יותר משמתגעגעים לשגרת בתי הכנסת בברוקלין של לפני הקורונה, מתגעגעים שם לאנשים. כאלפיים מבני הקהילה החרדית של ניו-יורק נספו במגפה, ולדברי הרב ישראל זילברשטרום, איבדה קראון הייטס החב"דית כארבעים אנשים ונשים, צעירים ומבוגרים.

כבר למעלה משני עשורים שהוא מתגורר בסמוך לבית מדרשו של הרבי מלובביץ', בשכונת קראון הייטס שברובע ברוקלין. "כל יהודי הוא נשמה יקרה, ופטירתו היא פגיעה בלב ובמוח של קראון הייטס, אבל אי אפשר שלא להזכיר כמה מהם - הרב יהודה לייב גרונר, שבמשך ארבעה עשורים היה אחד המזכירים של הרבי. הרב ישראל יצחק פרידמן, ראש ישיבת 'אהלי תורה' שהעמיד דורות של רבנים ושלוחים. הרב דן יואל ליווי, ראש מערכת הכשרות הבינלאומית OK".

הגרלה למניין

בית המדרש של הרבי מלובביץ', 770, הוא אחד המוסדות היהודיים הידועים בעולם. הוא, כמו עוד 80 בתי הכנסת בשכונה, שב לפעול מאז שבועות, אבל רבים הממשיכים להתפלל בחצרות הבתים. "בתוך 770 אי אפשר באמת לשמור על מרחק של 6 רגל (כשני מטרים), אבל הוציאו את כל הספסלים והשולחנות (למעט מספר ספסלים קטן ליד הקיר, עבור אנשים מבוגרים יותר) כדי לנסות לשמור מרחק", מספר זילברשטרום.
"מקפידים על חבישת מסכות, למרות שכנראה רוב המתפללים שלנו כבר חלו בקורונה. בגלל שאפשר להתפלל רק בעמידה, יש במקום בעיקר צעירים. המקום יכול לאכלס עד כ-2,000 מתפללים במצב רגיל, ובכל שנה בראש השנה וביום כיפור היו מצטופפים בו כ-4,000 איש. השנה היו רק כ-2,000. בחדר של הרבי היו מצטופפים עשרות במניין. השנה הוחלט לקיים הגרלה, ורק 15 מאושרים התפללו בחדר הקדוש פנימה, ועוד 15 במבואה".
גם העלייה לקברו של הרבי מלובביץ', שהתגברה כל שנה בתקופת חגי תשרי, נראית השנה אחרת: אין שהייה ממושכת, חלה חובת חבישת מסכות ושימוש באלכוג'ל, ושמירת מרחק של 6 רגל. "נכנסים מדלת אחת, נמצאים שניות ספורות ליד הקבר, ויוצאים מהדלת השנייה בזריזות, כמו שהיו עוברים בשעתו לפני הרבי כשהיה מחלק ברכות עם שטרות של דולר לצדקה, בימי ראשון".

"כשסגרו, זה היה מאוחר מדי"

בספטמבר 1940 נקנה בית לבנים אדמדם בשדרת איסטרן פארקוויי מספר 770, עבור רבי יוסף יצחק שניאורסון (הריי"צ) - השישי בשושלת אדמו"רי חב"ד. עשור לאחר מכן הלך לעולמו, וחתנו, רבי מנחם מענדל שניאורסון, הפך לאדמו"ר השביעי, עד להסתלקותו ב-1994. מאז מכונה המקום "770" על שם מספר הבית, ובכל שנה, בחודש תשרי, היו מציפים את השכונה יותר מעשרת-אלפים חסידי חב"ד - גברים ונשים, רווקים ונשואים.

4 צפייה בגלריה
 בעמידה בלבד. 770
 בעמידה בלבד. 770
בעמידה בלבד. 770
(בית הכנסת 770)
"בערב ראש השנה התשפ"א התבלבלתי לרגע. אי אפשר היה לדעת אם זה חודש תשרי או טבת", אומר הרב זילברשטרום. "הרבנים אסרו על מי שלא גר בשכונה להגיע, ולמעט כמה 'סוררים' מישראל אף אחד לא הגיע. בראש חודש אלול הגיע לכאן קבוצה של כ-400 בחורי ישיבה מישראל, שקיבלו אישור מיוחד להגיע לשנת לימודים ב-770, וגם זה אחרי שבועיים בידוד בחווה חקלאית בקונטיקט".
"בשנה האחרונה מתו יהודים מהשכונה שלנו גם ברעב – הם הגיעו לבתי החולים, לא דאגו להם לאוכל כשר, והם נפטרו מרעב תוך כדי הבלבול של הקורונה"
הסיוט של קראון הייטס (והעולם כולו) החל מעט לפני פורים, אז הגיעו לשכונה משפחות של שליחי חב"ד מסין, ודיברו על מגפה שקשורה לעטלף. לדברי זילברשטרום, הממשל האמריקאי הבהיר שאין מה לדאוג, ולכן בחג הפורים נערכו התפילות והסעודות כרגיל. ימים ספורים לאחר מכן החלו לזרום חולים לשלושה מרכזים רפואיים בשכונה. לאחר כשבוע הורו הרבנים לסגור את כלל מוסדות החינוך ובתי הכנסת, אבל זה היה כבר מאוחר מדי".
"770" שהיה פתוח 24 שעות ביממה במשך 80 שנה – ננעל, ורק קבוצה של בחורי ישיבה התעקשו להתפלל מחוץ למבנה. "כמות החולים הייתה עצומה וגם מספר המתים. בתקשורת לא כינו את השכונה שלנו קראון הייטס, אלא 'קורונה הייטס'".

"אנחנו הראשונים שצריכים לציית להנחיות"

גם ביום כיפור הזה התגעגעו החסידים לרבי שלהם, ולרגעים אחרי תפילת הנעילה, לפני התקיעה בשופר, כשהקהל העצום היה נושא עיניו לרבי מלובביץ' שעודד במרץ את שירת "מראש נפוליאון". "בתפילת 'ונתנה תוקף' אומרים 'מי יחיה ומי ימות, מי ברעב ומי בצמא, מי ברעש ומי במגפה'. בשנה האחרונה מתו יהודים מהשכונה שלנו גם ברעב – הם הגיעו לבתי החולים, לא דאגו להם לאוכל כשר, והם נפטרו מרעב תוך כדי הבלבול של הקורונה. לקראת סוף הגלות נתפלל שייתמו חטאים ולא חוטאים, ושנזכה לגאולה שלימה. נתפלל שחבלי הלידה של הגאולה לא יהיו כרוכים עוד בסבל או מוות לאף אדם, יהודי ושאינו".
4 צפייה בגלריה
(בית הכנסת 770)
חשבון נפש: "השיטה הזו של הלקאה ציבורית, או חישוב החשבונות של אלוקים, מנוגדת בתכלית לשיטה של הרבי. עלינו לייחל לטוב ולהתמקד רק בו".
ויש לו גם מסר לישראלים שמתנגדים לסגירת בתי הכנסת: "הנגיף הוא לא קונספירציה נגד חרדים או מאמינים, ולאף אחד אין מטרה להוציא יהודים ביום הקדוש מבתי הכנסת. גם הפחד שיהודים לא יבואו בשנה הבאה איננו מוצדק, כי בקמפיין של אהבה כולם ישובו לבתי הכנסת. כרגע חייבים להישמע להוראות הרופאים, ובוודאי כשמדובר ביהודים חרדים שמצווים על 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. אנחנו הראשונים שצריכים לרצות לשמור על החיים שלנו ושל הסובבים אותנו".
4 צפייה בגלריה
 הרב ישראל זילברשטרום
 הרב ישראל זילברשטרום
הרב ישראל זילברשטרום
(מאיר פליסקין, Chabad.org)
פורסם לראשונה: 10:28, 27.09.20