-60% מהמומים ניתן לאתר כבר בסקירה הראשונה. בסקירה השנייה לא "נולדים" איברים חדשים, ועוברים שוב על אותם האיברים שבדקנו בסקירה המוקדמת. אבל, יש איברים שממשיכים להתפתח וממש נראים אחרת, והכוונה היא בעיקר המוח שכל הזמן מתפתח ומשתנה, עד סוף היריון וגם אחריו. חשוב לבדוק שהמוח התפתח כמו שצריך, ובנוסף יכולים להופיע מומים באיברים נוספים, בלב , כליות ועוד. הסקירה השנייה מבוצעת בשבוע 19-25.
הטיפ שלי: מי שעשתה סקירה מוקדמת, עדיף "לרווח" את הסקירה השנייה לקראת סוף הטווח האפשרי שאז המוח כבר יותר מפותח, וכמובן שמי שלא עשתה את הסקירה המוקדמת מומלץ לעשות את הסקירה "השנייה" או "טרימסטר שני" כמה שיותר מוקדם כלומר בשבוע 19-20".
מדוע הסקירה בטרימסטר השלישי חשובה?
על חשיבות ביצוע הסקירה בטרימסטר השלישי אומרת ד"ר שטיינברג: "החשיבות של ביצוע סקירה נוספת היא לאבחן ממצאים חריגים שפשוט לא ניתן לאבחן בטרימסטר הראשון או השני, גם בידי טובי הרופאים, ואנחנו מדברים על שתי קבוצות עיקריות: הקבוצה הראשונה הם מומים שמתפתחים מאוחר , איברים שהתפתחו בצורה לא תקינה, איברים שממשיכים לא רק לגדול במהלך ההיריון אלא ממש להתפתח ולהשתנות עד סוף ההיריון. המוח למשל ממשיך להתפתח . מוח של עובר בשבוע 32 לא נראה כמו מוח של עובר בשבוע 22 רק יותר גדול, למשל תבנית ה"קפלים" של המח (הסולקציה) משתנה וחשוב לבדוק שההתפתחות תקינה על מנת לאבחן מחלות נוירולוגיות קשות היכולות להיגרם על ידי חוסר סולקציה מצד אחד או "יתר" סולקציה מהצד השני. עוד איברים שניתן לזהות בהם מומים מאוחרים הם כליות, לב, מערכת עיכול וגדילת העצמות. גמדות זו דוגמה נוספת למום חמור שמופיע רק בטרימסטר השלישי . הקבוצה השנייה הם מומים שנגרמים בעקבות פגיעה לעובר במהלך ההיריון כמו זיהום ויראלי כגון CMV, דימום בעובר או חבלה.
ההבדל מהסקירות הקודמות הוא שהעובר המשיך לגדול ולהתפתח, בשל מגבלות מכשיר האולטרהסאונד בטרימסטר השלישי לא תמיד ניתן לבצע סקירה מלאה של כל איברי העובר ברזולוציה וברמת הפירוט שמבצעים בסקירות הקודמות, והבדיקה מיועדת בעיקר לאיברים שבהם יותר שכיח לאתר מומים והבדיקה מוגבלת בהיקפה. ולכן הבדיקה מוגבלת בהיקפה ומיועדת בעיקר לאיברים שבהם יותר שכיח לאתר מומים בשלב הזה".
"15% מהמומים שמתגלים ניתן לאבחן רק בטרימסטר השלישי"
ד"ר שטיינברג מדגישה כי חשוב לבצע את הבדיקה בטרימסטר השלישי גם אם לא התגלו ממצאים חריגים בבדיקות הקודמות. "כפי שכבר אמרנו יש ממצאים חריגים שמופיעים רק בטרימסטר השלישי, ומדובר על אחוז לא זניח, כ 15% מהמומים ניתן לאבחן רק בטרמסטר השלישי.למרבה המזל רוב המומים המאובחנים בסקירה השלישית אינם חמורים, כלומר לא יובילו להפסקת היריון , אך חשוב לאתרם כדי לאפשר הן להורים והן לצוות הרפואי הערכות אופטימלית ללידה" מסבירה ד"ר שטיינברג.
בשיתוף מדפייג'
פורסם לראשונה: 13:10, 04.03.24