האם תיפתח לראשונה אפשרות לנישואים אזרחיים בישראל, בחסות הקורונה? ל-ynet נודע כי על רקע ההגבלות על היציאה מהארץ ומצוקת הזוגות שתכננו להתחתן בחו"ל, פנה משרד החוץ לשורה של מדינות זרות כדי לבדוק האם יסכימו לבצע רישום נישואים לישראלים על ידי נציגויותיהן בירושלים ובתל אביב.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
למסמך המדינות המלא - לחצו כאן
נורבגיה הודיעה כי מבחינתה אין כל מניעה לכך – ובתנאי שישראל עצמה תאשר זאת. יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, ח"כ מיקי חיימוביץ', שיזמה את הפנייה בנושא, קוראת כעת ליועץ המשפטי לממשלה ולשר הפנים לאפשר זאת.
על פניו נראה כי מבחינת הדין הישראלי והבינלאומי אין לממשלה סמכות למנוע זאת, אך ההערכה היא כי בשל הרגישות הפנימית של הנושא בארץ, נורבגיה התנתה את הרישום בנציגויותיה בהסכמת ישראל. אם המהלך יטורפד – יהיה זה בהחלטה פוליטית ולא משפטית.

פנייה ליועמ"ש ולשר הפנים

בימים כתיקונם יש כמה מדינות שמוכנות להשיא בשטחן אזרחים זרים, והן מושכות אליהן ישראלים רבים שאינם מעוניינים או אינם יכולים להתחתן בטקס דתי וברבנות הראשית. פופולארית במיוחד היא קפריסין, בעיקר בגלל קרבתה לארץ, שהופכת את ההליך לנוח וזול, והיא הפכה סמל בנושא זה. אותם זוגות מוכרים בישראל כנשואים, אף שטקסים דומים שנעשים בתוך גבולות המדינה אינם זוכים להכרה.
לפני כחודשיים נערך בוועדת הפנים והגנת הסביבה דיון במטרה למצוא פתרון למאות זוגות המבקשים להתחתן כיום בחו"ל, ואינם יכולים לעשות כן בשל התפרצות הקורונה - והיו"ר חיימוביץ' ביקשה ממשרד החוץ לבדוק מול המדינות את האפשרות לבצע את הרישום בארץ, לכל הפחות עד לחלוף המגפה.
כעת עדכן המשרד בממצאי הבדיקה, ולפיהם נורבגיה היא היחידה המוכנה להשיא בישראל זוגות שאינם אזרחיה. בעקבות כך פנתה, כאמור, חיימוביץ' ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ולשר הפנים, אריה דרעי, על מנת לקבל את הסכמתם להצעה, וביום שני תקיים הוועדה שבראשותה דיון המשך בנושא.
במקביל הגישה ח"כ שרן השכל (הליכוד) הצעת חוק שתחייב את הרשויות בישראל להכיר בנישואים כאלה שנערכו בארץ, כדי להבטיח שהדבר לא יהיה נתון לשיקולים פוליטיים.

"לאפשר את הזכות הבסיסית"

ח"כ חיימוביץ' מסרה: "מאז פרוץ משבר הקורונה קיבלתי ללשכתי אינספור פניות מצד זוגות שלא יכולים להתחתן בישראל בגלל סיבות שונות, ובשל משבר נגיף הקורונה, לחלקם למעשה אין אפשרות להתחתן בכלל. בהמשך להודעת שגרירות נורבגיה, אני קוראת ליועץ המשפטי לממשלה ולשר הפנים דרעי לאשר את ההליך ולאפשר את הזכות הבסיסית הזו עבור הזוגות שנגרם להם צער רב כל כך".
1 צפייה בגלריה
פתיחת מושב הכנסת כנסת ישראל ה-21 סיעת כחול לבן מיקי חיימוביץ
פתיחת מושב הכנסת כנסת ישראל ה-21 סיעת כחול לבן מיקי חיימוביץ
מיקי חיימוביץ'
(צילום: מוטי קמחי)
היא הוסיפה כי "אסור לשלול את הזכות היסודית הזו מאף אזרחית או אזרח במדינה דמוקרטית, בייחוד בתקופה לא פשוטה שבה אנשים רבים חווים קושי כלכלי, בריאותי ונפשי. אני מודה לחברי הכנסת יבגני סובה, אנדריי קוז'ינוב, שרן השכל וניצן הורוביץ שהעלו את הנושא החשוב הזה בפני הוועדה, ופועלים רבות לקידומו".
אורי קידר, מנכ"ל תנועת ישראל חופשית, אמר: "אנחנו מברכים על כל צעד שיאפשר לזוגות ישראלים לבחור את הדרך שלהם להתחתן, ועם זאת חשוב להזכיר שזוג שירשם כנשוי במשרד הפנים, גם אם התחתן במדינה זרה, צפוי למצוא עצמו, אם וכאשר, נדרש להתגרש ברבנות גם אם לא התחתן ברבנות".
קידר הוסיף: "הפיתרון חייב להיות נישואים אזרחיים מלאים בישראל, שלא דורשים שום קשר עם הרבנות ממי שאינו רוצה בכך, ועד אז, טוב יעשו זוגות אם ימסדו את מעמדם כידועים בציבור, שזו הדרך היחידה שמבטיחה כיום לא לפגוש את הרבנות לא בחתונה ולא חלילה בגירושים".