"החות'ים גמרו את הנוכחות היהודית בתימן, למעט ארבעה יהודים מבוגרים", כך דיווח ביום א' העיתון הסעודי, א-שרק אל אווסט. עוד נכתב בדיווח כי "החות'ים גירשו שלוש משפחות מחוץ לתימן, ובסך הכול גורשו 13 גברים ונשים".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בעיתון מצטטים מקור המעורה בפרטים, ומוסיפים כי "המשפחות שגורשו מחפשות עכשיו אחר 'לאום חלופי' עבורם". ככל הנראה, "הם גורשו בתמורה לשחרור אסיר יהודי שנמצא בכלא מזה שש שנים, שגם הוא שוחרר".
על פי הדיווח, עד סוף החודש שעבר היו שלוש המשפחות הללו נתונות ללחצים מצד החות'ים שדרשו מהם לעזוב, בעוד שהם סירבו לעזוב את תימן. כאשר הגיעו לביקור האחרון שלהם בכלא של המודיעין, נמסר להם כי ייאלצו לעזוב אם הם רוצים בשחרורו של האסיר היהודי, לוי סאלם, שנמצא בכלא מזה שש שנים, על אף הוראת בית המשפט לשחררו.
לוי נכלא עם חבורה של מוסלמים, בטענה כי פעלו יחד כדי להוציא מתימן, באופן לא חוקי, קלף מספר תורה, באמצעות קבוצת יהודים מתימן שעזבו את המדינה בשנת 2016.

"אמרו שזורקים עולים לים"

נפתלי הילגר, מומחה לתימן וליהדות תימן טוען: "בשנות ה-90 תימן נפתחה ואיפשרו ליהודים לצאת. רובם באמת הגיעו. במקביל נטורי קרתא וחסידי סאטמר פעלו נגד העלייה הזו והפיצו שמועות על דברים הזויים. שזורקים עולים חדשים לים. חלק קטן מהקהילה הזו בחר להגר ללונדון, למוסדות הסאטמרים בלונדון ובניו יורק, ניו ג'רזי".
2 צפייה בגלריה
 מומחה לתימן ויהדות תימן, נפתלי הילגר
 מומחה לתימן ויהדות תימן, נפתלי הילגר
מומחה לתימן ויהדות תימן, נפתלי הילגר
(צילום: שחר גולדשטיין)
"נכון, הם יכלו ללכת לסאטמרים או להגיע לפה" ממשיך נפתלי בראיון ל-ynet, "אחד היהודים שנמצא במוסדות הסאטמרים בארה"ב, אמר לאחרונה שהאחרונים שנשארו שם, מחד לא רוצים להגיע ל'כופרים היהודים' בישראל, שהם בקושי יהודים לדעתם. ומנגד - גם לא רוצים להגיע לארה"ב - כי זו מנטליות, ושפה אחרת".
לדבריו, "היהודים אומרים, 'אנחנו תימנים, אנחנו חלק מהעולם הערבי, זאת התרבות שלנו, זאת השפה שלנו. היינו רוצים להישאר באותו מרחב תרבותי', אבל היום זה כמעט בלתי אפשרי, בגלל המלחמה הנוראית בתימן ב-6 שנים האחרונות לכן הם מחפשים סביבה תרבותית שמתאימה להם".

המשפחות מסרבות להגיע לישראל

בכתבה מציינים את ההתעמרות של החות'ים ביהודי תימן בשנים האחרונות, וגירושם ממקום למקום במדינה. יהודי תימן, כך על פי הדיווח, גורשו בשלוש פעימות אל מחוץ למדינה, האחרונה שבהן לפני החג. עוד ציינו, כי המשפחות שגורשו סירבו להגיע לישראל והן ממתינות לנציבות האו"ם לפליטים שתמצא עבורם מדינה אחרת שבה יוכלו להשתקע באופן חוקי.
2 צפייה בגלריה
פליטים יהודים מתימן ב"מתחם פרטי" באיחוד האמירויות
פליטים יהודים מתימן ב"מתחם פרטי" באיחוד האמירויות
הרב הראשי, יצחק יוסף, עם פליטים יהודים מתימן שחולצו לפני מספר חודשים על ידי האמירויות, ב"מתחם פרטי" באיחוד האמירויות
(צילום: jcc ויעקב אמסלם)
אחד מבני המשפחות המגורשות שוחח עם העיתון הסעודי, ואמר: "נתנו לנו לבחור בין להישאר ולסבול מהצקות, וגם שלא ישחררו את לוי - לבין לעזוב את תימן ובתמורה הוא ישוחרר. ולכן נאלצנו לעזוב. בהיסטוריה יסופר שהיינו אחרוני יהודי תימן, ושנאחזנו במולדת שלנו עד הרגע האחרון. סירבנו בעבר להצעות מפתות רבות במשך כמה תקופות, סירבנו לכולם וסירבנו לעזוב את המולדת שלנו, אבל היום אנחנו מוכרחים".
הוא מוסיף בדמעות: "אנחנו לעולם לא נתראה שוב ולא נוכל לראות את המקום שגדלנו וחיינו בו עוד. אני לא יודע כמה שנים עוד אחיה, ואני לא יודע היכן אטמן, אבל השארנו מאחור חברים ואנשים יקרים ולא נתנו לנו אפילו להיפרד מהם".
במשרד החוץ סירבו להגיב לדברים.