המתחזים נתפסו על חם - אך הצליחו להשיג את מבוקשם: פרטים חדשים בנוגע לחשיפת ynet על הניסיון של עשרות אזרחים אמריקנים להיכנס לישראל כתלמידי ישיבה, על מנת להשתתף בחתונה שנערכה שלשום בכפר סבא, מגלים כי הרשויות ידעו בזמן אמת כי אותם אנשים הצליחו להשיג לבסוף אישור מעבר הומניטרי, אך הן לא פעלו על מנת למנוע את כניסתם לארץ לאחר הנחיתה בנתב"ג.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
מבדיקת ynet עולה כי לאחר שהגורמים שסייעו לפונים בבקשת ויזת הסטודנט בקונסוליה בניו-יורק, הבינו שמדובר בניסיון התחזות - הם הודיעו על כך מיד לנציגות הישראלית, ומעקב שערכו העלה בתוך זמן קצר כי המתחזים הצליחו להשיג, כאמור, אישור מעבר אחר מהקונסוליה בבריסל.
קראו עוד בערוץ היהדות:
במשרד החוץ כבר הודו כי עדיין לא ברור כיצד ניתן ההיתר המיוחד למי שנתפסו זה עתה מרמים בנושא זה, וגם לא איך הם עלו על טיסה בארה"ב עם מסמך שהונפק בבלגיה - והדבר נמצא בתחקיר.

הרשות הכירה - והתעלמה

ואולם כעת מתגלה כי אף שכוונתם הייתה ידועה עוד לפני יציאתם מניו-יורק, בשעה שבידיהם כבר נמצא האישור ההומניטרי, ורשות האוכלוסין וההגירה הכירה את שמותיהם ופרטיהם האישיים - זו לא דאגה למנוע את מעברם בשדה התעופה באמצעות משטרת הגבולות. התוצאה ידועה: שלשום הם כבר חגגו בחתונה המדוברת, ולמעשה הצליחו להתל ברשויות בישראל.
1 צפייה בגלריה
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
בדיקת קורונה לנכנסים לארץ
(צילום: רויטרס)
היום (ד') חשפנו כי לפני כמה שבועות פנו המבקשים לעסקן חרדי אמריקני ותיק ומוכר, צבי גלוק שמו, ולעוזרו דיויד קושניר, וביקשו את עזרתם בהשגת ויזות כניסה לישראל. גלוק, מנכ"ל עמותת "עמודים" בניו-יורק, מסייע מזה כ-20 שנה בהתנדבות למוסדות ולאנשים פרטיים בסבך הבירוקרטי מול נציגויות משרד החוץ במדינתו, ובין היתר, שותף בהסדרת מעמדם של בני הישיבות מארה"ב הבאים ללמוד בישראל. גם במקרה זה הוא פנה בשם המבקשים לקונסוליה המקומית והגיש עבורם את הטפסים המתאימים.
כעבור כמה ימים, בעקבות התנהלות תמוהה מצד המבקשים, התעורר חשדם של אנשי איגוד בני הישיבות והסמינרים לתלמידי חו"ל ושל גלוק המסייע להם, והם החליטו לבדוק מחדש לעומק את המסמכים שנמסרו. כאן התגלה כי שלושה מוסדות תורניים בישראל הצהירו שמדובר בתלמידים שלהם המגיעים ללמוד בארץ למשך תקופה של שנה, בעוד שפרטי הטיסות מלמדים כי הם מתכוונים לחזור לארה"ב בזמן הקרוב. בנוסף, חלק מהם היו בכלל גברים בשנות הארבעים והחמישים לחייהם, או נשים - אוכלוסיות שבוודאי אינן לומדות בישיבות לנערים חרדים.
גלוק ואנשי האיגוד לא הצליחו לקבל הסבר המניח את הדעת לפערים הללו, והחליטו לדווח עליהם לקונסוליה. בעקבות כך הבקשות שהוגשו נדחו, ורשות האוכלוסין וההגירה הודיעה כי מעתה ועד להודעה חדשה לא תכיר עוד בהצהרות מטעם שלושת המוסדות שהיו מעורבים בהתחזות על תלמידים אחרים הלומדים בהם, לצורך קבלת אשרת סטודנט.

משרד החוץ: מתחקרים את האירוע

בדיעבד התברר, כאמור, כי המתחזים ביקשו להשתתף בחתונה בישראל, ומכיוון שרק בני משפחה מדרגה ראשונה של הנישאים מורשים להיכנס לארץ למטרה זו - בחרו לרמות ולהציג עצמם כסטודנטים. במקרה זה, אבי החתן ידוע כמקורב וכתורם מרכזי של המוסדות שהיו מעורבים בתרמית, וההערכה היא כי אלה ביקשו לעזור לו על רקע זה - ובתמורה לסיוע הכלכלי מצדו.
במשרד החוץ אישרו את הפרטים, ומסרו בתגובה: "נכון להיום ישנם קריטריונים מובחנים לכניסת אזרחים זרים ארצה. במקרה זה, הגישו המבקשים, במקביל, בקשות בנציגות ישראל בניו-יורק כאילו מדובר על תלמידי ישיבה, ובנציגות ישראל בבריסל ולרשות האוכלוסין הגישו בקשת הגעה לחתונה והציגו מסמכים רלוונטיים".
"אלה אשר הגישו בקשות מתאימות, שעומדות בקריטריונים, בנציגות ישראל בבריסל ולרשות האוכלוסין, קיבלו אישורי כניסה מתאימים. יחד עם זאת, בשל החשש שעלה בדיעבד כי חלק מהמסכים שהוצגו על ידי המבקשים מזוייפים, משרד החוץ, יחד עם רשות האוכלוסין, בודקים את נסיבות המקרה ומתחקרים את האירוע".
מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר: "לאור המידע שהועבר אלינו ממשרד החוץ בימים האחרונים, הוחלט כי עד לבירור הנושא מול שלושת מוסדות הלימוד, נמתין עם המשך מתן האישורים".
  • השתתפו בהכנת הכתבה: רענן בן צור, רועי רובינשטיין ועמית קרקו