אחרי פסח, שבועות וחגי תשרי שנחגגו תחת סגרים והגבלות - גם "ראש השנה לחסידות" זוכה בתקופת הקורונה לאופי מיוחד: פסטיבל "צמאה", סדרת אירועי הענק לציון חג י"ט בכסלו של חב"ד, יצא לדרך אמש (יום ד') זו השנה התשיעית, ובסוף השבוע יגיע לשיא, כאשר המופע המרכזי, בהשתתפות אמני המוזיקה היהודית והישראלית מהשורה הראשונה - יועבר הפעם בשידור מירושלים לרבבות צופים בארץ ובעולם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עקב מגבלות הקורונה, במקום לקפץ על היציעים בבנייני האומה, הצופים יתוועדו וישתו "לחיים" בבית, על הספה בסלון, מול המסך. אבל על המסורת של ynet אי אפשר לוותר, וגם כאשר בחוץ משתוללת מגפה והכיסאות באולם מיותמים, אנחנו מגישים לכם כמדי שנה טעימה בלעדית מהמופע עם ביצועים ייחודיים, היישר מהחזרה הגנרלית, לשלושה מהלהיטים החסידיים הגדולים שייכללו בו - "והריקותי", "אלי אתה" ו - איך לא - "צמאה".
על הבמה שלנו: שולי רנד ואריאל זילבר, מוותיקי הפסטיבל החב"די, ולצידם פנים חדשות - רמי קלינשטיין בכובע מצחייה ו"אמן הרגש" החסידי מוטי שטיינמץ בשטריימל שבתי. באירוע המרכזי יופיעו, בנוסף לארבעה, גם אמיר דדון, עידן עמדי, נתן גושן, אברהם פריד, הפרויקט של רביבו ואודי דוידי, כולם בביצועים אישיים וחדשים לניגוני חב"ד העתיקים, בליווי המפיק והמעבד המוזיקלי של הפסטיבל נאור כרמי נאור והלהקה - ובבימוי יעקב אסרף וסטודיו סולם יעקב.

"לעמוד מול אולם ריק - סוג של חוויה"

לאחר ששיא המשתתפים נשבר בשנה שעברה בבנייני האומה, עם למעלה משישים אלף משתתפים בסדרת אירועים שנפרסו על פני שבוע שלם - מצפים המארגנים השנה למאות-אלפי כניסות למופע החי, מהארץ ומהעולם.

מבחינת רמי קלינשטיין, החיבור ל"צמאה" טבעי. "השתתפתי כבר בשני דיסקים שלהם, ואני מאוד אוהב את הפרויקט הזה", אמר ל-ynet. "נאור כרמי לקח את הניגונים האלה ונתן להם צבע מאוד 'פרש' וחם. מצד אחד, שמר על המקור - ומצד שני נתן לו אינטרפרטציות נהדרות".
את ההצטרפות ל"צמאה" כפסטיבל חסידות, שהוא הרבה מעבר למופע המוזיקלי, הסביר קלינשטיין: "אני אדם מאוד-מאוד מאמין ואני מרגיש שאני הולך ונעשה מאמין יותר ויותר. האמונה שלי גדולה מאוד, והרגשתי שלשיר את זה היום - היה בזה משהו כל כך מרומם נפש, שאתה לא יכול להילחם בזה".

על הופעה בתקופת הקורונה, דבר שלא כל אמן זכה לו, אמר: "זה דבר שכבר התנסיתי בו. זו הפעם השלישית או הרביעית שלי. העמידה מול אולם ריק מאנשים היא סוג של חוויה, וכשעשיתי את זה על גג עזריאלי אפילו 'ירדתי לקהל'. זה סוג של הצהרת עמדה שאתם חסרים לי, וגם אמונה בכך שמה שאתה עושה - יש לזה קהל, גם אם הוא עכשיו בבית".
הוא הוסיף: "הבמה כפי שאנחנו מכירים אותה עוד לא חזרה, אבל יש כל מיני חלופות שהן יפות כשלעצמן. זה כמובן לא מה שהיה, ואני מחכה כמו בעלי עסקים נוספים שהחיים יחזרו לאיזשהו מסלול".

"פס הקול של ילדותי"

מוטי שטיינמץ, גם הוא שנה ראשונה ב"צמאה", אמר: "זו זכות גדולה וכבוד גדול לקחת חלק בפרוייקט המיוחד הזה, שמאחד ומקרב את עם ישראל על כל גווניו. חב"ד חרטה על דגלה את עניין הקירוב של כל יהודי ויהודי, וערב כזה הוא רק סמל ודוגמה לכך. עבורי זו גם הזדמנות מיוחדת להשתתף בדואטים מיוחדים, ולפגוש מקרוב אמנים שעד היום לא הכרתי באופן אישי".
1 צפייה בגלריה
אלי אתה - רמי קלינשטיין ואריאל זילבר
אלי אתה - רמי קלינשטיין ואריאל זילבר
רמי קלינשטיין ואריאל זילבר על הבמה
(צילום : יענקי אלהרר וגיל יוחנן)
"המיוחד בעיניי ב'צמאה' הוא קודם כל השירים", הוסיף שטיינמץ. "שירי חב"ד הם חיבור לעולם הזך והטהור של פעם. אני אישית מחובר במיוחד לניגונים האלה, הם חלק מפס הקול של ילדותי. יש כאן תחושת שליחות. כל אחד ממשתתפי הפרויקט הזה, מרגע שהוא מחובר להפקה, מרגיש שהוא לא סתם בא לעבוד אלא ממש להיות חלק מהדבר הענק הזה".
הרב משה שילת, שעומד בראש הפסטיבל, סיפר כי הוא חש שפתיחת "צמאה" לשידור בכל העולם בגלל אילוצי הקורונה היא "הזדמנות נדירה". לדבריו, "אחרי שנים של תחינות ובקשות מאחינו ביהדות התפוצות, השנה גם הם יוכלו להיות שותפים שווים באירועי הענק, ולחוות מעט מהניחוח החסידי שממנו נהנו עשרות האלפים עד היום במופע החי".
הוא סיכם כי "י"ט בכסלו הוא חגה הרשמי של הפצת החסידות, ספריה וניגוניה, הנוטעים אמונה, שמחה והתלהבות בלב כל יהודי".