יממה לאחר פרסום התבטאותו של אורי מקלב (יהדות התורה), סגן שרת התחבורה, שקרא לציבור החרדי להנהיג הפרדה המדירה נשים בקווי האוטובוס של התחבורה הציבורית – מקלב מגיב לסערה: "עשרות-אלפי הנשים שאותן אני מייצג רוצות זאת, וזה זכותן", הוא אומר הבוקר (ו') ל-ynet. "אנו נילחם על כך שיקבלו את זכותיהן. זה דבר בסיסי ואף לא צריך את פסיקת הבג"ץ, המאפשרת זאת גם כן".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
סגן שרת התחבורה השיב מתקפה על מבקריו, וטען כי הופעלה כלפיו "אלימות מילולית": "אף אחד לא ימנע מאיתנו לעמוד על זכויותיהן של נשים, כאשר הן מבקשות את ההפרדה בתחבורה הציבורית. זו זכות המגיעה להן בדין כאשר הן עושות זאת מרצון", אמר. "אף אחד לא יכול למנוע ממני באלימות מילולית להגיד את דעתי, וכפי שנאמר גם בראיון הנוכחי - אינני כופה את דעותיי, לא במסגרת תפקידי ולא במסגרת אחרת, ושלא יכפו את דעתם עלינו".
בריאיון לעיתון החרדי "בקהילה" קרא סגן שרת התחבורה לנשים להסכים לסידור המפלה: "זה הרי דבר מוצדק שכך יהיה, זו לא הדרה של הנשים אלא טובתן". היום טען מקלב כי "אותם אלה אשר אינם מאפשרים לנשים שרוצות לשבת בהפרדה בצורה וולונטרית, כופים את עמדתם על הנשים בדיקטטורה מילולית של ממש".
2 צפייה בגלריה
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
אורי מקלב יהדות התורה באולפן אולפן ynet
אורי מקלב
(צילום: אבי מועלם)
"אף אחד לא יכפה על הנשים לנסוע וללמוד איך שהן רוצות, כפי שנוח להן, ובאורח חייהן - ואף אחד לא יכפה את דעתו. זו דמוקרטיה. אנחנו לא כופים אדם לנהוג שלא כרצונו, לא באמצעות חקיקה ולא בהפעלת קווי שירות ייעודים ומופרדים".

"הם לא יבהילו אותנו"

דבריו של מקלב עוררו תגובות זועמות מצד גורמים במערכת הפוליטית ובארגונים הליברליים. בין היתר אמר ראש האופוזיציה, יאיר לפיד, כי "אם למישהו יש בעיה עם נשים באוטובוס, הוא מוזמן ללכת ברגל". עוד הוסיף, "נשים במדינת ישראל הן לא אזרחיות סוג ב', ואף גבר לא ישלח אותן לירכתי האוטובוס".
2 צפייה בגלריה
 מחאה נגד קווי ההפרדה בבית שמש לפני כמה שנים
 מחאה נגד קווי ההפרדה בבית שמש לפני כמה שנים
מחאה נגד קווי ההפרדה בבית שמש לפני כמה שנים
(צילום: חדש בבית שמש)
בתגובה לביקורות השונות אמר סגן שרת התחבורה: "כל אבירי החופש והזכויות וה'דאגה' המזויפת לנשים החרדיות לא יבהילו אותנו מלתת לנשים אלו את זכותן לעשות ולהתנהג כפי שנוח להן וכפי שהן רוצות, הן בנסיעה בתחבורה הציבורית והן בקורסי החובה לנהגות".
על השולחן מונחת פסיקת בג"ץ שקבעה כי אי אפשר לכפות הפרדה בתחבורה הציבורית. לשאלה אם ניתן יהיה להשיב את "קווי המהדרין" שבהם נשים אינן יכולות לשבת בקדמת האוטובוס, ענה מקלב בראיון שפורסם אתמול: "המצב הוא שיש צורך בחקיקה לשם כך, ועם כל פעילות ה'אנטי' שקיימת, לצערנו, סביר להניח שאף אחד לא ינסה לחוקק חוק כזה. זה צריך לבוא מהציבור שפשוט ינהג כך".
מהתנועה הרפורמית נמסר בתגובה כי "סגן השר מקלב טועה ומטעה ביודעין. כפי שהוצג בעתירה לבג"ץ של המרכז הרפורמי לדת ומדינה, שהובילה לאיסור על הפעלת קווי ההפרדה, וכן בסקרים ובמחקרים שנערכו בציבור החרדי התגלה שישנה התנגדות ניכרת בקרב הנשים החרדיות להפעלת קווים אלה. ההפרדה בתחבורה הציבורית אינה פרי של דרישה ציבורית ועממית, אלא תוצאה של ההקצנה וההסתגרות של הממסד הרבני החרדי ונציגיו הפוליטיים. בשעה שחלקים גדולים בציבור החרדי נעים בכיוון ההפוך, סגן השר וחבריו עסוקים בהגבהת החומות ובהנהגת חומרות שעד לפני דור היו בגדר בלתי נתפסות".