שופט יהודי בצרפת התפטר במחאה על ביטול משפטו של רוצח שרה חלימי: ז'אק ברודה (82), תושב נאנסי שבצרפת, התפטר בסוף השבוע מתפקידו כשופט לענייני מסחר ועבודה. "אני לא יכול להמשיך בתפקיד מבחינה ערכית ולהיות חלק מאותה מערכת משפט כל כך מעוותת", אמר.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ברודה, כמו רבים מיהודי צרפת, זועם על החלטת בית המשפט העליון הצרפתי שלא להעמיד לדין את רוצחה המוסלמי של שכנתו היהודייה, שרה חלימי. מערכת המשפט הצרפתית אישרה את אופיו האנטישמי של הפשע, אך קבעה כי טראורה לא היה אחראי למעשיו משום שעישן קנאביס לפני הרצח, ולכן לא יועמד לדין.
"רציתי להעביר מסר שזה לא מקובל", אומר ברודה. "זה צעד אישי. אי אפשר רק לגנות בדיבורים. צריך להסיק מסקנות ולקבל החלטות אישיות". ברודה הוסיף: "לא הרגשתי בנוח להמשיך בתפקיד. אני יהודי, אבל זה פחות הרגש הפרטי שלי שמניע אותי - אלא חוסר ההיגיון של המערכת. לא הרגשתי בנוח עם ההחלטה לחזור לעבודה בשם החוק ובשם העם הצרפתי אחרי החלטה שכזאת. רציתי להעביר מסר שזה לא מקובל".
2 צפייה בגלריה
ז'אק ברודה - השופט היהודי צרפתי שהתפטר מתפקידו במחאה
ז'אק ברודה - השופט היהודי צרפתי שהתפטר מתפקידו במחאה
ז'אק ברודה - השופט היהודי צרפתי שהתפטר מתפקידו במחאה
ברודה, בעברו רוקח ועובד בחנות הבגדים של אביו, חזר ללמוד באוניברסיטה לאחר יציאתו לגמלאות. הוא למד משפטים וקרימינולוגיה, והפך לשופט לענייני מסחר בנאנסי. על אף גילו הוא ממשיך בעבודה וזוכה להערכה רבה.

"לא אהיה השרה הבאה"

ברחבי צרפת – ובמקומות רבים בעולם, ובהם ישראל – התקיימו אתמול (יום א') הפגנות מחאה נגד החלטת בית המשפט בצרפת, באירוע שנראה כקו פרשת המים של יהודי המדינה, הנתונים לתקריות אנטישמיות דבר יום ביומו.
2 צפייה בגלריה
כ-20 אלף מחברי הקהילה היהודית בפריז - בהפגנת ההמונים נגד פסיקת בית המשפט העליון במדינה ששחררה את הרוצח האנטישמי
כ-20 אלף מחברי הקהילה היהודית בפריז - בהפגנת ההמונים נגד פסיקת בית המשפט העליון במדינה ששחררה את הרוצח האנטישמי
כ-20 אלף מחברי הקהילה היהודית בפריז - בהפגנת ההמונים נגד פסיקת בית המשפט העליון במדינה ששחררה את הרוצח האנטישמי
בהפגנה המונית שהתקיימה במשך שעות בכיכר טרוקדרו בפריז - ברחבת זכויות האדם, מול מגדל אייפל – נטלו חלק כ-20 אלף איש, רובם מהקהילה היהודית בצרפת. "אחותי נרצחה פעמיים: פעם על ידי הרוצח ופעם על ידי מערכת המשפט הצרפתית", אמר בהפגנה וויליאם אטל, אחיה של שרה חלימי.
במהלך ההפגנה נשמעו קריאות של נשים שזעקו: "אני לא אהיה השרה הבאה". אח נוסף של חלימי אמר כי "הרוצח טבח בשרה ורצח גם את הצדק". הדוברים שבו ותיארו את הנסיבות הקשות של הרצח, שעוד לפניו התנכל הרוצח לחלימי – גננת ורופאה שהייתה שכנתו – ובמהלכו זעק "אללה אכבר".

הפגנות חוצות יבשות

מנהיגים נוצרים ומוסלמים השתתפו אף הם לצד מנהיגי הקהילה היהודית במדינה, כדי להביע סולידריות. ואולם בצרפת עצמה מעוררת הפרשה עניין מועט למדי בקרב לא יהודים. בקהילה היהודית אומרים כי ריח רע של טיוח עולה מהסיפור, וזה התחיל כבר ביום הרצח כאשר השוטרים לא פשטו על דירתה של חלימי – ובכך, על פי הטענות, אפשרו לרוצח שהיה מוכר כאיסלמיסט לשחוט אותה. לאחר מכן לא בוצע שיחזור של הרצח.

בקהילה טוענים גם להשפעות פוליטיות על בית המשפט, ולחץ כדי שיסגור את התיק, וזאת כדי שלא להביך את מפקד משטרת פריז שפיקד אז על התחנה שבה אירע הרצח. המשפחה עצמה, אגב, הודיעה כי תפנה למערכת המשפט הישראלית בדרישה להעמיד את הרוצח לדין בישראל, על פי החוק הפלילי הישראלי ולפיו ניתן להעמיד לדין בישראל אנשים שביצעו פשעים אנטישמיים בחו"ל, ומדווחים על ידי אזרחים ישראלים.
אלפי מפגינים מחו גם ברחבי צרפת - בליון, ניס, שטרסבורג, מרסיי, טולוז, מונפלייה ועוד - במדינה שבה מרוכזת הקהילה היהודית הגדולה באירופה, המונה קרוב לחצי מיליון יהודים. הפגנות של יוצאי צרפת היו גם במיאמי, בניו-יורק ובמונטריאול.

בישראל הגיעו כ-1,200 מפגינים למחות מול שגרירות צרפת בתל אביב. אסתר חן, שעלתה בשנת 2009, אמרה כי "חשוב לנו להביע תמיכה במשפחה ובכלל בקהילה היהודית". לדבריה, "נמאס לנו מהאנטישמיות הזו. אישה נזרקה מהחלון וזה העונש? אנחנו כאן בישראל כי אנחנו מבינים שמצרפת כבר אין לנו למה לצפות, זה לא נתפס.
היא הביעה צער על היעדרם של ישראלים שאינם קשורים לקהילה הצרפתית: "חבל לי שההפגנה לא מקבלת מספיק תמיכה מהישראלים. הם צריכים להבין שזה יכל לקרות לכל יהודי", אמרה.