הקהילה היהודית בעיר גנג'ה שבאזרבייג'ן ספגה מטח טילים כבד מצד הצבא הארמני. טיל ששיגרה ארמניה פגע כ-300 מטרים מחצרו של חבר הקהילה, ללא נפגעים בנפש. הפצצות אלו הן המשך ישיר למאבקי השליטה בין ארמניה לאזרבייג'ן על חבל נגורנו קרבאך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
שליח חב"ד במקום, הרב שניאור סגל, שהוזעק במיוחד לעיר השוכנת בצפון-מערב המדינה לשם חיזוק הקהילה, מספר כי היהודים במקום סובלים מטראומה ומחרדות. הורים מודאגים שלחו את ילדיהם לאזורים מרוחקים, בניסיון לשמור על בטחונם.
"המראות בעיר קשים מאוד", אומר הרב סגל. "לצערי, בתיהם של חלק רב מהמשפחות היהודיות בעיר ניזוק בהפצצות. יש שם חרדה גדולה. הילדים עברו טראומה וחלקם מתעוררים בלילה בפחד. היה להם נס גדול שלא היו נפגעים בנפש".
3 צפייה בגלריה
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
(באדיבות חב"ד אזרבייג'ן )
בימים האחרונים סופגת העיר מטח הפצצות כבד מצד המדינה היריבה. טילים של צבא ארמניה הרגו כ-15 אזרחים, ופצעו קרוב ל-50 ובהם ילדים. בעיר מתגוררים כ-1,000-800 יהודים.

"בתים נמחקו"

"נסעתי למקום מיד אחרי שבת", משחזר הרב סגל. "ישבתי עם חברי הקהילה ושוחחתי עמם. הם לקחו אותי לבקר באזורים שנפגעו. הריסות נוראיות ועשרות בתים שנמחקו בהפגזות". לדבריו, זו הפעם החמישית שבה מופגזת העיר בידי הארמנים, עד כה ללא נפגעים מקרה הקהילה היהודית ככל הידוע.
3 צפייה בגלריה
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
ההפצצה החמישית בעיר
(באדיבות חב"ד אזרבייג'אן )
המתיחות בין הארמנים הנוצרים לאזרים, רובם מוסלמים, התפתחה בשנותיה האחרונות של ברית המועצות. חבל נגורנו קרבאך היה בשטחה של הרפובליקה הסובייטית האזרית, אף שרוב ההחלטות התקבלו במוסקבה. כאשר ברית המועצות החלה להתפרק, התברר כי נגורנו קרבאך יהיה תחת שלטון ישיר של הממשלה האזרית. הארמנים לא קיבלו זאת.
לאחר שברית המועצות קרסה בשנת 1991 והרפובליקות הפכו למדינות עצמאיות, הכריז חבל נגורנו קרבאך על עצמאותו. ההכרזה לא זכתה לתמיכה בינלאומית, ובאותה שנה פרצה מלחמה. הפסקת האש בשנת 1994 הותירה כוחות ארמניים ואזריים אלה מול אלה באזור המפורז, שם דווח לעיתים קרובות על עימותים. אזרבייג'ן נשבעה להחזיר את השליטה על השטח, תוך שימוש בכוח צבאי במידת הצורך.
העיר גנג'ה שוכנת כמאה קילומטרים מצפון לסטפנקרט, בירת נגורנו קרבאך, וגרים בה יותר מ-330 אלף איש. ארמניה טוענת שאזרבייג'ן משתמשת בנמל התעופה בגנג'ה כבסיס שממנו יוצאים מטוסי הקרב שלה להפצצות בנגורנו קרבאך.

"עוטפים את היהודים באהבה"

באזרבייג'ן חיים כעשרת-אלפים יהודים. לדברי סגל, לא מעט יהודים גויסו למלחמה ואפילו התנדבו להילחם מיוזמתם. במדינה המוסלמית יש גיוס חובה ויש גם מילואים, אך ידוע על מקרים שיהודים שכבר לא עושים מילואים, ניגשו ללשכות הגיוס וביקשו להתנדב.
3 צפייה בגלריה
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
הרב שניאור סגל על רקע ההריסות
(באדיבות חב"ד אזרבייג'אן )
"יש לנו פעילות מאוד גדולה עם הצעירים, ואתה שומע את הדיבורים והדאגות ביניהם; חבר'ה שהלכו להירשם בלשכת הגיוס. גם אלה שכבר לא במילואים. יש רוח לחימה מאוד גדולה בקרב הקהילה היהודית".
"זו מדינה מוסלמית אך חיים כאן בהרמוניה מלאה", מדגיש סגל, "אתה לא חש פה אנטישמיות. אני הולך ברחוב עם המראה החרדי שלי, ולא חווה פה שום דבר כזה. יש יחס נפלא מהאזרים. היהודים מרגישים חלק אינטגרלי מהקהילה המקומית וחלק מהעם, ולכן יש את הפטריוטיות הזאת".
עוד אמר סגל, כי מדינת ישראל והעם היהודי נערצים באזרבייג'ן. "כשאני הולך ברחוב עוטפים אותי באהבה. אנשים ניגשים אליי ואומרים תודה רבה לכם. ישראל חברים שלנו ועוזרים לנו".