כשאומרים הרבי מלובביץ', חושבים מיד על בית הלבנים האדום באיסטרן פארקווי, 770. אבל עם כל הכבוד לברוקלין, ניו-יורק – לובביץ' היא בכלל עיירה קטנה ברוסיה, שם שכן מרכז החסידות בין המאות ה-19וה-20. ארבעה אדמו"רי חב"ד התגוררו בעיירה הקטנה, החל מהאדמו"ר השני בשושלת, ממשיך דרכו של רבי שניאור זלמן – מייסדה של חסידות חב"ד – ועד רבי שלום דובער שניאורסון, שעקר מהעיירה בשנת 1916 בעקבות מלחמת העולם הראשונה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרבי מלובביץ', מנחם מנדל שניאורסון, האדמו"ר האחרון של חסידות חב"ד, לא התגורר בלובביץ', אבל זה לא מפריע לחסידי חב"ד לזכור חסד נעורים למקום שהיה מרכז החסידות, ולהחזיר עטרה ליושנה.
עוד קהילות בערוץ היהדות: בלי בית כנסת, לבד במרחב: להיות יהודי דתי באלסקה הקהילה היהודית בבחריין: מחכים לפגוש ישראלים יוצאי בחריין הקהילה היהודית בקוסובו נרגשת: "סוף-סוף לא נצטרך לספק הסברים" תלמוד תורה, שחיטה כשרה ויין לקידוש: קל להיות יהודי דתי באיחוד האמירויות מבייגל עם חור ועד בשר: יהודי הוואנה נאבקים על הכשרות
כשאומן האוקראינית לנגד עיניהם, עומלים כמה חסידי חב"ד על תחייתה של לובביץ', והעיירה בת 500 השנים הופכת לאתר תיירות משמעותי עבור יהודים ברוסיה.
9 צפייה בגלריה
הרב גבריאל גורדון מלווה את שחזור בית הכנסת העתיק בעיירה לובביץ'
הרב גבריאל גורדון מלווה את שחזור בית הכנסת העתיק בעיירה לובביץ'
הרב גבריאל גורדון מלווה את שחזור בית הכנסת העתיק בעיירה לובביץ'
לא פשוט להגיע לשם: ממוסקבה, בירת רוסיה, ניתן להגיע רק בנסיעה שלוקחת כחמש שעות. מסנט-פטרסבורג מדובר על נסיעה של כ-12 שעות, מה שלא מונע מאלפי המטיילים להתאמץ ולהגיע, כדי להתפלל בקברי האדמו"רים הטמונים בה ולסייר בין רחובותיה שבהם הזמן כמו עמד מלכת.

חיסול שיטתי של האוצרות היהודיים

התיאור של הרב גבריאל גורדון, שליח חב"ד והאחראי על המקומות הקדושים בלובביץ', אומר הכול: "זה כפר רוסי בסוף העולם שמאלה, שהציוויליזציה לא הגיעה אליו". במקום טמונים שניים מאדמו"רי החסידות: רבי מנחם מענדל שניאורסון, "הצמח צדק", השלישי בשושלת - ובנו, רבי שמואל המכונה המהר"ש. גם ארבע אדמו"ריות – נשותיהם של אדמו"רי חב"ד – נקברו בבית העלמין היהודי העתיק, המושך למקום המוני מתפללים.
"בשנים האחרונות התחלנו בעבודות שיפוץ של בית העלמין, והמצבה הכי עתיקה שגילינו עד כה היא מ-1794, ושייכת לאחד מתלמידיו של מייסד תנועת החסידות, הבעל שם-טוב", מספר הרב גורדון. "למרות שלא גר בה דרך קבע, הרי שגם האדמו"ר הראשון של חב"ד, רבי שניאור זלמן מלאדי, המכונה אדמו"ר הזקן, כתב בלובביץ' את ספר התניא - ספר היסוד של חסידות חב"ד. על פי הסיפורים שעברו בחסידות, בעיירה גרו צדיקים נסתרים, תלמידים של הבעל שם-טוב. הישיבה המפורסמת של חסידות חב"ד, 'תומכי תמימים', שיש לה היום כמאה סניפים ברחבי העולם, החלה שם את דרכה".
בתקופת "תור הזהב" של העיירה, עד לפרוץ מלחמת העולם הראשונה, חיו בה כ-3,000 תושבים – רובם המוחלט יהודים. "לובביץ' הייתה כפר מוכר שבו יריד מפורסם בשל מיקומו על הגבול", מסביר הרב גורדון. לפני פרוץ מלחמת העולם הראשונה האדמו"ר החמישי והשישי יצאו משם ועברו לרוסטוב, אחת הערים העתיקות ביותר ברוסיה, ומרכז תיירות חשוב בערי "טבעת הזהב של רוסיה".
9 צפייה בגלריה
בית העלמין העתיק בעיירה
בית העלמין העתיק בעיירה
בית העלמין העתיק בעיירה
למעשה, מספר גורדון, היהודים לא חזרו מאז לעיירה שהפכה לעיירת רפאים. את המכה האחרונה הנחיתו הנאצים: המשפחות היהודיות המעטות שנשארו הוצאו להורג במלחמת העולם השנייה. "היה שם טבח. אספו קרוב ל-500 יהודים במרכז העיר, לקחו אותם לבור והרגו את כולם". במקביל, החצר ובה ישיבת "תומכי תמימים" ובית האדמו"רים עלו באש.

מתחת למצבות התגלה בית כנסת

עבודת השחזור של בתי העיירה והאתרים החשובים לחסידות, כמו גם שחזור האנדרטאות והמבנים המרכזיים נעשו הודות לסיועו של רבה הראשי של רוסיה, בערל לאזאר, ובשיתוף פעולה עם גורמים רבים: הרב אלכסנדר ברדה ממוסקבה, נשיא איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה; הממשלה הרוסית ובמיוחד מושל המחוז אלכסי אוסטרובסקי - ובעזרת אגודת חסידי חב"ד רוסיה, בראשות הרב יצחק קוגן.

9 צפייה בגלריה
 משקמים את בית הקברות העתיק בעיירה
 משקמים את בית הקברות העתיק בעיירה
משקמים את בית הקברות העתיק בעיירה
"אנחנו לא מחזירים לשם יהודים", מסביר הרב גורדון. "זו עיירה שלא גרים בה כלל תושבים יהודים, וזו גם איננה מטרתנו. אנחנו רוצים לעשות כבוד למקומות הקדושים שעמדו כמעט שוממים במשך הרבה מאוד שנים ונזנחו כמעט לחלוטין בתקופת הקומוניזם. אנחנו רוצים שיהיה מקום מכובד שאנשים יגיעו אליו להתפלל. כבר הרבה שנים שאנחנו עובדים במקום. על שיפוץ בית הקברות אנחנו עובדים כבר ארבע שנים, ובכל פעם מגלים עוד קברים. האדמה של העיירה הזו ספגה כל כך הרבה קדושה. זה מקום מיוחד".
בבית קברות סמוך ל"אוהל" הקדוש, הם גילו לפני חמש שנים יסודות של מבנה שרצפתו שרופה. כשהתחילו לברר מה היה שם, התברר שהרצפה שייכת לבית כנסת שבנה האדמו"ר המהר"ש ליד קברו של האדמו"ר הצמח צדק. הם החלו בחפירות וחשפו את הרצפה העתיקה, השריד האחרון מבית הכנסת שככל הנראה נשרף בזמן המלחמה. "בנינו על זה בית כנסת, וברגע שתיגמר הקורונה נכניס ספר תורה ונפתח את המקום", מבטיח השליח במקום בהתרגשות.
9 צפייה בגלריה
כינוס שלוחי חב"ד באירופה, בעיירה ליובאוויטש
כינוס שלוחי חב"ד באירופה, בעיירה ליובאוויטש
כינוס שלוחי חב"ד באירופה, בעיירה ליובאוויטש

המקומיים מגלים את "העיירה הקדושה"

בימים אלה הם מסיימים לשחזר את המבנה של הישיבה הראשונה של "תומכי תמימים" בעיירה: "הבנו שהמבנה שלה היה מאוד גבוה - והכי יפה בכל האזור". לאחרונה אף סיימו את הצבת השילוט הנרחב של שמות הרחובות בעיירה הקטנה, בהם שמות כמו חב"דסקאיא ועוד - לאחר אישור ממושל מחוז סמולנסק.
9 צפייה בגלריה
הרב גבריאל גורדון בשיקום בית הקברות
הרב גבריאל גורדון בשיקום בית הקברות
מתחת לאבנים התגלתה רצפה של בית כנסת עתיק. הרב גבריאל גורדון
האנשים האמונים על העבודות במקום מספרים כי לא היה פשוט להחיות את המקום ולשחזר את המבנים, והם עדיין לא סיימו את המלאכה. במקום נבנים גם שלושה בתי הארחה לאור הביקוש הרב. "אנשים רוצים להגיע לכמה ימים, כי הדרך למקום מאוד קשה. הם רוצים להישאר שבתות וחגים, וראינו שיש צורך לסדר כמה בתי הארחה. מגיעים מכל העולם, ולא רק יהודים שומרי מצוות. אנחנו פוגשים גם מקומיים שאינם יהודים שמגיעים הנה".
בשל סגירת השמים, טוענים אנשי חב"ד המקומיים כי קיימת עלייה לרגל לעיירה העתיקה מתוך רוסיה. "עד יום כיפור הגיעו יותר מאלף אנשים לבקר במקום רק מתוך רוסיה. היו בני נוער, סמינרים ועוד. אנשים חיפשו מקומות קדושים בתוך רוסיה".
9 צפייה בגלריה
קברי רבניות בליובאוויטש
קברי רבניות בליובאוויטש
קברי ארבע נשות האדמו"רים ב"אוהל"

9 צפייה בגלריה
משקמים את העיירה העתיקה ברוסיה
משקמים את העיירה העתיקה ברוסיה
משקמים את העיירה העתיקה ברוסיה