בשיתוף מדפייג'
הפריה חוץ גופית או IVF הינה אחד מן הטיפולים השכיחים ביותר בקרב טיפולי הפוריות המתקדמים. למעשה, ההפריה החוץ גופית היא טכניקת טיפולי הפריון השכיחה ביותר בעידן המודרני. בשנים האחרונות אנו עדים להתפתחויות מדעיות שונות בנושא, ולשינויים דרמטיים בנושא מימון ושימור פריון כפי שבאים לידי ביטוי בהמלצות משרד הבריאות בישראל.
פרופסור מרתה דירנפלד, מחלוצות התחום בישראל, חברת המועצה הלאומית לרפואת נשים ומי שבזכות טיפולי הפריון שהעניקה נולדו למעלה מ-10,000 תינוקות, התארחה בפרק חדש של "מישהו מטפל בך" ושוחחה עם ד"ר מאיה רונן על כל מה שחדש בתחום. פרופ' דירנפלד הקימה וניהלה את היחידה לפריון והפריה חוץ גופית במרכז הרפואי כרמל, ניהלה מכון פריון ב-The Brigde Center בלונדון וכיום עובדת במדיקל סנטר בהרצליה, בבית החולים באלישע ובמרפאתה הפרטית בחיפה.
1 צפייה בגלריה
תינוק מבחנה הפריה חוץ-גופית IVF
תינוק מבחנה הפריה חוץ-גופית IVF
אחד מן הטיפולים השכיחים ביותר בקרב טיפולי הפוריות המתקדמים - הפריה חוץ-גופית.
(צילום: shutterstock)
בין השאר הפריכה פרופ' דירנפלד כמה מהמיתוסים הנפוצים בתחום: על הפחד מסרטן, על השאלה אם בעיות פריון היא בעיה הורמנולית, על הגיל הנכון להתחיל ועוד. "נשים מפחדות שזה ישתק אותן מעבודה, זה ממש לא ככה. זה תהליך שלוקח שבועיים. והיות ולא מחזירים עוברים לרחם, אני לא חושבת שזו פעולה כ"כ קשה ופולשנית. רוב הנשים מופתעות מכך", אומרת פרופ' דירנפלד.
"נשים חושבות שרק כשיהיה להן בן זוג יש לעשות זאת. אבל זה גם לא נכון. חלק מהנשים חושבות שהטיפול הוא "תעודת ביטוח". אם תקפאנה ביציות בטוח יהיה ילד. זו אמנם טכנולוגיה מבטיחה אבל אין מאה אחוז בנושא זה" הוסיפה.
אבל יש גם לא מעט בשורות טובות מדגישה פרופ' דירנפלד. "הבשורות הטובות הן שבשנה שעברה רחיבו את סל השירותים, ואישה שיש לה רזרבה שחלתית נמוכה עד גיל 41, ועומדת בשניים מתוך שלושת הקריטריונים שנקבעו הטיפול ממומן עבורה. זה גם לטרנסג'נדרים, וזה הישג גדול".
-מתי אישה צריכה לבוא? מה הגיל הכי צעיר ומה הכי מבוגר?
הסיבה הכי שכיחה לתחילת טיפולים זה שאישה לא מצאה פרטנר. מחקר שערכה פרופ׳ דירנפלד בשיתוף עם אוניברסיטת ייל הראה שרוב הנשים בחרו להקפיא ביציות לא בגלל קריירה אלא מפני שלא מצאו פרטנר, והגיל שלהן בינתיים עלה. יש פרדוקס, נשים מחכות, אבל ככל שהן מחכות הסיכוי יותר קטן. עקרונית אפשר להתחיל מגיל 18 אבל אף אחת לא תעשה זאת. בארץ קבעו מגיל 30-41. אבל גם מי שתבוא בגיל 29 עם רזרבה שחלתית נמוכה, יוכלו לעזור לה".
גם בהקשר של נשים שמטופלות בסרטן השד מביאה פרופ' דירנפלד בשורות חשובות: "הרבה מהנשים שמקבלות טיפול בסרטן השד מקבלות טיפול אנטי אסטרוגן. ואז יש חרדה גדולה שזה יגרום להן לא להכנס להריון. אבל ממש עכשיו התפרסם מאמר בניו אינגלנד ג'ורנל אוף מדיסין, בו בדקו הפסקה בטיפול של האנטי אסטרוגן, ו-74% מהנשים נכנסו להריון, 60% מהם ילדו ואז חזרו לטיפול, ולא היתה חזרה של הסרטן של מי שהיתה בהריון והפסיקה ההטיפול לעומת השאר - וזו בשורה אדירה".
בשיתוף מדפייג'
פורסם לראשונה: 13:49, 28.02.24