בית הדין לצדק של האיחוד האירופי בלוקסמבורג דן היום (ד') לראשונה בחוקיות השחיטה הכשרה באירופה, בעקבות האיסור שהוחל על ידי שני מחוזות בבלגיה (וולוניה ופלנדריה) על שחיטה כשרה. בקהילות היהודיות באירופה - חשש כבד שאם בית הדין יקבע כי האיסור חוקי, יהיו להחלטה השלכות על שורה של מדינות אירופיות שיאסרו אף הן את השחיטה הכשרה. ההחלטה צפויה רק בספטמבר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
באיחוד האירופי יש רגולציה משנת 2009 שמסדירה שחיטת בעלי חיים וקובעת כי אסור לשחוט בעלי חיים בלי לבצע הימום מוקדם, למעט חריג אחד: שחיטה מסיבות דתיות (כשר ליהודים או חלאל למוסלמים). האיחוד אף הותיר החרגה ולפיה למדינות החברות מותר להפעיל מגבלות נוספות מעבר לאלו הקבועות ברגולציה האירופית, כדי להבטיח הגנה טובה יותר לבעלי החיים. קיראו עוד בערוץ היהדות: בדרך למשבר זהות: "משבר הקורונה יביא להתבוללות" בניגוד לתקנות - הכנסת ספר תורה המונית, בחסות המשטרה הקומיקס שמסעיר את בני ברק: "ישו מוזכר בתנ"ך" בעקבות הרגולציה כבר אוסרות מספר מדינות באירופה על שחיטה בלי הימום ובהן דנמרק, סלובניה, שבדיה ומאז ינואר 2019 – אף שני מחוזות בבלגיה. הקהילה היהודית במדינה עתרה לבית המשפט החוקתי הבלגי, בטענה שהחקיקה בוולוניה ופלנדריה מנוגדת לרגולציה האירופית ואף לאמנות אירופיות אחרות בנושא זכויות אדם וחופש דת, בכך שהיא מעקרת את הלגיטימציה שניתנה לשחיטה הדתית.
3 צפייה בגלריה
 שיתוף פעולה בין מנהיגי הדת למניעת ההחלטה
 שיתוף פעולה בין מנהיגי הדת למניעת ההחלטה
שיתוף פעולה בין מנהיגי הדת למניעת ההחלטה
( ועידת רבני אירופה)
בית המשפט החוקתי הבלגי הפנה את התיק לבית הדין לצדק של האיחוד האירופי, וביקש לבחון האם החקיקה הבלגית עולה בקנה אחד עם החקיקה של האיחוד האירופי. הדיון התעכב בשל הקורונה, והוא מתקיים היום לראשונה.

החשש: החלת האיסור בכלל אירופה

בקהילות היהודיות באירופה חוששים, כאמור, שאם בית הדין לצדק יאשר את חוקיות החקיקה הבלגית, יעניק הדבר לגיטימציה למדינות אחרות להעביר חקיקה שתאסור שחיטה כשרה. בעבר הועלו הצעות חוק במספר מדינות אירופיות לאסור שחיטה כזו, כולל בגרמניה. בדרך כלל מגיעות היוזמות מארגוני זכויות בעלי חיים, אך בשנים האחרונות מצטרפים לעתירות יותר ויותר ארגונים לאומניים המבקשים לפגוע במהגרים המוסלמים באמצעות פגיעה בשחיטת החלאל.
"עיקר מרכז הכובד נגד המוסלמים אבל הם לא שכחו את היהודים", אומר עו"ד מאיר לינזן, נשיא הארגון הבינלאומי של עורכי דין ומשפטנים יהודים, שהגיש את עמדתו לבית הדין לצדק נגד האיסור שהוחל בבלגיה על שחיטה כשרה.
נייר העמדה של הארגון, שנכתב על ידי המשפטן היהודי, פרופ ג'וזף ויילר, קורא שלא להותיר על כנו את האיסור על שחיטה דתית יהודית (ומוסלמית), תוך הכרה בצורך לנקוט אמצעים טובים יותר על מנת להקטין את סבלם של בעלי החיים. הנייר מסביר שהאיסור על קהילה דתית להכין את מזונה בהתאם לחובותיה הדתיות, מהווה על פניו הפרה של הזכות לחופש דת. עוד נכתב כי הדרישה להימום מוקדם הינה במהותה דרישה מפלה, שכן היא איננה פוגעת ברוב אזרחי האיחוד האירופי, אלא רק בקהילות מיעוט מסוימות.
"העמדה שיש להתחשב ברוב הנוצרי על פני המיעוטים הדתיים האחרים יכולה להוביל לעמדה אנטישמית. אנחנו סבורים שאי אפשר להתפשר על החופש הדתי, גם אם הוא לא עומד בסטנדרטים של הרוב הנוצרי הליברלי", מוסיף עו"ד לינזו.
הוא מסביר שהאיסור עלול לפגוע פגיעה קשה בקהילות היהודיות, ולערער את החיים היהודיים במדינות האיחוד האירופי שיטילו איסור שכזה. לדבריו, הארגון קורא לבית הדין לפסוק כי ההגבלה על השחיטה הכשרה איננה עולה בקנה אחד עם החוק החל באיחוד האירופי, ובכלל זה הצ'רטר (כתב זכויות) של זכויות היסוד של האיחוד האירופי והאמנה האירופית להגנה על זכויות אדם וחרויות יסוד.

מוסלמים ויהודים: "האוכל - חלק מרכזי באמונה"

נציבות האיחוד האירופי המליצה לבית הדין להחזיר את המקרה לבית המשפט החוקתי בבלגיה מבלי שקבעו שהחקיקה פסולה. יש מי שמפרשים את עמדת הנציבות כמתן לגיטימציה לפסילת שחיטה כשרה. הקהילה היהודית בבלגיה - שיזמה את העתירה - חידדה כי אין תחליפים לשחיטה כשרה, וכי יש חשש שאם יאסרו על חקיקה, הדבר יוביל בהמשך גם לאיסור ייבוא של בשר כשר ממדינות אחרות.
3 צפייה בגלריה
עו"ד מאיר לינזן
עו"ד מאיר לינזן
עו"ד מאיר לינזן
(- עמי ארליך)
מנהיגי קהילות יהודיות ומוסלמיות - נשיא ועד רבני אירופה בראשות הרב פנחס גולדשמידט ואיש הדת הסעודי, השייח' מוחמד בן עבדל כרים אל עיסא, המזכיר הכללי של הליגה המוסלמית העולמית ונשיא ארגון החלאל האסלאמי הבינלאומי - פירסמו באופן יוצא דופן הודעה משותפת שבה הם מתנגדים לניסיונות לאסור על שחיטה כשרה ושחיטת חלאל, וטוענים לפגיעה בפרקטיקיות הדתיות ארוכות השנים.
"האוכל ממלא תפקיד חשוב בחיי הדת שלנו, והדרך שבה אנו מכינים אוכל מייצגת חלק מרכזי באמונה שלנו", אמרו. "לאורך ההיסטוריה השתמשו באיסורים על שחיטה דתית כדי להגביר הגירה של אינדיבידואלים מקבוצות דתיות מסוימות. כיום, באופן גובר, מוסלמים הם המטרה לחקיקה זו".
בהמשך ההודעה טוענים נציגי הדת כי פגיעה בחופש הפולחן הדתי, משמעה פגיעה בלכידות החברתית. "ראינו איסורים שהוצעו על ידי הימין הקיצוני בהולנד בעקבות הגירה מהמזרח התיכון של מוסלמים. האיסורים האלה אינם מוצדקים, בין אם הם מכוונים נגד החלאל של המוסלמים או האוכל הכשר של היהודים או שניהם. כל איסור כזה מפר את העקרונות הבסיסיים שאירופה מייצגת, כגון חופש דת. לפגוע בפרקטיקות הדתיות של קבוצות מיעוטים בדרך הזו תפגע ביחסים בין הקהילות ותסכן את הלכידות החברתית.
"בית הדין צריך לקחת בחשבון את הכוונות ההיסטוריות של איסור כזה, ולשקול את קביעת התקדים בנושא. אם יתקבל האיסור בבלגיה, המסר שבית המשפט יעביר לקהילות מיעוטים דתיות הוא ברור: אתם לא רצויים. אי אפשר לצפות שקהילות דתיות יישארו באירופה וישגשגו כחברים תורמים בקהילות שלהם, אם מתייחסים לצריכת המזון שלהם כפשע. אנו מפצירים בבית המשפט לקחת בחשבון את הצרכים של קהילות דתיות בהחלטה השיפוטית שלהם, והאינטרסים של בניית אירופה של גיוון והכלה".