רגע לפני יום האישה הבינלאומי: אלמונים השחיתו ביום חמישי האחרון תערוכת צילומים בתחנות הרכבת הקלה, בה מצולמים הלומי קרב יחד עם אמנים ישראלים, ביניהן הזמרת אחינועם ניני. בשלטים שהינם חלק ממחאה של עמותה לשיקום נכי צה"ל, הושחתו פניהן של הנשים בעוד שהגברים המצולמים נותרו ללא פגע. << הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
התערוכה "#מנגנים_את_הטראומה", כוללת 68 צילומי פורטרט של הלומי קרב ממלחמת יום כיפור ועד צוק איתן, משתתפי תכנית "מפתח Soul", לשיקום באמצעות מוסיקה, מבית הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה. הצילומים נפרשים על פני קילומטר בתחנות הרכבת הקלה, מכיכר ספרא ועד לשוק מחנה יהודה. קראו עוד בערוץ היהדות: +רווקות, רופאות וצעירות: זינוק משמעותי בעלייה נשית לישראל +ניצולת השואה המפורסמת באיטליה אחר ההתקפה: "רגילה שמעליבים אותי" +עומדות בפרץ: העולות החדשות שנמצאות בחזית המאבק בקורונה
הצלם אייל הירש , יליד שכונת קטמון, תיעד בצילומים את זעקתם של הלומי הקרב מיחידות צה"ל השונות, אשר נושאים כבר שנים ארוכות פציעה שקטה ושקופה.
3 צפייה בגלריה
השחתת שלט ועליו אישה בירושלים
השחתת שלט ועליו אישה בירושלים
התערוכה המחאתית למען הלומי הקרב ונכי צה"ל
הירש לכד אותם בעדשת המצלמה ברגעים אינטימיים, מרגשים וחושפניים - כשהם מנגנים את הכאב ואת הטראומה, ולצידם - מיטב אומני ישראל, אשר מלווים אותם בהתנדבות במסעם המוסיקלי בחזרה אל החברה ואל החיים. בצילומים השונים מגולמת מחאתם כנגד איום הסגירה המרחף מעל תכנית "מפתח Soul", בשל הקושי לגייס את המימון הדרוש השנה.

"מרגישה תקליט שבור עם לב שבור"

הזמרת והיוצרת אחינועם ניני, מנטורית ומלווה בהתנדבות בפרויקט "מפתח Soul", מי שתמונתה הושחתה אמרה, "ההשחתה של הפוסטרים של 'מפתח Soul', תוכנית סיוע להלומי קרב באמצעות מוזיקה, היא פשע וטרגדיה. הושחתו פוסטרים שבהם נראתה אישה (אני במקרה זה), ושני גברים, לוחמים לשעבר ומשתתפי התוכנית, יושבים יחד מחייכים על פסנתר (דמיון פרוע היה יכול לזהות בהם נאהבים).
3 צפייה בגלריה
אחינועם ניני בהפגנת הדגלים השחורים
אחינועם ניני בהפגנת הדגלים השחורים
המזרת והיוצרת, אחינועם ניני
(צילום: גיל יוחנן)
"ההשחתה נעשתה בבירור על רקע יחסי דת ומדינה, ומוכיחה שוב, שחובה עלינו להפריד את שתי הישויות הללו במדינת ישראל, מדינה עברית ודמוקרטית, בית שכולנו רוצים להתגאות בו.
"אני כבר אומרת את הדברים הללו ורבים אחרים הקשורים בזכויות אדם, זהות, ערכים אנושיים וכו כל כך הרבה שנים, שאני מתחילה להרגיש כמו תקליט שבור (עם לב שבור). אך התקליט שאני מעדיפה, הוא זה שעליו מוטבעים שירים נפלאים בשפה העברית, וביניהם, שנכתבו ובוצעו ע"י משתתפי התוכנית, אנשים מוכשרים עם אינסוף אהבה בליבם, שנתנו את המיטב שלהם עבור כולנו. ללא הבדל דת גזע ומין. את השיר הזה, אף אחד לא יוכל להשתיק או להשחית. אין לו גוף. הוא 100%...נשמה".

"את המתים קל לזכור - מה עם הלומי הקרב?"

דרור זיכרמן, הלום קרב ומשתתף בתכנית, מי שמנע בגופו פיגוע התאבדות בשנת 2005 ותמונתו הושחתה: "הזדעזעתי מההשחתה של התמונות שלי ושל חבריי בתערוכה בירושלים. הפרויקט הזה יחיד במינו וחריג בנוף, וצר לי שאנשים בוחרים לפגוע במפעל שמציל חיים של אנשים. את המתים קל לזכור, אבל את אלו שמתמודדים יום יום עם התחושות הקשות מהקרבות - כנראה קל לבזות".
מיכל ארד-אברמוב, מנהלת פרויקט "מפתח Soul", מטעם הקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב הוסיפה, "עצוב לראות שגם מיזמים שנועדו לחזק ולתמוך באלו שנושאים פציעה שקופה, כאלו שנלחמים על שרידותם בתקופה קשה זו - זוכים לתגובה מבישה שהיא בגדר יריקה בפרצוף. אני מקווה שימצאו את האחראים למעשה וימצו איתם את הדין - ולו רק בשביל הצדק המוסרי".
מחברת ההפעלה של הרכבת הקלה בירושלים, חברת "סיטיפס" נמסר: " זה עצוב מאוד כאשר משחיתים כל תערוכה - אך במיוחד כאשר מדובר בתערוכה שמטרתה להגביר את המודעות לנושא הכאוב של נפגעי הלם קרב. אנו מביעים צער על המעשה המכוער ומקווים שמי שאחראי לו ייתפס ויקבל את עונשו".