כשכוכב הריאליטי הבינלאומי שר על סליחות: אחרי שכבשו את העולם בשיר "רפא נא", שתורגם למאות שפות – ובמיוחד לחודש אלול, המוזיקאים יאיר לוי ושי סול שרים את פיוט הסליחות, "בן אדם מה לך נרדם", בשיתוף פעולה יוצא דופן עם כוכב הריאליטי הבינלאומי, אסף גורן, שמוסיף לניגון המוכר טקסט שכתב באנגלית, המלווה בחתימת הצליל של מוזיקת ה"טראפ" הפופולרית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
גורן רואה במוזיקה את התפילה שלו לבורא עולם, ובחיבור עם לוי וסול את הקישור שבין קודש לחול ובין תפילה להיפ-הופ - אבל בעיקר את החזרה לשורש היהודי שבו. הוא מזוהה ביותר כזוכה במקום הראשון בתוכניות ריאליטי גדולות כמו "האח הגדול VIP ", ו"נינג'ה ישראל", כמו גם תוכניות מציאות נוספות בחו"ל. מלבד היותו כוכב ריאליטי ודוגמן, גורן הוא גם רקדן ברייקדאנס שקטף את המקום הראשון באליפות אירופה, מוזיקאי ואלוף ישראל בג'ודו במשך ארבע שנים. עוד תרבות בערוץ היהדות: אלבום סליחות נשי: "זה חזק יותר מכל מחיצה" דוקו: חייו ומותו של הרבי שהקדים את זמנו קליפ: כש"אדון הסליחות" פוגש את "ונתנה תוקף"
רשימת התארים החלקית הזו הובילה את אחד מערוצי הטלוויזיה הגדולים בעולם להציע לו השתתפות בתוכנית ריאליטי הנצפית על ידי עשרות מיליוני בני אדם. אלא שגורן הפתיע וסירב. נימוקו היה כי התוכנית גולשת לחגים - ובכך פוגעת במסורת ישראל.
5 צפייה בגלריה
 שי סול, אסף גורן ויאיר לוי
 שי סול, אסף גורן ויאיר לוי
שי סול, אסף גורן ויאיר לוי
"אני משתדל ללכת עם הלב והאמונה שלי, ככה אני חי את החיים שלי", מנמק גורן, "אני מאמין שבן אדם צריך לבחור נכון. ההשתתפות הייתה אולי סוללת לי כיוון ודרך חדשים וחושפת אותי לקהל חדש אבל אני בוחר ללכת עם האמת הפנימית שלי".

"לפעמים מבקשים ממני להצניע את היהדות שלי"

בתחילת הקליפ, אומר גורן (בתרגום חופשי), "אל תתרברב, אל תשעבד את דעתך עליי, לא בשמים היא ולא מעבר לים אלא בתוכך היא זורחת".
"לפעמים אומרים לי 'תצניע את היהדות שלך', 'אל תציג את הפיאות', 'אל תשים כיפה', 'אל תדבר עברית - זה יסגור לך דלתות'", הוא מסביר, "אני אומר: אני מנצח ומפסיד עם היהדות שלי, זה מה שאני בוחר עד הסוף.
"הוויתור על דברים רבים שווה ערך להרגשת הסיפוק והניצחון. יש אלפי בני נוער שעוקבים אחריי, אור הזרקורים עליי. השאלה היא האם אני משתמש בו לייצר כסף או כדי להוות דוגמה לאנשים על יהדות מחבקת שאנו יכולים להתגאות בה ולשלב אותה בחיי היומיום שלנו".

"יש לנו 'להיטים' יהודיים ששרדו 3,000 שנה"

גורן מבקש להדגיש כי הוא אינו תופס את עצמו כדתי, "מה שגרם לי לקבל את ההחלטה הזו היא הסיבה שגרמה לי לבקש מחברה שלי לגזור לי את השיער ולהשאיר פיאות בצדדים. זה גם מה שגורם לי לשים ציצית כל בוקר, ולענוד שרשראות עם סממנים יהודיים - חשוב לי לשלב את אורח החיים החילוני עם המסורת שלנו ואני עדיין לא מוותר על התחביבים שלי, על הסטייל שלי ואפילו על האפשרות לרוץ גם בלי חולצה".
בדיוק כמו גורן, גם לוי, שותפו ליצירה מסרב להגדיר את עצמו כדתי או חילוני. "יהדות זו לא דת, זה עם. למה צריך להתקבע בכל מיני עמדות? מותר לנו לזוז בתוך האזור האפור וטוב שיש אזור כזה". לדבריו, המקום היהודי, הפנימי, בא לידי ביטוי בטקסט של גורן - וכמובן במילים האלמותיות 'בן אדם מה לך נרדם', "יש לנו 'להיטים' מוכחים ששרדו 3,000 שנים, אוצר גנוז של פיוטים שמלווים אותנו כל כך הרבה שנים. יש לזה משמעות בעידן שבו שירים מתחלפים כל שבועיים".
סול המופיעה ברחבי העולם עם שירי תפילה ופיוטים ולוקחת אף היא חלק בפרויקט מסבירה כי "חלק מהחזון בעשייה המוזיקלית שלי הוא להחיות פיוטים. זו זכות עבורי לקחת חלק בחידוש של 'בן אדם מה לך נרדם' שמושר כל חודש הסליחות בבתי כנסת, ובמיוחד בליבי, בתקופה האחרונה".
5 צפייה בגלריה
( זכריה קארפ)
"כשקראתי את המטפורה על 'בנג'מין פרנקלין' (שטר של מאה דולר), והבנתי שההכרה כי ה'כסף' או 'החומר', הם אלו ששורטים ומצלקים אותנו ומה שנדרש הוא לחזור אל 'אור הבראשית'," מוסיף לוי, "הבנתי כי יש כאן אמירה גדולה של אדם המבקש להיחלץ מתוך התרדמה, מתוך כל הגורמים הסביבתיים המפריעים לו לחזור אל תוך עצמו ואל השורש שלו", מוסיף לוי.

מהטראומה למוזיקה

לוי התפרסם לאחר ששירו "רפא נא" זכה למאות גרסאות כיסוי ותרגומים ברחבי העולם, מסין והודו ועד רוסיה ולבנון - ובשלב מסוים, אף הפך למשחק מחשב. "בתחילה הוא אומץ על ידי נוצרים אוונגליסטים ואז במהירות הוא הגיע לאלפי קהילות ואתרים". 'רפא נא' היה השיר הראשון בפרויקט גדול של פיוטים והפקות עדכניות עליו עובד לוי, ו"בן אדם מה לך נרדם" הוא הסנונית השנייה.
5 צפייה בגלריה
( רמי דיאבלו)
את דרכו למוזיקה עשה לוי לאחר הצבא שם שימש כלוחם ומפקד בשייטת 13 במשך שמונה שנים. כשחבריו השתלטו על ה"מרמרה" הוא נשאר בבסיס כדי להתכונן למשימה חשובה.
רגשות האשם מול התמונות של חבריו מותקפים באלימות במשט הובילו אותו להחלטה כי הוא "לא מפסיד יותר מבצע בחיים" והוא נשאר עוד שנים כקצין ביחידה. רק לאחר שיחה עם מפקד היחידה הבין כי הוא נותר בצבא בגלל "המרמרה", כאשר למעשה, רצה להיות מוזיקאי.
אלבומו הראשון, "שוב לנשום", כלל לא מעט שירים הנעים על גבי התפר שבין הצבא לחיים שאחרי; כך לדוגמא, השיר "הגשם'" נכתב על חברו שנפצע אנושות במרמרה, כמו גם שירו הנושא את שם האלבום. "ארבעה ימים אחרי צוק איתן, כשהודיעו לנו שהמבצע נגמר, לקחתי תיק ומצאתי את עצמי בנפאל. שאלתי את עצמי מה אני עושה עכשיו ופשוט התחלתי לטפס על האוורסט שבהרי ההימלאיה, שם נכתב 'שוב לנשום' המתאר את המעבר בין שני ספירות החיים שלי".