הם נכוו שניהם במערכות יחסים קשות - אבל סירבו להתייאש ולא ויתרו על האהבה: אוריאל ולאה - הוא מסורב גט והיא מסורבת - הכירו לפני ארבעה חודשים, וכבר לאחר שבועות ספורים ידעו שזה זה. כשמאחוריהם שמונה שנים מצטברות ב"כלא" הסרבנות, הם עמדו בשבוע שעבר מתחת לחופה - מאמינים שהפעם זה ייראה אחרת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אוריאל (40) ממרכז הארץ, הוא אב לשניים שהיה מסורב גט במשך שלוש שנים. לאה (41) מצפון הארץ, אם לחמישה, המתינה חמש שנים לקבלת הגט המיוחל. לאחר 21 שנות נישואים שכללו גם אלימות פיזית וצווי הרחקה, הצליחה לבסוף לצאת מנישואיה הכושלים לאחר סיוע מצד ארגון יד לאישה, מבית רשת אור תורה סטון, המתמחים בסיוע למסורבות גט.
"תוך כדי ממשיכים לעבוד, ממשיכים לגדל ילדים, ממשיכים לחיות, ממשיכים להגיע לאירועים משפחתיים, ולא תמיד כולם יודעים", היא מספרת בריאיון זוגי לאולפן ynet. "זה בעצם לחיות בשני פרצופים, וזה קשה מאוד". שניהם גם עברו, כל אחד לחוד, מסע של אלימות כלכלית ונפשית, לדבריהם.

שבוע וחצי להצעת הנישואים

"לצאת מהסגר", הם קוראים לזה – סגר אישי, שאין לו קשר לקורונה. השניים נפגשו במוצאי יום כיפור השנה, הוא נכנס לקבוצה של פנויים-פנויות וראה תגובה שלה, השניים החלו לדבר ולאחר שבוע וחצי של היכרות, הבינו שהם רוצים להתחתן.
3 צפייה בגלריה
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
"ראיתי תגובה שהיא כתבה בדיון מסוים בפייסבוק, ומיד רציתי להכיר אותה", מספר אוריאל. "מאז שקיבלתי את הגט לפני שלוש שנים, כמעט שלא יצאתי לדייטים. נכוויתי בתקופה שבה הייתי מסורב גט, אבל פתאום העזתי ומהר מאוד נפגשנו, וזה היה הדייט הראשון בחיי שהרגשתי בו חופשי לגמרי, שאני לא צריך 'לשחק אותה' – כאילו אנחנו חברים טובים ואני מכיר אותה היטב".
חודש אחר כך הגיעה הצעת הנישואים, אך רק חודשיים אחר כך התבשרו על כך בני המשפחות, שמצדם הביעו חשש ודאגה. "מלכתחילה היה חשש גם אצלי, אחרי מה שעברתי", מספר אוריאל, "אבל אמרתי לעצמי וגם לאחרים, שאחרי מערכת היחסים הלא כל כך טובה, בלשון המעטה, שהייתה לי - עכשיו לפחות אני יודע מה לא לעשות במערכת השנייה, אבל היה לי ברור שאני רוצה מערכת שנייה".

דייטים של הלכות לשון הרע

הדיבור המשותף לא היה על פרשיות סירוב הגט שלהם בלבד, "למרות ששנינו עברנו את אותם הדברים" אוריאל אומר, ולאה מפרטת: "שנינו חד-הוריים, שנינו היינו מסורבי גט, שנינו עברנו כברת דרך מאוד לא קלה, גם מהמקום של להוכיח לעולם החיצוני שאנחנו הורים טובים, ושאנחנו עושים את זה כמו שצריך. הרבה מאוד מערכות חיצוניות נכנסות לתוך החיים של חד-הוריים ובודקות אותם בציציות".
3 צפייה בגלריה
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
"אם לא ננסה, נישאר רק עם הפחד". אוריאל ולאה
"כשראינו שיש בינינו תקשורת טובה, אז אוריאל הציע שנעשה משהו גם לנשמה, והחלטנו ללמוד את את הלכות לשון הרע של החפץ חיים. זה בא מתוך כך ששנינו עברנו מערכות יחסים מאוד קשות, ואוריאל הציע בעצם לשתף אותן מהמקום של הנפש, כך שהוא יידע מה הנקודות הרגישות שלי ואני אדע מה הנקודות הרגישות שלו, ולא ממקום של לשון הרע או רכילות, חלילה".
לאה לקחה את הדברים מעט לאט יותר, אם כך אפשר לקרוא לחמישה שבועות של היכרות: "האמת היא שהוא בא אליי אחרי שבוע וחצי ושאל אותי, ואמרתי לו, רגע. אחרי חודש וחצי הוא הציע לי רשמית. הדברים קרו מאוד מהר. מאוד מהר הבנו אחד את השני, הנשמות התחברו בצורה מהירה. הכול היה מאוד ברור. אם היית שואלת אותי לפני כמה שנים אם זה נכון, אפילו עבור הילדים שלי, להגיד 'כן' אחרי חודש וחצי, הייתי אומרת שלא. אבל כשזה קורה, זה קורה. אי אפשר להבין את זה".

"זה תיקון עולם"

השניים נישאו לפני כמה ימים בטקס מצומצם, במלאת ארבעה חודשים תמימים להיכרותם, והם מכנים את זה "אהבה ממבט ראשון. מי שעבר סרבנות גט בחייו ונשאר אופטימי, הוא אדם חזק, ואנחנו בוחרים להתקדם יחד בחיים ולהתחתן שוב".
3 צפייה בגלריה
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
אוריאל ולאה מסורבי גט שהתחתנו
הסכם לכבוד הדדי, למניעת סרבנות גט
לדברי אוריאל, "יש חשש בגלל סרבנות הגט שחווינו, אבל אם לא ננסה, נישאר רק עם הפחד. איתה אני מרגיש שלם, ופעם ראשונה ב-40 שנות חיי שאני רוצה לתת אהבה ללא תנאי ושאני מקבל כל כך הרבה חום ואהבה".
פנינה עומר, יד לאישהפנינה עומר, מנכ"לית "יד לאישה" קרדיט: גדעון שרון
השניים, למודי ניסיון, דאגו לחתום על הסכם ממון והסכם קדם נישואים למניעת סרבנות גט. "זה רגע שצריך למלא בתקווה כל מסורבת גט ועגונה", אומרת פנינה עומר, מנכ"לית ארגון יד לאישה מבית אור תורה סטון. "ליווינו את לאה במסע הייסורים אל החופש ושיחררנו אותה מכבלי העגינות, וכעת, בסוג של סגירת מעגל, ליווינו אותה בחתימה על הסכם למניעת סרבנות גט לקראת חתונתה השנייה, שתבטיח את חירותה שלה ואת חירותו של אוריאל".
"זהו תיקון עולם אמיתי", היא מוסיפה. "גילוי של אחריות, מחוייבות וכבוד הדדי, כפי שראוי שיהיה בכל חתונה יהודית. הסוף הטוב למסעה של לאה, נותן לנו הרבה כוח להמשיך ולפעול נגד סרבנות גט".