א' ומ' ביקשו להינשא כדת משה וישראל, דרך ארגון חתונות פרטי. "אנחנו לא מאמינים במוסד הרבנות", הם הסבירו. אז איך קרה שבסופו של דבר נאלצו השניים להירשם ברבנות? פשוט, זה כרטיס הכניסה של הוריו של החתן – עולה חדש שאף שירת בצה"ל – ליום המאושר בחיי בנם, כאן בישראל.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אלפי זוגות המבקשים להינשא בישראל תלויים לחלוטין ברבנות בשל מגפת הקורונה: מצד אחד, זוגות יהודיים שקרוביהם מגיעים מחו"ל ואינם מורשים להיכנס לארץ ללא אישור הרבנות לחתונה, ומן העבר השני כ-8,000 זוגות פסולי חיתון, שאינם יכולים להינשא כדת משה וישראל וכלואים פה במסגרת מדיניות השמים הסגורים שכפתה הקורונה.
א' ומ' פנו לארגון "חופות" האורתודוכסי, המאפשר נישואין על פי כל כללי הטקס ההלכתי – מבלי לעבור ברבנות. "מאוד חשובה חתונה דתית, כדת משה וישראל", מסבירה מ' בראיון לאולפן ynet. "חשוב לנו להתחבר למסורת, לסבים והסבתות שלנו שנישאו אף הם על פי המסורת, ובחרנו שלא לעשות את זה דרך הרבנות, כי אנחנו מרגישים שהיא לא מייצגת אותנו".

הבקשות נענו בשתיקה רועמת

אבל אז ביקש א' לאשר למשפחתו, השוהה ברובה בחו"ל, להגיע לחתונה. "בימי הקורונה, כדי להשיג אישור כניסה לארץ למשפחה דרגה ראשונה, צריך להגיש טפסים שאחד מתוכם הוא אישור הרבנות שאנחנו מתחתנים", הוא מספר. "שלחנו חוזה עם האולם, הצלם והלהקה. לא היה ספק שאנחנו מתחתנים, אבל היינו חייבים להרשם ברבנות כדי להשיג את אישור".

2 צפייה בגלריה
 א' ומ': "בסך הכול רצינו לשמוח בשמחה שלנו"
 א' ומ': "בסך הכול רצינו לשמוח בשמחה שלנו"
א' ומ': "בסך הכול רצינו לשמוח בשמחה שלנו"

מה הם אמרו לכם ברגע שאמרתם שאתם רוצים להתחתן, אבל לא אצלם? "הם פשוט לא ענו למיילים שלנו, אז לא ראינו דרך אחרת להשיג אישור להורים. למעשה, רק באותו יום של הטיסה, ארבע שעות לפני שהיו אמורים לנסוע לשדה התעופה, הם קיבלו את האישור להיכנס לארץ – וגם זה רק כי ברגע האחרון החלטנו להירשם".
"אנחנו רוצים בעיקר לשמוח בשמחה שלנו, והרישום ברבנות כדי לאפשר את הגעתם של הוריי היה סתם כאב ראש והרבה לחץ מיותר. עליתי לארץ מחו"ל ושירתתי בצבא. אני לא צריך לעבור את התהליך הזה כדי שההורים שלי יהיו בחתונה".
הרב אהרן ליבוביץ, ראש ארגון "חופות" ומי שישיא את בני הזוג, מדבר על "עלייה מדהימה באחוזי הנישואים הפרטיים, חלקם כדת משה וישראל וחלקם לא, וזה שישראל לא מוכנה להביא את ההורים לשמחה שלהם זה פשוט הזוי".
לדבריו, "המדיניות של הרבנות הראשית היא מדיניות חרדית, כי היום המוסד בשליטה חרדית. גם הסרוגים נפגעים מהמדיניות המפלה הזאת. כולם מבינים שיש כאן סיפור פוליטי, אבל מה חטאו הזוגות האלה שלא יכולים להינשא ברבנות ואומרים להם שההורים לא יבואו? אני חושב שבימים האלה צריכה להיות קצת חמלה מצד הרשויות".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר בתגובה: "כפי שמפורסם לציבור, אחד התנאים לבחינת בקשה לכניסה של בן זוג זר הוא שהנישואים יהיו רשומים במרשם. מעבר לזאת, אין התייחסות למקרה זה או אחר".

פסולי החיתון של הקורונה

מעל 8,000 זוגות של ישראלים פסולי חיתון, שאינם יכולים להינשא ברבנות - נאלצים לטוס כל שנה לחו"ל כדי להינשא שם בנישואים אזרחיים, ולקבל הכרה ממשרד הפנים בישראל. ואולם בשל הקורונה וסגירת השמים, זה כבר כארבעה חודשים שהזכות להינשא נשללת מהם.

2 צפייה בגלריה
 ארטיום לאונטיב ובת זוגו: "המדינה צריכה להתחשב במצב הרגיש של הזוגות ולהעניק היתר לטקסים שכבר בוצעו"
 ארטיום לאונטיב ובת זוגו: "המדינה צריכה להתחשב במצב הרגיש של הזוגות ולהעניק היתר לטקסים שכבר בוצעו"
ארטיום לאונטיב ובת זוגו: "המדינה צריכה להתחשב במצב הרגיש של הזוגות ולהעניק היתר לטקסים שכבר בוצעו"
(כתום צלמים)

ארטיום לאונטיב, צעיר ישראלי, התחתן בחודש בספטמבר האחרון עם עולה מארה"ב בטקס של "ישראל חופשית" שאינו מוכר על ידי משרד הפנים. הזוג תכנן לטוס לארה"ב ב-1 באפריל כדי להינשא שם בטקס אזרחי, בהשתתפות משפחתה של אשתו, על מנת שהנישואים יהיו מוכרים במשרד הפנים.
הם כבר קנו כרטיסים וסגרו מקום, אך בגלל הקורונה נבצר מהם לצאת מהמדינה והכול בוטל. "אנחנו מרגישים שנמנעת מאיתנו זכות בסיסית", אומר לאונטיב ל-ynet. "תכננו ארוכות את כל הפרטים הטכניים וביצענו הזמנות, ועכשיו בגלל הקורונה אנחנו תקועים ואין פתרון משפטי באופק. עכשיו לך תדע מתי ניסע. אולי בעוד שנה, שנתיים. זה המצב שלנו. אני יהודי ואשתי עשתה עלייה לפני שש שנים מכוח חוק השבות. סבא שלה יהודי, אך היא לא מוכרת כיהודייה ברבנות... המדינה צריכה להתחשב במצב הרגיש של הזוגות ולהעניק היתר לטקסים שכבר בוצעו".
ארטיום הוסיף כי "לאור המצב שנוצר, המדינה צריכה להכיר בנישואים אזרחיים ובטקסים שנערכו בארץ שלא במסגרת הרבנות, ולהכשיר טקסים אלה בצורה מיידית וללא דיחוי, עקב ביטול האפשרות להתחתן בחו"ל".

"פסולי החיתון - אסירי ציון"

בוריס ולנה, זוג צעיר מיפו, לא יכולים להתחתן ברבנות בגלל שבוריס אינו נחשב יהודי. "תכננו לטוס לקייב או לטיביליסי ולהינשא בנישואים אזרחיים", אומרת לנה. "התוכנית הייתה לטוס בקיץ ,אבל אנחנו לא רואים את האור ומאוד מתוסכלים ועצובים בגלל זה. אנחנו מחכים. אין לנו אופציה אחרת".
"פסולי החיתון הרגישו עצמם עד עכשיו כאזרחים סוג-ב', אבל יכלו להתחתן בחו"ל. כעת בגלל קורונה הם הפכו לאסירי הציון. מצב זה שולל מהם זכות בסיסית להתחתן גם בארץ גם בחו"ל", כתב הפעיל החברתי, אלכס טנצר, בעבר יו"ר ועדת המעקב אחרי ההבטחות לעולים, במכתב ששלח לראש הממשלה החליפי ויו"ר "כחול לבן", בני גנץ; שר החוץ גבי אשכנזי ושר המשפטים אבי ניסנקורן. במכתבו דרש טנצר מראשי "כחול לבן" לממש את הבטחת הבחירות שלהם לסייע לאלפי פסולי החיתון החדשים.
"לצערי ישראל היא המדינה הדמוקרטית היחידה בעולם שאינה מאפשרת לערוך בתחומה נישואים אזרחיים, ולכן אזרחים רבים אינם יכולים להינשא בה ומאז חודש מרץ גם בחו"ל", הוסיף טנצר. "עובדה זאת פוגעת בעיקרון השוויון בין אזרחי המדינה.
"על אזרחים ישראלים שלא יכולים להתחתן גם בארץ וגם בחו"ל חלה החובה לשרת בצה"ל, לשלם מסים וכל יתר החובות החלות על אזרחי ישראל. למרות זאת, מדינת ישראל אינה רואה בזכותם להינשא עניין חשוב דיו כדי לעגן זכות זו בחוק".
הוא מזכיר כי במהלך מערכת הבחירות התחייבה "כחול לבן" כי "נאפשר בחירה אישית של אורח חיים בענייני נישואין: נחוקק את ברית הזוגיות – אנו רואים בנישואין על פי מסורת ישראל את דרך המלך של העם היהודי, מתוך בחירה ולא מתוך כפייה. בה בעת, אנו מאמינים בזכות של כל זוג לממש את אהבתו בדרכו, ולכן נפעל לחקיקת ברית הזוגיות כדי לאפשר לכל אזרח החפץ בכך לבחור במיסוד הזוגיות שלו בדרך המתאימה להשקפת עולמו".