הממשלה כבר החליטה - אבל "שר התורה" טרם חתם: הארכת הסגר עד לסוף החודש שאושרה אמש (יום ג') מגבירה את הלחץ מצד מנהלי תלמודי התורה על הרבנים לפתוח מחדש את המוסדות, למרות השבתת מערכת החינוך הכללית, ושוב עיניהם של אזרחי ישראל נשואות אל ביתו של המנהיג החרדי הבכיר בבני ברק, הרב חיים קנייבסקי, שאמור להכריע בעניין עד סוף השבוע. אלא שבמערכת הבריאות גובר החשש כי "גדול הדור" הליטאי יבחר הפעם שלא להחליט - לפחות לא באופן פומבי - ויחזור למדיניות העמומה ולמסרים הכפולים שאפיינו את תחילת ימי הסגר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אתמול נועדו כמה מחנכים בולטים במגזר, מהזרם המרכזי, במטרה לאחד כוחות במאמץ להביא לפתיחת תלמודי התורה. הם שמעו זה מזה כי למרות ההוראה הכללית של הרב קנייבסקי ליישר קו עם ההנחיות ועם המעבר של מערכת החינוך הכללית ללמידה מרחוק, הרי שבמענה פרטני למנהלים שפנו אליו הוא אישר למוסדות לפעול, ואף טען כי ביטול התורה הנגרם בסגר הוא מהגורמים להתפרצות החמורה של התחלואה כעת.
המידע הזה רק העצים את תחושת התסכול בשטח ואת הלחץ המופעל מצד המנהלים לפתוח את בתי הספר לבנים, לכל הפחות במתכונת חלקית או למחלימים בלבד - ואלה עשויים להשפיע על החלטת הרב לסגת בחזרה אל הערפל.

הורים חרדים למדינה: תעזרו לנו

קודם להחלטה על הארכת הסגר פנה ראש הממשלה בנימין נתניהו לבית הרב בבקשה להשאיר את תלמודי התורה סגורים, כאשר 15% מתוכם – בעיקר מקרב הפלגים הקיצוניים, אך לא רק – כבר פועלים בשטח בניגוד להנחיות, חלקם כאמור בהסכמה שקטה של הרב. ראש הממשלה שמע מנכדו של הרב, יענקי קנייבסקי, על הלחץ הגדול מצד ההורים והמחנכים לפתוח את המוסדות - הן בגלל הפגיעה בילדים וביטול התורה שנגרמים, והן משום שהובטח להם שהסגירה תהיה לזמן מוגבל.

ל-ynet נודע כי עשרות ואף מאות פניות התקבלו בימים האחרונים במשרד הבריאות, במשטרת ישראל וברשויות המקומיות - רובן ככולן אנונימיות - מתוך ציפייה שפעולה מצידן היא הדבר היחיד שעשוי להביא לסגירת תלמודי התורה ובתי הכנסת, ולמניעת התקהלויות אסורות.
הורים חרדים סיפרו על הלחץ מצד תלמודי התורה לשלוח את ילדיהם והחשש להיתפס כ"פשרנים", לצד החשש האישי מהדבקה: "אנחנו יושבים בבית ואוכלים את עצמנו על כך שהפקרנו את הילדים", סיפר אחד מהם. "הדבר היחיד שיכול לעזור לי ולהורים כמותי הוא שגורם חיצוני, כמו המשטרה, יצליח לסגור את המוסדות - ואנחנו מתפללים שזה מה שיקרה".

"חתונה זה לא צו הלכתי"

פרופ' רן בליצר, ראש קבינט המומחים ב"מגן ישראל", אמר הבוקר (ד') בריאיון לאולפן ynet כי הוא מקווה להוקעה פנימית יסודית של מפירי החוק בתוך המגזר החרדי. "חתונה זה לא צו הלכתי, אין צו הלכתי שאומר שצריך לקיים חתונה במעמד של 500 או אלף איש. זה חייב להיפסק בלחץ חיצוני", רמז לעניין האכיפה, "וגם בלחץ פנימי מתוך הקהילה. אני מאמין גדול בלחץ שמגיע מבפנים, ואני שומע שהדבר הזה קורה".
1 צפייה בגלריה
 הרב חיים קנייבסקי חותם על הקריאה לסגור את תלמודי התורה "לכמה ימים", בראשית הסגר
 הרב חיים קנייבסקי חותם על הקריאה לסגור את תלמודי התורה "לכמה ימים", בראשית הסגר
הרב חיים קנייבסקי חותם על הקריאה לסגור את תלמודי התורה "לכמה ימים", בראשית הסגר
הוא הוסיף כי מנתונים שבידיו, רוב הציבור החרדי "מציית כרגע להנחיות של הרבנים שאומרים לסגור, להיזהר, שאומרים 'ונשמרתם לנפשותיכם', אבל חייבים לעצור את אותו מיעוט שאנחנו רואים בתמונות".
בליצר הדגיש כי המוטציות המידבקות יותר עובדות חזק יותר במגזרים צפופים: "צריך לזכור שיש לציבור החרדי גם אתגרים אובייקטיבים", אמר. "המחלה הזו עוברת יותר בתנאי צפיפות ובמשפחות גדולות יותר מאשר במשפחות קטנות יותר. העובדה שיש זן מאוד מידבק תשפיע באופן בלתי פרופורציונלי על הציבור החרדי, גם בלי אותם האירועים המאוד מכעיסים ומסוכנים. לכן אני חושב שצריך לעזור לציבור החרדי באמת, כי המשמעויות קשות. אנחנו רואים את המשמעויות הקשות האלו בבתי החולים".