ביטול משפטו של רוצח שרה חלימי ז"ל עורר סערה בקהילות היהודיות בעולם, כולל הפגנות המוניות בישראל ובצרפת; וכעת נודע כי בכוונת משפחת חלימי לתבוע את הרוצח בישראל. "אין ברירה אחרת", אמר חבר הפרלמנט הצרפתי, מאיר חביב, המזהיר כי הפסיקה היא תקדים מסוכן לצרפת כולה.
בהפגנות המוניות שהתקיימו במשך שעות בכיכר טרוקדרו - ברחבת זכויות האדם, מול מגדל אייפל – השתתפו כ20 אלף מפגינים מקרב הקהילה היהודית ותומכיה. השופט היהודי בן ה-82, ז'אק ברידה, התפטר במחאה על הפסיקה שאישרה את אופיו האנטישמי של הפשע, אך קבעה כי טראורה לא היה אחראי למעשיו משום שעישן קנאביס לפני הרצח, ולכן לא יועמד לדין.
בנה של הנרצחת יונתן חלימי, כינה את הפסיקה, "לא רציונאלית ולא מובנת". עוד הוסיף בראיון לאולפן ynet כי "זה מקומם. הזדעזעתי והיה לנו מאוד קשה. איך בן אדם שעושה מעשה לא חוקי של צריכת סמים יכול לא להישפט על מה שעשה? הם החליטו לשפוט אותו על אי שפיות. שזה דבר לא הגיוני ואבסורדי לחלוטין".
3 צפייה בגלריה
יונתן חלימי, בנה של שרה חלימי
יונתן חלימי, בנה של שרה חלימי
יונתן חלימי
חביב טען כי "אני מנסה לקדם את הסיפור הזה משנת 2017. אני מחוקק שמאמין למערכת המשפט בכלל ולמערכת המשפט הצרפתית, בפרט. אבל בנושא ההוא, המשפטנים טעו בצורה מרה. שום דבר לא הגיוני בסיפור הזה".
לדבריו, הוא נאבק כחודשיים על מנת שאירוע הרצח יובא לדיון בבית המשפט, "ועד שהגעתי לדבר על זה בפרלמנט ולהגיד יש פה הכחשה טוטאלית להכיר ברצח של יהודייה שסבלה במשך 25 דקות, בזמן שהמשטרה הייתה למטה. היא לא חתרה למגע - ואף אחד לא דיבר על זה. חשבתי שסוף סוף יהיה משפט ללא ערעור והכרה במעשה האנטישמי".
יונתן הוסיף כי "אני מאוד מקווה שבצרפת הם (בית המשפט), יתעשתו וייקחו את האחריות כי אנחנו לא רוצים להעביר את המשפט לישראל. אם לא, נצטרך להעביר את המשפט בארץ. המערכת המשפטית בצרפת וכל הממשלה חייבת לקחת את האחריות, ולו רק בשביל הקהילה היהודית שלהם".

"תקדים מסוכן לצרפת"

חבר הפרלמנט שמלווה את משפחת חלימי במאבקם מחזק את יונתן: "בסוף בית המשפט הסכים שזה מעשה אנטישמי - אבל טען שבגלל שהרוצח עישן יותר מדי סמים, אז הוא לא היה שפוי. מה זאת אומרת? כל אחד יכול לעשן, להרוג מישהו ולהגיד אני לא שפוי. איזה מעין תקדים זה? אי אפשר להרוג יהודים בלי להישפט".
3 צפייה בגלריה
אלפים מפגינים כעת בפריז ובעוד שורה של ערים ברחבי צרפת נגד החלטת בית המשפט הצרפתי שלא להעמיד לדין את הרוצח
אלפים מפגינים כעת בפריז ובעוד שורה של ערים ברחבי צרפת נגד החלטת בית המשפט הצרפתי שלא להעמיד לדין את הרוצח
הפגנות המוניות בצרפת
לדברי חביב, הפסיקה של בית המשפט בצרפת היא תקדים מסוכן לקהילה היהודית בצרפת. "לא רק לקהילה היהודית אלא לכל צרפת", הוא מדגיש.

טענות לטיוח ואנטישמיות

חביב מוסיף כי הפסיקה קבעה שעונשו של הנאשם יתמצה בשהות בבית חולים פסיכאטרי. אך למרות זאת, משפחת חלימי לא מוותרת. "החלטנו ללכת לבית משפט בארץ אחרי התייעצות ארוכה עם עורכי הדין. בגלל שיש חוק בארץ שכשמישהו נרצח על רק אנטישמי הוא יכול להישפט בארץ. ויש לה בן, את יונתן ואחות בארץ, אז עורכי הדין החליטו לתבוע".
3 צפייה בגלריה
הפגנה בעקבות שחרור רוצחה האנטישמי של שרה חלימי
הפגנה בעקבות שחרור רוצחה האנטישמי של שרה חלימי
הפגנה בעקבות שחרור רוצחה האנטישמי של שרה חלימי
(צילום: מוטי קמחי)
"זה מריח לא טוב", אמר הבן, יונתן, "אנחנו שואלים שאלות כמו מה מסתתר מאחורי ההחלטה הזאת של בית המשפט. האם זו אנטישמיות או משהו אחר? אין לנו תשובות. כמובן עוד תהיות, עוד שאלות כמו למה לא בדקו את הטלפון שלו או את הסביבה שלו ביום הרצח? למה ההתקדמות המשפטית מתייחסת למצב המנטלי של הרוצח".
"אני מקווה שיהיה משפט בארץ", אומר חביב, "אני יודע שהישראלים הלכו לתפוס את אייכמן בקצה העולם, כמובן זה לא בדיוק אותו המקרה ואני לא אומר שצריך לעשות אני אומר שצריך משפט צדק".
בקהילה היהודית טוענים לטיוח שהתחיל למעשה, כבר ביום הרצח כאשר השוטרים לא פשטו על דירתה של חלימי – ובכך, על פי הטענות, אפשרו לרוצח שהיה מוכר כאיסלמיסט לרצוח אותה. כמו כן, ישנן סברות כי לאחר מכן לא בוצע שיחזור של הרצח.
שרה חלימי ז"ל, רופאה ומנהלת גן צרפתיה בגמלאות, הותקפה ונרצחה בדירתה ב-4 באפריל בשנת 2017 בידי קבילי טראורה, צרפתי ממוצא מוסלמי שדקר את שכנתו היהודייה במיטתה והשליך אותה ממרפסת ביתה בפריז, תוך שהוא צועק ״אללה אכבר״.