בית המשפט המחוזי בירושלים הורה היום (ב') לעיריית ירושלים לשקול בשנית את מיזם החתונות במרחב הציבורי. את העתירה הגישו חגי ומור אפרת, זוג ירושלמי שביקש להינשא באמצעות רבה רפורמית, תחת המגבלות של 20 איש ותוך הסתייעות במיזם "מתחתנים בירושלים", לאחר שזה נחסם בפניהם משום שאינם מתחתנים דרך הרבנות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השופט אלכסנדר רון הורה לעירייה לדון בנושא בתוך שבעה ימים, ואף פסק 2,500 ש"ח הוצאות לעותרים. היועץ המשפטי לממשלה החליט להתייצב לדיון מאחר שכרוך בו עניין ציבורי, ותמך בעמדת התובעים.
באת כוחו הסבירה כי "עמדתנו היא שעל העירייה, ככל רשות מנהלית, לנהוג בשוויון כלפי כל תושביה כאשר היא מקצה משאבים. משעה שהיא מקצה משאבים, עליה לעשות זאת באופן שוויוני ללא הבחנה בגין אופי הטקס הפרטי שבחרו. התנאי לרישום הנישואים איננו רלוונטי ואינו יכול לבסס שוני רלוונטי בין הזוגות לערוך טקס חתונה במסגרת המיזם".

רק "כדת וכדין"

עם קבלת פסק הדין בירכו עורכי הדין אורלי ארז לחובסקי וחגי אלקלעי "על כך שבית המשפט סבור כי יש קושי בעמדת העירייה", כדבריהם. "יש לקוות שכעת תפנים העירייה את חובתה לפעול בשוויון לטובת כלל תושביה, ותציע השתתפות במיזם לכולם - ללא אפליה על בסיס השתייכות דתית או נטייה מינית".
2 צפייה בגלריה
  חגי ומור אפרת עם עורכי הדין אורלי ארז-לחובסקי וחגי אלקלעי
  חגי ומור אפרת עם עורכי הדין אורלי ארז-לחובסקי וחגי אלקלעי
חגי ומור אפרת עם עורכי הדין אורלי ארז-לחובסקי וחגי אלקלעי
לפני מספר שבועות הזמינה עיריית ירושלים את ציבור המתחתנים לקיים חתונות בשורה של אתרים ירושלמיים, בעקבות מגבלות הקורונה. המטרה היתה חיובית - לסייע לזוגות לקיים אירוע מצומצם של עשרים איש על רקע הנופים היפים בירושלים, כמו טיילת ארמון הנציב וימין משה, ללא תשלום. הדרישה היחידה: שהזוגות ישכרו שירותים מספקים ירושלמים, כדי לחזק את הכלכלה המקומית.
הפרוייקט החל למעשה לפני כשבועיים, עם סיום ימי בין המצרים ופתיחת עונת החתונות, והוא אמור להימשך עד ערב ראש השנה (18/9). אך אז התברר כי העירייה מציעה את השירות רק לזוגות שנרשמו לנישואים "כדת וכדין", כלומר באמצעות הרבנות או לפי ההלכה המוסלמית והנוצרית.

"בלי טריקים ושטיקים"

זוגות מעורבים, להט"בים ומי שבוחר להינשא אחרת כעסו על האפליה, ובין מגישי העתירה נמנו התנועה הרפורמית, "ישראל חופשית", "הבית הפתוח" ואגודת הלהט"ב. ענבר אורן, סמנכ"לית "ישראל חופשית", אמרה היום כי "משעה שהחליטה העירייה להקצות משאבים לטובת המיזם, עליה לעשות זאת באופן שוויוני". היא שבחה את עמדת היועמ"ש, וכינתה אותה "מעודדת מאוד".
2 צפייה בגלריה
מיידיי
מיידיי
(צילום: people photography)
חבר מועצת העיר, עו"ד יוסי חביליו, אמר כי "צר לי ששוב נאלצנו להגיע למצב שבית המשפט פוסל את החלטת עיריית ירושלים. מלכתחילה דרשתי שמיזם החתונות יהיה פתוח לכולם. לאור החלטת בית המשפט ולאור עמדת היועץ המשפטי לממשלה כפי שהוצגה בדיון, אני דורש מהעירייה לא לעשות טריקים ושטיקים ולהודיע מיד שמיזם החתונות פתוח לכולם".
אדיר שוורץ, חבר מועצת העיר (סיעת התעוררות) בירך על ההחלטה: "בתשלום הארנונה אף אחד לא נשאל על זהותו או עמדותיו. אני קורא לעירייה לא להכנס לפינות לא לה, ולאפשר לכל זוג באשר הוא ליהנות מהשירות. בינתיים אני שמח להזמין זוגות נוספים למיזם החתונות שלנו במתחם התחנה הראשונה, שפתוח לכולם כולל כולם".