השמחה על "שקט יחסי" בלוד הייתה מוקדמת מדי: המשטרה ניסתה להסתיר את הצתת בית הכנסת "דוסא" בלוד, במסגרת הפרעות שנמשכו הלילה (ו') בעיר המעורבת. בניסיון הראשון להדליק את המקום, אמש, עלו באש עצים סמוכים והמבנה עצמו לא נפגע, אך מאוחר יותר נשרפו הושחתו גם חלקים מבית הכנסת עצמו – אלא שהמשטרה העדיפה להסתיר את העובדות, ובזמן שהלהבות חרכו את קירות המבנה, מסרה תגובה לא מדויקת כאילו מדובר בשריפת העץ בלבד.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
בית הכנסת דוסא - סימני השריפה ניכרים
(נעם דרייפוס)
בעקבות חשיפת ynet הודתה המשטרה, 15 שעות לאחר ההצתה, כי "במהלך יום האתמול נעשו מספר נסיונות להצית את בית הכנסת על ידי פורעים. סמוך לשעה 21:50 הוצתה דלת בית הכנסת, וכעבור שעתיים הוצת עץ דקל הנמצא בצמוד למבנה. כתוצאה מהשריפה ניזוק בית הכנסת באופן משמעותי".
בשעות הערב התלוננו תושבי רחוב החלוץ ברמת אשכול שבלוד – אחד ממוקדי הפרעות הקשים - על כך שבית הכנסת שלהם הוצת. בתחילה השליכו ערבים בקבוק תבערה שלא הצליח להצית מבנה בית הכנסת. אך זמן קצר לאחר מכן, הגיעו שוב הפורעים. הפעם הם הצליחו לשבור את הדלת, לנפץ חלונות ולהצית את חדר התפילה של הילדים ואת חדר הלימוד - ואף את כל הרחבה.
בזמן שהלהבות דלקו, התריעו השכנים היהודים בפני המשטרה - אך למרות פניות אליהם, בדוברות המשטרה בחרו למסור את התגובה הבאה, כאילו השריפה לא קשורה לבית הכנסת: "בנוגע לפרסומים על שריפת בית הכנסת ברחוב החלוץ בלוד, לאחר בדיקה התברר כי מדובר בשריפת עץ הנמצא בצמוד למבנה".
הבוקר, עם הזריחה, כבר ניתן היה לראות היטב את הנזקים שהמשטרה ניסתה להסתיר. תושבי השכונה זועמים: "המשטרה מנסה להמעיט באירועים החמורים שמבצעים הפורעים הערבים. זו פשוט בושה".

"הדליקה נראתה מכול מקום בעיר"

מאיר ליוש, תושב העיר, זעם על התנהלות המשטרה סביב האירוע, ואמר: "במקום לשים את היד על כלי הנשק שבאמצעותם מנסים כאן לרצוח אותנו לילה אחרי לילה, במקום לטפל ביד קשה בפורעים - היא באה להכיל את האירוע ולתת לו להיגמר מעצמו. אז אני מודיע לכם: הוא לא ייגמר מעצמו, כי בצד השני יש מישהו שפשוט רוצה לגמור אותנו".
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
בית הכנסת דוסא הבוקר
(נעם דרייפוס)
לדבריו, "יש כאן מציאות הזויה שבה אנחנו נאבקים על הבית שלנו, על החיים שלנו, על מדינת ישראל - כי זה לב הארץ, מטר מנתב"ג - אבל הידיים שלנו כבולות כי המדינה כובלת אותנו, כי התקשורת פועלת נגדנו, כי המשטרה משותקת".
"המראות בפנים קשים מאוד", תיאר ליוש את שריפת בית הכנסת. "הייתה דליקה גדולה מאוד שנראתה מכל מקום בעיר, ובניגוד למה שסיפרו לנו - התברר שהאש הצליחה להגיע לחדר הפנימי".

בית הכנסת שנשרף כבר בעבר

בית הכנסת דוסא - אחד מסמלי הדו-קיום בעיר בשנים האחרונות - הוקם על ידי ג'נאח דוסא, שעלה מתוניס בשנות השישים. בראשיתו היה המבנה היה חנות מכולת, אך לאחר שילדיו חלו, החליט דוסא להפוך את המבנה לבית כנסת לכל העדות. המשפחה עצמה התגוררה בבית סמוך.
3 צפייה בגלריה
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
בית הכנסת דוסא חולל ב לוד
זה לא עץ
(נעם דרייפוס)
עם הידלדלות האוכלוסייה היהודית בשכונה בית הכנסת התרוקן וננטש, ולפני כ-15 שנה – בסמוך להתנתקות – הוא הוצת על ידי אלמונים ונשרף עד היסוד. ארבע שנים היה נטוש וריק, עד שהחל לעבור שיפוץ. בשנת 2014 שופץ כליל על ידי תלמידי המכינה הקדם-צבאית בלוד.
איתמר בן גביראיתמר בן גבירצילום: AFP
גרעין משפחות משכונות סמוכות החל לשוב ולהפעילו. בבית הכנסת ניתן היה לראות שרידים ישנים שנמצאו מבית הכנסת שנשרף, ויטרינה ובה תשמישי קדושה שנהרסו, וכתובת השלט הישן ששוחזר – "שוויתי ה' לנגדי תמיד".
בתגובה אמר ח"כ איתמר בן גביר כי "לא רק שהמפכ"ל החדש נכשל טוטלית וצריך ללכת הביתה, עכשיו גם מסתבר שהוא ממשיך בתרבות השקר, ומנסה להסתיר את כשלונותיו הרבים בזמן כה מועט, באמצעות מערכת משומנת של יחסי ציבור. לו היה משקיע אפילו חצי מהזמן הזה כדי לטפל בלוד ובדרום הארץ, שהפכו למערב פרוע - המצב היה נראה אחרת".