הטקסים לזכר חללי צה"ל ומיזמי ההנצחה הייחודיים בציבור החרדי ממשיכים להתרחב. מה שנחשב עד לפני כמה שנים לחידוש מרעיש, הפך כבר לחלק בלתי נפרד מאירועי יום הזיכרון, ואפילו היחסים המתוחים שבין החרדים לחברה הישראלית בתקופת הקורונה לא יעצרו את המגמה – גם לא משבר חוק הגיוס המתמשך.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בחוצות הערים, בכלי תקשורת מרכזיים וברשתות החברתיות התייחדו רבים מבני המגזר עם זכר החיילים הנופלים ונפגעי פעולות האיבה - בלימוד משניות, בקריאת פרקי תהלים, בהדלקת נרות נשמה ובדרכים נוספות.
בעיתונות החרדית המסורתית, כמו הביטאונים הרשמיים של תנועות אגודת ישראל ודגל התורה, עדיין קשה היה למצוא הבוקר אזכור כלשהו ליום הזיכרון הלאומי, אבל בתקשורת החופשית והחדשה השינוי כבר מורגש היטב. במיוחד בלט אתר "כיכר השבת", שהקדיש את כל דף הבית שלו לנושא, כולל פרויקטים מיוחדים בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין, הרב הראשי דוד לאו, כלת פרס ישראל והאם השכולה מרים פרץ ואחרים.

לכל חלל יש פרק בתהילים

בנוסף לטקסים הרשמיים בערים חרדיות מובהקות כמו בני ברק, נערכה אמש בירושלים עצרת לזכר הנופלים, בדגש על חללי המסלולים החרדים בצבא, ביוזמת עמותת "נצח יהודה", ובשיתוף עם האגף הביטחוני חברתי במשרד הביטחון ועם מנהלת החרדים בצה"ל. האירוע התקיים תחת הכותרת "נפשו קשורה בנפשו", במטרה להדגיש את החיבור בין הלוחמים החרדים לכל חלקי החברה הישראלית.
3 צפייה בגלריה
 מוקירים ומודים לנופלים בצבא
 מוקירים ומודים לנופלים בצבא
הטקס החרדי הרשמי
(עמותת נצח יהודה)
בטקס השתתפו בין היתר הראשון לציון ורב העיר ירושלים, שלמה משה עמאר, יו"ר ש"ס ושר הפנים, אריה דרעי, ראש העירייה, משה ליאון – וכמובן בני משפחות חרדיות שכולות. החזן הצבאי הראשי שי אברמסון נשא את תפילת "אל מלא רחמים", ובסיום שר הקהל את המנון "התקווה" ו"אני מאמין באמונה שלמה בביאת המשיח". הרב עמאר, שנאם באירוע, הדגיש בדבריו כי החיילים שנפלו הם "מלאכים שנשלחו בצורת בני אדם כדי להגן על עם ישראל ועל נחלת ה'".
הארגונים "גשר" ו"דוסים" הפעילו את מיזם "לכל חלל יש פרק", במסגרתו קוראים חרדים פרקי תהילים לזכרם של חללי מערכות ישראל. השיא נרשם אתמול בשעה 20:01, בקריאה המונית בזום, בשיתוף אתר "תהילים יחד", אירוע מקוון שאליו הוזמן גם הציבור הרחב. "בכל שנה אנו רואים בפרויקט חשיבות לאומית יוצאת דופן", אמר מנכ"ל גשר, אילן גאל דור, "אולם לאחר השנה הקשה שעברה על החברה הישראלית, החשיבות בו גדולה מאי-פעם".

"כולנו חלק מהמדינה הזו"

מיזם חברתי נוסף, שגם מאחוריו עומדים חרדים, הוא של עמותת "חלל בלב", שתחת הכותרת "עושים טוב לזכרם" קראה לציבור לבחור מעשה חיובי, לתעדו, לפרסמו ולהקדישו לחללי מערכות ישראל ונפגעי פעולות האיבה. המארגנים הסבירו כי המטרה היא "לחמם את לבם של המשפחות השכולות ועם ישראל כולו, ולהעלות את מודעות ההנצחה ברשתות החברתיות - בדגש על חינוך לזיכרון ומורשת לדור העתיד".
3 צפייה בגלריה
הרב חביב ביטון
הרב חביב ביטון
הרב ראובן ביטון, אביו של החייל החרדי אליהו, ז"ל
(עמותת נצח יהודה)
בפרויקט נטלו חלק מובילי דעה וכוכבי רשת, שהזמינו את הציבור להצטרף אליהם, ומתנדבי העמותה חילקו אלפי ערכות הנצחה ברחבי הארץ, ובהן נרות זיכרון עם שמות החללים, ציורי מורשת לילדים, סיפורי חייהם של החללים ותוכן לפעילות משפחתית. מאות-אלפי אנשים מהארץ ומהעולם "שודכו" כל אחד לשם של נופל או נפגע פעולות איבה, כאשר היעד הוא מילוי חלל של "לב וירטואלי" על ידי שיבוץ כל המעשים הטובים בו.
ארגון "חרדים ישראלים" קיים אף הוא טקס וירטואלי - "אולי אלטרנטיבי ואולי לא" (כהגדרתם) - אירוע שביקש גם להצהיר ש"כולנו חלק מהמדינה הזו". המארגנים הסבירו: "אנחנו ישראלים. נקודה. גם אם אנחנו חרדים. אין ולא תהיה כל סתירה בין השניים".
3 צפייה בגלריה
עמוד הבית של האתר החרדי כיכר השבת: השינוי מורגש בשטח
עמוד הבית של האתר החרדי כיכר השבת: השינוי מורגש בשטח
עמוד הבית של האתר החרדי כיכר השבת: השינוי מורגש בשטח