אחרי הביקורות על הפרות ההנחיות – החרדים מצטרפים למפגיני בלפור, אבל מכיוון אחר: יוזמה שבראשה איש התקשורת החרדי, מנחם טוקר, מתכוונת למלא את אזור בלפור במפגינים חרדים. במהלך ההפגנה הם ילמדו תורה, יקיימו חברותות, יחגגו לצלילי כוכבי זמר חסידי או, כדבריו, "יתקהלו לפי החוק".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"הכול באישור המשטרה ולפי הנחיות משרד הבריאות", מדגיש טוקר בריאיון לאולפן ynet. "ראיתי שיש אנטי אדיר נגד החרדים, תוך הכללה גורפת בזמן שרובנו לא שם. וגם ראינו שבהפגנות בבלפור מותר להופיע, לשיר, להתקהל והתקשורת מחבקת אותם. אז חשבנו שאם אסור להופיע, אסור ללמוד תורה - בטח שלא במבנים, אבל גם לא להתקהל בחוץ - נכריז על הפגנה".
בשעה זו נמצאים כבר כמה עשרות חרדים בכיכר פריז ב"כולל בלפור", כשהם לומדים כרגע, וטוקר מכנה את זה "היום הניסיוני, כדי לראות איך זה עובד גם ברמה של המשטרה, וגם ברמת הבחורים. במקום התקיימה גם הופעה של הזמר דדי גראוכר".
3 צפייה בגלריה
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
התכנסות בכיכר פריז
(צילום: שלומי כהן)
"קיבלנו אישור משטרתי לעשות את זה בצורה של הפגנה. ברגע שאתה קורא לזה הפגנה ובאמת מפגין, אז הרבה יותר קל לקבל אישורים, וכך אולי בעזרת ה' האנטי נגד המגזר הדתי והחרדי ייפסק כי הרי נגד הפגנות לא ידברו, אפילו אם הן מלוות בלימוד תורה או במוזיקה חסידית".

"הפגנה תוך שמירה על הכללים"

טוקר מסביר כי "כולל בלפור" הוא שילוב של כולל ושל אירועים מוזיקליים שמתקיימים בבלפור "תחת הכיסוי של הפגנות, כמובן. זה לא באמת כולל של לימוד תורה, אלא יותר מחאה נגד הקולות הנשמעים כלפי החברה החרדית".
3 צפייה בגלריה
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
(צילום: שלומי כהן)
כבר 25 שנים שהוא בולט במדיה החרדית, ומעיד על עצמו: "אני ממש לא טיפוס מחאתי", אבל למנחם טוקר נמאס: "בזמנים שאינם קורונה הזמרים האלה מתפרנסים מחתונות ומהופעות, כמו הזמרים הכלליים, והם רואים שבמוצ"ש יש בבלפור מוזיקה – דרבוקות, גיטריסטים ואמנים - והם אומרים רגע, למה אנחנו יושבים בבית ולא מתפרנסים?
"אני שנה בבית, משדר מהבית. הילדים שלי בבית ורוב הציבור הדתי והחרדי כמוני. מה שמראים במדיה זה את המיעוט שבמיעוט. אבל הציבור החילוני רואה את זה ואומר שכל החרדים ככה. אז אולי בצורת הפגנה זמרים יוכלו להתפרנס, נעשה הופעות בחוץ, נלמד תורה, יש פה מלגות של אנשים שתרמו כסף לאנשים שילמדו תורה. הפגנה תוך שמירה על הכללים, שלא יהיה חס וחלילה אסון".
אבל זה עלול להביא למסיבת הדבקה.
"לא, אנחנו נעשה את זה יחד עם הגבלות המשטרה, כי אנחנו אנשי חוק - וכואב לנו על שנאת האחים שנהייתה פה. יש לי חבר, חיים ולדר, סופר חרדי בכיר מאוד, שכתב: 'כשאח נגד אח, המנצח תמיד מפסיד'. נכון שיש ציבור קיצוני שעושה דברים שרוב המגזר החרדי מתבייש בהם, אבל זה לא הכול ולא כולם. גם אם האירוע הזה יהיה חד-פעמי, בסופו של דבר, לפחות הראינו משהו חיובי. אפשר להפגין מבלי להיפגע. אם נעשה את זה לטווח ארוך יותר, הרווחנו לימוד תורה כהפגנה".
3 צפייה בגלריה
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
חרדים לומדים ב"כולל בלפור"
(צילום: שלומי כהן)
למה בבלפור?
"כי המקום מועד לאישורים, וגם כי אנחנו רוצים לחזק את ראש הממשלה לא בקטע הפוליטי, אבל כמי שמחזיק את הספינה הזאת בתקופה הזאת, ושותים לו את הדם בכפית. אז אנחנו מנסים להחזיר לו קצת את הדם על ידי לימוד תורה לזכותו ועל ידי הופעה. שישמע קצת מוזיקה חסידית, מה רע?"