בשיתוף מדפייג'
by
תסמונת השלפוחית הרגיזה, או בשמה באנגלית, Overactive Bladder, היא מצב נפוץ ושכיח ובו ישנה פגיעה בתפקוד כיס השתן, המקשה על האדם להתאפק. לעיתים אין שליטה בהטלת השתן, ובכל מקרה מתלווה לכך גם תכיפות יומית ולילית.
גם אם לא מדובר במחלה, תסמונת השלפוחית הרגיזה פוגעת באופן קשה באיכות החיים, ההתנהלות היומיומית ובריאותם של הסובלים ממנה. מה הגורמים לשלפוחית רגיזה? גורמים רבים תורמים להיווצרות של שלפוחית רגיזה - ורובם קשורים לגיל: עם ההתבגרות, ישנם שינויים במערכת השתן ובמערכת העצבים השולטות בפעולת השלפוחית, שמקשים את השליטה.
בניגוד למה שרבים אולי חושבים, זו ממש אינה מחלה "נשית" , על פי מחקרים שונים שכיחות המחלה דומה בין גברים לנשים. מתחת לגיל ארבעים שכיחות המחלה המדווחת הינה 5-7% בלבד, אבל מעל גיל ארבעים שכיחות התסמונת עומדת על למעלה מ35%. בהקשר זה יש לציין כי בשל בושה נמנעים חולים רבים לגשת לרופא כך שהמחלה אינה מדווחת.
1 צפייה בגלריה
שלפוחית
שלפוחית
מבושה ועד לפגיעה בתפקוד המיני: ההשלכות של שלפוחית רגיזה
(צילום: shutterstock)
פגיעה בנפש, בכיס וסכנה לבריאות הכללית התסמונת מלווה פעמים רבות קשיים נפשיים כמו מבוכה, בושה, פחד, הכחשה, כעס, דיכאון, הסתגרות חברתית ופגיעה בדימוי העצמי. התסמונת עלולה גם להוביל לפגיעה בכושר העבודה, בשינה, בחיי החברה, בזוגיות ובתפקוד המיני.
בנוסף, התסמונת כרוכה בהוצאות כספיות - לצורך חיתולים, טיפולים, כביסות, אביזרי עזר וימי היעדרות מהעבודה.
כאשר התסמונת מלווה באיבוד שתן, זה גם משפיע על הבריאות הכללית, השפעה העשוייה להתבטא בשימוש יתר בטיפולים תרופתיים וסיעודיים, בעיות עור, דלקות שתן, נפילות ושברים בצוואר הירך.
מה קורה כשלא מטפלים?
כשאינה מטופלת, התסמונת מאלצת אנשים רבים לשנות את אורח חייהם ומשפיעה על איכות חייהם. לדוגמא, ללבוש ביגוד שחור עליו פחות ניכרת דליפת השתן, לשבת בקולנוע תמיד ליד המעבר כדי לא להקים אנשים בדרך לשירותים, להימנע מפעילויות באזורים בהם אין שירותים ונסיעות ארוכות, ללבוש חיתולים למבוגרים ולצאת מהבית עם בגדים להחלפה.
התסמונת היא לא גזירת גורל: כיום קיימות מספר אפשרויות טובות לטיפול בתסמונת. לצורך אבחון של התסמונת וקבלת טיפול מתאים, כל שצריך לעשות זה להגיע לרופא ולהיוועץ עימו על הטיפול התרופתי המתאים. לרוב, לאחר אבחון יתאי לכם הרופא טיפול תרופתי. ניתן לטפל בשלפוחית רגיזה גם באמצעות ניתוחים ובאמצעות פיזיותרפיה, בהתאם למצב המטופל.
בכל מקרה, יש להתמיד בטיפול התרופתי על פי הוראות הרופא המטפל - וגם אם חל שיפור, לא להפסיק את נטילת התרופה ללא התייעצות עם הרופא, שכן הפסקת טיפול עלולה לגרום לחזרת התסמינים.
למידע נוסף – צפו בסרטון מעלה.
בחסות בלתי תלויה של חברת אסטלס
פורסם לראשונה: 15:33, 15.02.24