בשיתוף מדפייג'
בגוף שלנו, הורמון האינסולין הוא הגורם שמווסת את רמות הסוכר בדם. האינסולין, הורמון המופרש מהלבלב, אחראי להכנסת הסוכר לתאים לצורך הפקת אנרגיה. בסוכרת מסוג 2, הגוף מפתח עמידות לפעולת האינסולין שמובילה בהמשך גם לגם הפחתה בכמות האינסולין המופרש והנדרש להכנסת הסוכר לתאים. כאשר סוכרת מסוג 2 אינה מטופלת היא עלולה להוביל לסיבוכים חמורים במערכות גוף שונות, ולמעשה לפגיעה במרבית האיברים - וחמור מזה, יכולה להביא לתמותה מוגברת. סוכרת היא למעשה הזדקנות מואצת, אשר פוגעת כמעט בכל איבר.

במה הנזק של הסוכרת מתבטא?

לב וכלי דם - לאנשים שחלו בסוכרת מסוג 2, יש סיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם. רמות גבוהות של סוכר בדם, המלוות לרוב ביתר לחץ דם, עלולות לגרום לטרשת עורקים שיכולה להוביל להתקפי לב ושבץ - גורמי המוות מספר אחת בעולם המערבי.
מוח - הסוכרת מובילה לירידה קוגניטיבית מואצת ודמנציה. למעשה, המוח הוא עוד "איבר מטרה" בו מצטברת כמות גבוהה של סוכר דרך מחזור הדם.
כליות - אחד הסיבוכים הנפוצים ביותר הקשורים לסוכרת הוא מחלת כליות מתקדמת, המופיעה כתוצאה מחשיפה ממושכת לסוכר גבוה בדם והפעלה של מסלולים התורמים לדלקת כרונית. בצירוף לחץ דם גבוה, שנלווה פעמים רבות למחלת הסוכרת, נגרם לכליות נזק שיכול להביא לשלב הסופי של מחלת כליות (ESRD), בה הן אינן מסוגלות עוד לתפקד כראוי. אנשים עם ESRD נזקקים בדרך כלל לטיפולי דיאליזה או השתלת כליה כדי לחיות.
ראיה - סוכרת מסוג 2 יכולה להביא להשפעות משמעותיות על הראיה עד כדי עיוורון, כיוון שהיא פוגעת בכלי הדם הקטנים והעצבים במתחם העין. מחלות העיניים העיקריות הנגרמות על ידי סוכרת מסוג 2 הן: רטינופתיה סוכרתית, היווצרות קטרקט, וגלאוקומה, קבוצה של מחלות עיניים הפוגעות בעצב הראייה, שעלולה להוביל לליקוי ראייה היקפי ומרכזי.
נזק נוירולוגי – פגיעה בעצבי הגפיים: התפתחות פגיעה עצבית בגפיים בסוכרת הינה מורכבת ורב-פקטוריאלית (מחלה בעלת מספר גורמים) וכוללת מנגנונים שונים, הקשורים לחשיפה ממושכת לרמות גלוקוז גבוהות בדם. התסמינים המתקבלים חמורים וכוללים בין היתר תחושות צריבה בידיים ו/או ברגליים, חוסר תחושה או יכולת מופחתת לחוש כאב או שינויי טמפרטורה, פצעים קשים לריפוי שיכולים להוביל לקטיעות, כאב חד ואובדן שיווי משקל וקואורדינציה.
עצם – אצל חולים סוכרתיים ישנה פגיעה באיכות העצם והם נמצאים בסיכון מוגבר לשברים לאחר חבלה מינימלית ואפילו ללא חבלה.
פיריון - תיתכן ירידה בפוריות וגם סיבוכים לאם ולעובר.
2 צפייה בגלריה
סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2
(אילוסטרציה: Shutterstock)
על ידי טיפול וניהול סוכרת מסוג 2, אנשים יכולים להפחית באופן משמעותי את הסיכון לפתח סיבוכים חמורים ולמנוע הדרדרות מהירה. לטיפול מוצלח תהיה תועלת עצומה לאיכות החיים של המטופלים. למרבה המזל, בשנים האחרונות חל שיפור משמעותי בטיפולים הזמינים לסוכרתיים מסוג 2, המאפשרים איזון של רמות הסוכר בדם ושליטה טובה במחלה. מעבר לזה, לחלקם יש יתרונות מעבר לאיזון בכך שהוכחו כמפחיתים תמותה ותחלואה קרדיוסקולרית.
איך אפשר לטפל?
הטיפול במטופל הסוכרתי הינו כוללני ומותאם לכל חולה באופן ספציפי, בהתאם למחלות הרקע וגורמי סיכון קרדיוסקולרים. הטיפול יכלול תזונה מותאמת, בעיקר דלת פחמימות פשוטות ועתירה בחלבונים וירקות. פעילות גופנית, ככל האפשר, על בסיס יומיומי - הכוללת פעילות של חיזוק והתנגדות, על מנת לשפר מסת ואיכות שריר ופעילות אירובית. איזון מוקפד של כל גורמי הסיכון למחלות כלי דם, כגון הפסקת עישון, איזון יתר לחץ דם ושומני הדם. ומעבר לכל אלה, טיפול תרופתי המיועד להפחתת הסוכר בדם - והידוע כמפחית תחלואה ותמותה ממחלות כלי דם ומפחית הדרדרות כלייתית והגעה לדיאליזה.
כיום, בניגוד לעבר יש מספר רב של תרופות חדשות יחסית בזמינות ומחירים סבירים. לתרופות מנגנוני פעולה שונים ולעיתים משלימים, כאשר לכל תרופה היתרונות והתופעות לוואי שאופייניות לה. התרופות החדשות לא רק מאזנות את ערכי הסוכר ומביאות לירידה במשקל, אלא גם הוכחו כמשפרות תפקוד כלייתי, הפחתת אשפוזים מאי ספיקת לב, הפחתת תחלואה ותמותה קרדיוסוקולרית.
2 צפייה בגלריה
סוכרת סוג 2
סוכרת סוג 2
המסע לטיפול: שינוי אורח החיים לצד טיפול תרופתי
(אילוסטרציה: Shutterstock)
למעשה, בהיעדר התוויית נגד, רצוי שכל חולה סוכרת מסוג 2 יקבל אחת או שתיים מן התרופות החדשות יותר על מנת שלא רק יוכל לשפר את איזון הסוכרת, אלא גם לשפר איכות ואריכות חיים.טיפול מותאם אישית היא המפתח
מציאת התרופה הנכונה לטיפול בסוכרת של המטופל/ת הספציפי/ת והתייחסות לבעיות בריאותיות אחרות שלו/ה - כגון יתר לחץ דם וחוסר שומנים בדם - תוך כדי התחשבות בציפיות סגנון החיים, הן אף פעם לא עבודה קלה. פעמים רבות נדרש לתהליך מתמשך, הדורש מעקב קבוע אחר העדפות המטופל, תגובתו לתרופות, לשינוי בהרגלי החיים (אוכל ופעילות גופנית) והתאמת תוכנית הטיפול בהתאם. טיפול מותאם אישית מאפשר לרופאים להעריך את היעילות של המשטר הנוכחי, לבצע את ההתאמות הנדרשות שכוללות במקרים רבים שינוי מינון והרכב התרופות, ולטפל בכל בעיה שמתעוררת באופן מידי.
התאמה אישית של תוכנית הטיפול מבטיחה שהיא תהיה יעילה יותר, עם פחות תופעות לוואי, מותאמת בצורה האופטימלית לחולה ומעניקה מענה לצרכים ולנסיבות החיים הייחודיים של כל מטופל/ת. זוהי הדרך הטובה ביותר להימנע מהסיבוכים הקשים שפורטו בתחילת הכתבה ולהגיע למצב בו החולה בעזרת הרופא הוא זה שמנהל את המחלה ואת חייו - ולא מאפשר למחלה להשתלט עליו.
אני ממליצה בלב שלם לכל חולה סוכרת מסוג 2 לא לזלזל או להזניח את הטיפול במחלתו, שכן טיפול נכון הוא הערובה הטובה ביותר לחיים מלאים וארוכים.
בשיתוף מדפייג'