אחרי שש שנים שבהן נציגי הדור הצעיר, "תינוקות של בית רבן", נהגו להנעים ולהעשיר את תפילות הימים הנוראים של "בית אבא" בפתח תקווה, כשהם מצטרפים אל שליח הציבור בקולות סופרן - בתשפ"א הצליחה מגפת הקורונה לפזר את המקהלה המאולתרת.

במקום 150 מבוגרים וילדים הפוקדים את בית הכנסת של הקהילה מדי שנה, צפויים הפעם להשתתף בתפילות כ-60 איש בלבד, מחולקים לארבע קפסולות, כאשר הקדימות היא לגברים, שמבחינה הלכתית מחויבים יותר משאר בני המשפחה בתפילה בציבור. על כתפי האבות של "בית אבא" תונח השנה, אפוא, אחריות כבדה, לייצג בפני ריבונו של עולם את הבית כולו, כשהנשים, הבנים והבנות מעודדים אותם הפעם מהעורף, תומכי לחימה.

מתגעגעים לקהילה

יותר מ-100 משפחות חברות בקהילה הצעירה הפועלת פתח תקווה. המכנה המשותף להן הוא שבראשיהן "חרדים עובדים" - בוגרי ישיבות שאינם עוסקים כיום בתורה במשרה מלאה, אלא עמלים לפרנסתם, וככאלה הם גם אינם רואים את עצמם משתלבים בקהילות חרדיות של אברכי כוללים. "בית אבא", שנוסדה ב-2014, היא מהגדולות מסוגה בארץ.
שימי גרוס, אחד הגבאים וממייסדי הקהילה, מספר כי היא נושאת אופי משפחתי מאוד, ומלבד התפילות ושיעורי התורה מתקיימות בה בימים שבשגרה גם תוכניות מיוחדות לנשים ולילדים. כעת, בעקבות הסגירה הכמעט מוחלטת של בית הכנסת וההגבלות שהטילה הממשלה על הציבור, נדרש תיעדוף מספרי שהביא להשבתת רוב הפעילות, מה שגורם לאכזבה גדולה בכל שבת וחג מחדש.
כאמור, שימי וחבריו כבר מתגעגעים "לקולות הבוקעים, גם הקולות של השירה בתפילה, שבשל הנסיבות נשמעה בראש השנה ומן הסתם גם ביום כיפור בצורה חלושה ומרוחקת, ובעיקר לקולות הילדים שמוסיפים תמיד נופך מיוחד בתפילה".
3 צפייה בגלריה
 בית הכנסת הריק, מבפנים
 בית הכנסת הריק, מבפנים
בית הכנסת הריק, מבפנים
ועם זאת מדגיש הגבאי שההשפעה היא "הרבה מעבר לימים הנוראים" – ומפרט: "בחג סוכות, למשל, אנחנו מקיימים תמיד 'שמחת בית השואבה' ופעילות לילדים, ובחול המועד, כל בוקר אחרי התפילה, אנחנו יכולים לשבת ביחד ובנחת בסוכת בית הכנסת כל החברים שבחופשה, ופשוט לדבר. עכשיו אנחנו מנסים לעודד ולהתעודד עד כמה שאפשר, ומתפללים שתסור המגפה, ושבינתיים הקדוש ברוך-הוא ישלח לנו אפשרויות חלופיות".

"לפעמים אנחנו שוכחים שאנחנו בני עם אחד"

גרוס מעיד על חברי הקהילה כי הם מקפידים מאוד על שמירת ההנחיות למניעת התפשטות הקורונה כבר מראשית התפרצות המחלה, ולכן היו בה רק כמה מקרים בודדים של הדבקה וחולים קלים שכבר הבריאו. מבחינה כלכלית, המשבר לא פסח גם על "בית אבא", אך בזכות המחויבות לקהילה והערבות ההדדית המשפחות שנפגעו זכו לתמיכה ולסיוע.
3 צפייה בגלריה
 הקהילה עברה להתפלל בחוץ
 הקהילה עברה להתפלל בחוץ
הקהילה עברה להתפלל בחוץ
במסגרת חשבון הנפש לקראת יום הכיפורים מדגיש שימי ש"אנחנו לא יודעים חשבונות שמים", אך הוא מרגיש כי "המגפה באה עלינו בגלל עניינים שבין אדם לחברו". לדבריו, "המצב בתחום הזה לא מרנין, במיוחד בציבור שלנו ולבני הדור שלנו, ולפעמים נראה שאנחנו שוכחים שאנחנו אחים ובני עם אחד".
התפילות שלו ושל חבריו ביום הקדוש יתמקדו, "בהתאם להוראת גדולי ישראל", בכך שהקורונה תיעלם, זאת לצד הבקשות האישיות של כל אחד על צרכיו - פרנסה, חינוך הילדים ובריאות. ולמרות המצב הקשה, הגבאי שימי משדר גם אופטימיות: "שמחת תורה היא אחד משיאי השנה אצלנו, ואנחנו עדיין מקווים ומאמינים שנחגוג אותה בקרוב - ברוב עם".