4 צפייה בגלריה
הרב הלורד ג'ונתן זקס
הרב הלורד ג'ונתן זקס
הרב הלורד יונתן זקס
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
ברוך דיין האמת: הרב והפרופסור לורד יונתן זקס, לשעבר הרב הראשי של בריטניה, הלך לעולמו הערב (שבת) בגיל 72 ולאחר מאבק במחלת הסרטן. זקס נודע כאחד ההוגים היהודים החשובים והמפורסמים בימינו והוא זכה על כך להכרה בינלאומית. הוא הרבה להרצות ולכתוב על האמונה היהודית בעולם המודרני והיה פעיל בולט לקיום דיאלוג בין-דתי בהשתתפות רבנים ומנהיגים רוחניים בני דתות שונות.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו>>
הרב יונתן זקס, אחד מגדולי אנשי הרוח היהודים בבריטניה ובעולם היהודי הלך לעולמו בשבת לאחר שלפני חודש הודיע שחלה במחלת הסרטן. הוא שימש כרב הראשי של בריטניה בין השנים 1991-2013. בשנת 2005 הוענק לו תואר אבירות ובשנת 2009 צורף לבית הלורדים בתואר "הברון זקס מאולדגייט". קראו עוד בערוץ היהדות: שתי נשים וגבר עוקד: חטא המשפחה העברית הראשונה / פרופ' רוחמה וייס הסבתא הצילה יהודים - הנכד הפך לשגריר בישראל משחיתות ועד צפנים: העברית המסתורית של מכתבי הגאונים הרב זקס נחשב לאחד מהרבנים האורתודוקסים החשובים בעולם ומאז פרישתו שימש כפרופסור בקינגס קולג' בלונדון, באוניברסיטת ניו יורק ובישיבה יוניברסיטי. הוא פרסם ספרים רבים, נחשב קול בולט בהתנגדות להקצנה הדתית ועודד דיאלוג בן דתי.

"הציע דיאלוג קשה"

הרב זקס נחשב להוגה ליברלי שדוגל בפתיחות תרבותית. הוא ביקר את הגישה החרדית המתבדלת מהעולם ומהתרבות הכללית וסבר שלימוד מדעים חייב להשתלב עם לימוד התורה.
4 צפייה בגלריה
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
הרב נחשב לאחד הסמנים המרתקים באורתודוכסיה המודרנית וניסה לגשר בין עולמות שונים - יהדות ונצרות, ישראל ובריטניה - והקהילות היהודיות בשתי המדינות הללו.
עמוס עוז ז"ל אמר בעבר על הרב זקס כי הוא "אחד היהודים הבולטים ביותר בדור שלנו, לא רק בגלל ספריו הנפלאים, לא רק בגלל עבודתו הקשה כמנהיגם של רבים באנגליה ובהם גם לא יהודים, אלא בראש ובראשונה כי הוא אחד האנשים היחידים שמציעים לנו דיאלוג קשה".
הוא חיבר כעשרים ספרים, שבהם הוא פורש השקפת עולם רחבה על תפקיד הדתות, הגלובליזציה, אתיקה ואחריות חברתית, עתידה של היהדות ועוד.

"הגותו הפכה לנחלת העם כולו"

ארגון ועידת רבני אירופה מסר בתגובה כי הוא "אבל על פטירתו של נשיא העמית ורבה של מלכות בריטניה לשעבר, הרב הלורד יונתן (יעקב צבי) זקס זצ״ל".
4 צפייה בגלריה
הרב הלורד ג'ונתן זקס
הרב הלורד ג'ונתן זקס
"אבלים על לכתו של הרב"
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
רבי פנחס גולדשמידט, נשיא הוועידה ורבה של מוסקבה אמר הערב: "הרב זקס היה דוברה הרהוט ביותר של יהדות אירופה שייצג את עם ישראל לגאון ותפארת בפני עמי תבל. זקס - שקיבל אות אצולה מאת מלכת אנגליה - נודע בספריו הרבים על בעיות השעה שבו שזר את השקפת התורה מול פילוסופיות העולם הגדול, והגותו ופירושיו הפכו לנחלת העם כולו".
יעקב חגואל, יו"ר ההסתדרות הציונית העולמית מסר כי "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הרב לורד ג'ונתן סאקס. מנהיג יהודי וציוני גאה. הוגה דעות שידע לחבר בחכמה וברגישות בין התורה לאנשים ברחבי העולם, ונגע בכל אחד אישית. אבדה גדולה לקהילה היהודית בבריטניה ולעולם היהודי בכלל".

"קול ייחודי שיחסר עד מאוד"

הרב הראשי לישראל, הרב דוד לאו הוסיף כי הוא "מבכה את הסתלקותו לבית עולמו של הרה"ג יונתן זקס זצ"ל, איש אשר רוח בו ואשר נשא בגאון את דברה של היהדות התורתית ועמד בתוקף על שמירת המסורת מדור דור, קידש שם שמים בארצו ובכל רחבי תבל. 'חבל על דאבדין ולא משתכחין'".
"'מרכז שטיינזלץ' מרכין ראש ביחד עם כל עם ישראל וכואב את פטירתו של הרב לורד יעקב צבי שנסתלק בשבת קודש", הוסיפו בארגון, "הרב פעל בכישרון רב להאיר ולהנכיח יהדות בארצו ובעולם כולו. ת.נ.צ.ב.ה".
הראשון לציון, הרב הראשי לישראל, הרב יצחק יוסף אמר כי "קיבלתי בצער רב את הידיעה על פטירתו של הלורד הרב יונתן זקס זצ״ל ששימש שנים רבות רבה הראשי של בריטניה". הרב יוסף הוסיף כי לרב זקס "חלק נכבד בהצגתה החיובית של היהדות בעיני אומות העולם - ובפעילות זו קידש שם שמיים ברבים, כל זאת מבלי להתפשר על היהדות השורשית המסורה לנו מדורי דורות ותוך עמידה איתנה וחסרת פשרות אל מול מגמות הרפורמה וההתחדשות השונות. בלכתו איבד עם ישראל קול ייחודי שיחסר עד מאוד".

"מרכינים ראש בעצב הערב"

ארגון גשר הפועל לחיזוק הקשר בין מדינת ישראל ליהודי התפוצות, מסר בתגובה להודעה הקשה בדבר פטירתו של הרב הלורד יונתן זקס: "אנשי 'גשר' מהארץ ומהעולם, עמיתות, עמיתים וכל אדם אוהב אדם באשר הוא מרכינים ראש בעצב הערב, בשל פטירתו בטרם עת של הרב זקס, 'פטרון' ארגון גשר שנים רבות וחבר יקר".
4 צפייה בגלריה
 ועידת רבני אירופה
 ועידת רבני אירופה
ועידת רבני אירופה
(ארכיון ועידת רבני אירופה)
בארגון הוסיפו כי דמותו של הרב זקס ז״ל הייתה כשל, "מנהיג, סופר והוגה, לא רק עבור רבבות יהודים - אלא קול מוסרי לעולם כולו. הרב פעל ברבות השנים לחבר ולחזק את הקשר בין חלקי העם השונים ובין יהודי התפוצות למדינת ישראל והוא שימש השראה עבור כולנו".
עוד הוסיפו בארגון: "כולנו תקווה כי דרך השלום והאחווה שהנחיל הרב בעולמנו תמשיך ותחלחל. מותו יותיר חלל עצום ואנו מתחייבים להמשיך ולפעול בבניית גשרים ובקירוב השונה, כפי שהגדיל הרב לעשות כל חייו".
יו״ר ימינה, ח"כ נפתלי בנט ספד לרב באומרו כי "יונתן זקס, מגדולי הוגי הדעות היהודיים בדור האחרון; תורתו הייתה עמוקה ורחבה. תורה שידעה להתמודד עם המורכבות של האדם הדורש את אלוקיו וחי בעולם מערבי הישגי ומהיר. כמה הוא אהב כל יהודי ויהודייה".
עוד הוסיף הח"כ בנט כי, "מדובר באבדה גדולה לעם היהודי, ליהדות בריטניה ולעולם התורה והחכמה הישרה. ליבי עם אלמנתו ועם המשפחה כולה".

"התמודד באומץ עם שאלות קשות"

שרת התפוצות עומר ינקלביץ', הוסיפה על פטירתו של הרב יונתן זקס ז"ל כי "כאבתי לשמוע את החדשות הקשות על לכתו של הרב לורד יונתן זקס, רבה לשעבר של בריטניה. הרב היה מגדולי המנהיגים היהודיים בדורנו. תודה על שהיית אור לכולנו. ברוך דיין האמת".
גם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לרב הלורד יונתן זקס ז"ל: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של הרב הלורד יונתן זקס ז״ל, איש הגות וספר, דרשן ויוצר מקורי, איש אמת, שרוחב דעתו ועומק ליבו חיברו לבבות רבים.
"הרב זקס התמודד באומץ עם שאלות קשות ומצא תמיד את המילים הנכונות כדי להאיר את התורה ולהסביר את נתיבותיה לרחוק ולקרוב. נזכור תמיד את אזהרותיו מאלימות בשם האל. ואת אמונתו שיש בכוחנו לרפא עולם שבור. תנחומיי למשפחתו, ליהדות בריטניה ולתלמידיו הרבים. יהי זכרו ברוך".
מארגון "עתים" נמסר: "הרב יונתן זקס זצ"ל הוביל דרך של מתינות, פתיחות והקשבה. הוא האמין בתורה עם פנים אנושיות ומאירות, של צדק ומשפט. הוא ידע לגשר בין עולמות ופעל למען לכידות העם היהודי ולתיקון עולם. דרכו, שפתחה לרבים את שערי התורה, תמשיך להאיר גם בלכתו".