"בקלויז המרכזי", בית הכנסת שבציון קברו של רבי נחמן באומן, עוד מלקקים את הפצעים אחרי ההגבלות שהטילה ממשלת אוקראינה, ושמנעו מרבבות המאמינים להגיע להילולה השנתית בראש השנה. רבים מהם נשארים בשנים רגילות גם לתפילות יום הכיפורים, אך השנה הכול נראה אחרת.

יחיאל שטרן, יו"ר UCC Ukrainian chasidich community, שב לישראל מאומן, ואת יום הכיפורים העביר שם עם משפחתו והקהילה. "יש לקהילה באומן כמה בתי כנסת גדולים, והחוק מאפשר תפילה בבית כנסת עם חובת עטיית מסכה. אין שום איום לסגירת בתי הכנסת, והחסידים שלנו התפללו לשלום עם ישראל, אזרחי אוקראינה והעולם כולו".
שטרן מציין כי לקראת ראש השנה התבצעו כ-400 בדיקות, ושמונה חולים שהו במלונית שהקימו החסידים באומן. "ראש השנה שהתחיל עם כל הקשיים, עבר בשלום ובהתרוממות רוח לצד הכאב על עשרות-האלפים שהדרך נחסמה בפניהם. אין אנו יודעים חשבונות שמים. אנחנו מתאחדים עם כל עם ישראל בתפילת 'כל נדרי' שנזכה לשנה טובה".
דוד ברזילאי מתגורר באומן מזה כשנתיים, והוא מספר כי ביום הכיפורים התפללו בקלויז כמאה אנשים בלבד. "כמו רוח רפאים פה. עצוב. אין אנשים. ללכת ברחובות הריקים ולראות את הכול סגור – זה מדכא. אנחנו מחכים ליום שאחרי יום הכיפורים, אז ייפתחו הגבולות והכניסה תותר. גם המקומיים ממתינים, כי אין להם עבודה ואין להם מה לאכול. הנחמה היא בהשראה הטובה. מי שבא לפה יוצא עם חיוך לכל השנה ועם הקלה שאבן ענקית ירדה ממנו".
פורסם לראשונה: 11:17, 27.09.20