הרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו אסרה לפרסום תשדירים הקוראים לתמוך ביוצאים בשאלה שעזבו את החברה החרדית וזקוקים לסיוע במגורים ובהשלמת השכלה. לטענת הרשות, המסרים הנשמעים בהם "שנויים במחלוקת" ופסולים לשידור - אף שאינם כוללים אמירות בזכות היציאה ולא מעודדים שינוי של אורחות החיים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
לפני כחודש פנתה עמותת "הלל - יוצאים בשאלה" לרדיו תל אביב, וביקשה לפרסם שלוש גרסאות של התשדיר, שבכולן נשמעים יוצאים או יוצאות המתארים בקצרה את הקשיים שחוו ואת הסיוע שהעניקה להם העמותה - ומבקשים מהציבור לתרום לה מכספם.
באחד התשדירים מספר אסף על "מאבק משפטי ארוך על הילד שלי" שזכה לליווי הלל, ועל סיועה לו במלגות לימודים. "במהלך השנים הקמתי משפחה חדשה", שיתף. "היום אני מטפל בעזרת בעלי חיים והבכור שלי קצין בעתודה. אני קורא לכם לתרום לעמותת הלל".

בתשדיר אחר מספרת אמה שלא הרגישה שייכת לחברה החרדית, ובהמלצת חברה פנתה לעמותה. "קיבלתי הכול: דירת מעבר, מעגל חברתי תומך, ייעוץ תעסוקתי ומלגות לימודים", אמרה. "סיימתי את הלימודים, והיום אני מתכנתת ומרגישה סיפוק אדיר בעבודה".
יוצאת שלישית, רסל, סיפרה כי ההחלטה לצאת בשאלה הייתה קשה ו"גררה מחירים כבדים", עד שהלל סייעה לה במעבר בין העולמות באמצעות ליווי אישי ומלגות, והיום היא יוצרת, עורכת ספרות ולשון ונהנית מתרומתה לעולם.

"איך זה שנוי במחלוקת?"

אלא שבעוד שבתחנות תאגיד השידור הישראלי הקמפיין כבר עלה, ברדיו האזורי נדחה שידורו שוב ושוב ללא הסבר, ורק לאחר שלושה שבועות - סורב. הנהלת התחנה הודיעה להלל לפני כמה ימים, בשם הרשות השנייה, כי לא ניתן לפרסם את התשדירים, משום שיש בהם הפרה של כללי ה"אתיקה בפרסומות בשידורי רדיו", הקובעים כי "לא ישדר בעל זיכיון תשדיר פרסומת שיש בו העברת מסר בנושא פוליטי, חברתי, ציבורי או כלכלי השנוי במחלוקת בציבור". העמותה התבקשה לשנותם כתנאי לאישור, כך שיהיו "אינפורמטיביים בלבד".
1 צפייה בגלריה
אסף פיליפ ורסל דיקשטיין. למה פסלו אותם?
אסף פיליפ ורסל דיקשטיין. למה פסלו אותם?
אסף פיליפ ורסל דיקשטיין. למה פסלו אותם?
(עמותת הלל - יוצאים בשאלה)
גורמים ברשות הסבירו כי המסר העולה מבין השורות הוא שהחיים בחברה החרדית קשים באופן לא מוצדק ומוטב לעזוב אותה. לדבריהם, הדבר אמנם נתון לפרשנות המאזין, אך הרשות מעדיפה להחמיר בעניין – וכך היא נוהגת גם כלפי מפרסמים שמרניים, למשל כאשר פסלה תשדירים של ארגון "אפרת" הנאבק נגד הפלות הריון.
בהלל ללא השתכנעו, ופנו לרשות השנייה בבקשה לבחון מחדש את ההחלטה ובהתרעה לפני עתירה לבית המשפט בנושא. עו"ד יוסי עבאדי (משרד עורכי הדין מיתר), המייצג את העמותה בהתנדבות, טען כי הקמפיין איננו כולל ביטויים או מסרים שנויים במחלוקת, ויעיד על כך אישורו על ידי תחנות ציבוריות אחרות.
עו"ד עבאדי תיאר את פעילות מרשתו, והדגיש כי היא מסייעת למי שכבר קיבלו החלטה לשנות את אורח חייהם והם זקוקים לתמיכה וסיוע בשעת משבר ומצוקה עקב המעבר בין העולמות, אך אינה משכנעת אנשים לבצע את השינוי.
"עצם הסיוע לאנשים בשעת משבר אינו יכול להיות שנוי במחלוקת", כתב, וכראיה לכך ציין שפעילות הלל מתוקצבת, בין היתר, על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים והמוסד לביטוח לאומי. "פעילותן של רשויות אלו למען אוכלוסיות במצוקה, בוודאי שאינה שנויה במחלוקת, ותקצוב עמותת הלל מעיד כי פעילותה תואמת את מדיניות הגופים הממשלתיים הללו", טען.
ככלל, הזכיר עבאדי, "חופש הבחירה הוא חלק מזכויות היסוד של אדם". לדבריו, "אדם אדון לגורלו, וזכותו של אדם לבחור ולשנות את אורח חייו היא חלק מכבוד האדם וחירותו, ואינה יכולה להיות שנויה במחלוקת". עוד העיר כי "הפרסומת יועדה לשידור בחודש דצמבר, שבו תורמים רבים מחליטים על יעדי תרומותיהם לאותה שנה, והפסילה פגעה קשות במרשתנו ובגיוס התרומות שלה".

"פגיעה בזכויות של קהילה שלמה"

מהרשות השנייה לטלוויזיה ולרדיו נמסר כי הם מנועים מלהתייחס לנושא מאחר שעמותת הלל הגישה ערעור על ההחלטה, ואין בכוונתם לזהם את ההליך.
מנכ"ל עמותת הלל, יאיר הס, העריך כי מאחורי ההחלטה למנוע את הפרסום לא עומדת מעורבות או לחץ של גורמים חרדים, ואלה רק אנשי הרשות השנייה ש"מפחדים מהצל של עצמם" וקבעו כי סיוע ליוצאים בשאלה הוא נושא שנוי במחלוקת. הס הוסיף: "עצוב לגלות שיש מי שחושבים שאפשר לפגוע בזכויות של קהילה שלמה רק בשל החשש הלא מוצדק, מביקורת של קבוצות קיצוניות שכבר לא צריכות לומר דבר כדי להטיל מורא על רשויות ממשלתיות".
ח"כ אלכס קושניר (ישראל ביתנו), המסייע לעמותת הלל במאבקה, טען כי פסילת התשדירים מהווה פגיעה אנושה בחופש הביטוי ובחופש הבחירה. "חוששני שההחלטה התקבלה בחוסר שיקול דעת, תוך התעלמות מוחלטת ממטרותיה של עמותת הלל", אמר. "אני סבור ובטוח כי לאחר בחינה מחודשת של הדברים, ובבחינה של החוק והעתירות הקודמות בנושא, הרשות תחזור בה מהחלטתה".