בצעד בוטח עלתה אן נויברגר לדוכן הנואמים בחדר התדרוכים של הבית הלבן בשבוע שעבר. התדרוך, שבו עדכנה את הציבור האמריקני על מתקפות האקרים רוסים נגד אמריקה, הועבר בשידור חי ברשתות החדשות וזכה לכותרות. בשפה מקצועית קרה ומדויקת, הצביעה נויברגר, היועצת הבכירה של ממשל ביידן לענייני סייבר, על רוסיה כאשמה בהתקפה, והבטיחה מענה אמריקאי הולם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
איש כמעט לא התייחס לרקע הלא-שגרתי של נויברגר, האישה החרדית הבכירה בתולדות הממשלים האמריקניים, שניפצה לא מעט תקרות זכוכית בדרכה לתפקיד הרם. מערך הביטחון הלאומי של ארה״ב הוא ממסד חשדני כלפי כל מי שהוא לא גבר לבן. נוכחות נשית בתפקידי הנהגה היא עדיין מחזה נדיר, שלא לדבר על נוכחות נשית חרדית.
אבל את מסעה לצמרת מערך הביטחון הלאומי עשתה נויברגר מבלי לוותר על אף פרט מזהותה: לא רק אשת מקצוע מהמעלה הראשונה, אלא גם פמיניסטית מושבעת, תומכת ישראל נלהבת, ואישה ואם המקיימת אורח חיים חרדי מלא, ואף גאה לספר על כך. "אני מאמינה שנשים צריכות להשתמש בכישרון שנתן להן ה'", אמרה נויברגר, המוכרת בקהילה היהודית גם בשמה העברי, חני, במאמר שפרסמה. "להיות דתייה זה לא מכשול בפני הצלחה מקצועית".

משפחה סאטמרית דוברת יידיש

עוד לפני כניסתו לבית הלבן, הודיע ג׳ו ביידן על כוונתו למנות את נויברגר לתפקיד חדש, שלא היה קיים בממשלים קודמים - סגנית היועץ לביטחון לאומי לענייני סייבר וטכנולוגיות מתפתחות. התקפות הסייבר נגד ארצות הברית הפכו את התפקיד של נויברגר למרכזי במערך הביטחון הלאומי של המדינה. בשנת 2016 היו אלה האקרים רוסים שפעלו במטרה להטות את הבחירות, וגורמי ממשל איראניים הוכיחו את יכולתם לחדור לתשתיות ולמערכות עסקיות אמריקאיות.

נויברגר, כיום בת 45, הייתה המועמדת הטבעית. בגיל 31 נחתה כמטאור בלשכתו של שר ההגנה רוברט גייטס בפנטגון, בגיל 39, עמדה בראש מינהלת הגנת הסייבר של הסוכנות לביטחון לאומי (NSA), שאחראית על מעקב אלקטוני וציתותים.
לוושינגטון הגיעה מלב השטעטל של בורו פארק החרדית בברוקלין. את דרכה לצמרת פילסה ממשפחת קרפונקל הסאטמרית. בבית דיברו יידיש לצד אנגלית, ואת לימודיה עשתה בלב ליבה של מערכת החינוך החרדית - בית הספר "בית יעקב". אחרי התיכון כבר היה ברור ששאיפותיה חורגות מהמקובל עבור נשים צעירות בתוך הקהילה.
3 צפייה בגלריה
אן נויברגר מדברת בכינוס בסן פרנסיסקו, 8 בנובמבר 2019
אן נויברגר מדברת בכינוס בסן פרנסיסקו, 8 בנובמבר 2019
אן-חני נויברגר בכינוס בסן פרנסיסקו
(פיליפ פאראון/JTA ,Getty Images)
בשנת 2015 סיפרה בריאיון ל-ynet כיצד אמה רצתה שתישאר בבית ותקים משפחה, בעוד סבה ואביה תמכו בהגשמת חלומה להמשיך בלימודים ולהיכנס לעולם העסקים. ג׳ורג׳ קרפונקל ואחיו עשו חיל בעסקיהם בארצות הברית, והמשפחה, כך דווח, היא אחת ממאה המשפחות העשירות בארה"ב.
"אנחנו סאטמר בסגנון האירופי הישן. במשפחתי מדברים בסגנון יידישאי ישן. גדלתי בבורו-פארק ולמדתי בבית הספר המקומי לבנות 'בית יעקב' עם 2,000 בנות, ובבית ספר התיכון של 'בית יעקב'", אמרה. "סבי תמיד היה גאה בי, ואבי ניסה למצוא דרך בשבילי שתתאים ותעמוד בדרישות של התרבות שלנו. אבי היה יותר פתוח לזה מאמי, שהיא יותר שמרנית. היא חשבה שתפקיד האישה בבית. אישה הונגריה נודעת בבישול הטוב שלה. אמי מעולם לא עבדה. אבי, לעומת זאת, עשה עסקים".

תרגלה עברית בישראל

נויברגר החלה את דרכה בלימודי כלכלה ומחשבים ב״טורו קולג׳״, אוניברסיטה אורתודוכסית שבה לומדים גברים ונשים בנפרד. אחרי נישואיה, ובעידודו של בעלה, עו"ד במקצועו, התקבלה לבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטת קולומביה היוקרתית. בין לידת בתה הבכורה להתקפות הטרור של ה-11 בספטמבר, הצליחה נויברגר להשלים תואר שני במינהל עסקים וכן ביחסים בינלאומיים בקולומביה.
אחרי כמה שנים בסקטור הפיננסי - בעיקר בחברת ההשקעות שייסד אביה - קיבלה הקריירה שלה עוד תפנית לא צפויה. נויברגר התקבלה לתוכנית היוקרתית "עמיתי הבית הלבן", והוצבה בפנטגון. היא צוותה לשר ההגנה רוברט גייטס וסייעה לו בגיבוש פתרונות להתקפות על חיילי ארה״ב באפגניסטן. משם הייתה הדרך לסוכנות לביטחון לאומי ולתחום הגנת הסייבר קצרה. בשנים האחרונות הייתה אחראית, בין היתר, להגנת מערכת הבחירות מפני התקפות סייבר, ולשיגור מתקפות מנע אמריקאיות נגד האקרים רוסים.
נוסף על אנגלית, יידיש ועברית, נויברגר דוברת גם ערבית וצרפתית. "למדנו עברית בבית הספר, אבל אני אוהבת שפות אז יצאתי לישראל אחרי התיכון כדי שאדבר רק עברית מהרגע שאני נוחתת בארץ ועד שאעזוב. במשך שישה שבועות בקיץ דיברתי רק עברית. הדקדוק שלי מצוין וזה סייע לי", סיפרה.

ההורים שוחררו במבצע אנטבה

הציבור האמריקאי כבר התרגל לראות יהודים שומרי מצוות בתפקידי מפתח. מהסנטור הדמוקרטי והמועמד לסגנות הנשיא, ג'ו ליברמן, שנאלץ לצעוד ברגל לגבעת הקפיטול להצבעה חשובה שנערכה בשבת, דרך ג'ק לו, שר האוצר בממשל אובמה, שסיפר כיצד הנשיא היה מזכיר לו בימי שישי שמתחיל להיות מאוחר והוא צריך ללכת הביתה, וכלה, כמובן, בג׳ארד קושנר ואיוונקה טראמפ, חתנו ובתו של הנשיא היוצא, ששימשו כיועצים בכירים בממשל טראמפ.
גם נויברגר, אשת הממשל הבכירה הראשונה מרקע חרדי, מקפידה לצאת מהמשרד מוקדם ביום שישי כדי להגיע לביתה שבבולטימור עוד לפני כניסת השבת. השילוב בין אורח החיים החרדי לעבודה נראה לה מובן מאליו. ״אם את אשת מקצוע בתחומך וחשה בנוח עם דבקות במסורת שלך, כולם סביבך יהיו בסדר עם זה״, סיפרה בראיון ל״פורווד״. ״כל עמיתיי לעבודה מבינים שאני לא יוצאת לשתות איתם ביום שישי בערב ושאני שומרת שבת״.
אביה וסבה נמלטו מהונגריה לארצות הברית, אבל רוב קרובי משפחתם נרצחו באושוויץ וזכר השואה היה למרכיב מרכזי בזהותה של נויברגר. "ההיסטוריה של המשפחה שלי צרבה בי את החשש ממה שעלול לקרות כשכוח שנמצא בידי מדינה יוצא נגד בני עמה ונגד עמים אחרים", אמרה בעבר.
מבקריה טענו כי ״זה לא טוב״ שבכירה במערך הסייבר היא גם תורמת מרכזית לישראל, מדינה שהיא שותפה - ולעיתים יריבה - של ארצות הברית בתחום זה. ״תרומה כזאת תגרום לרבים בממשל ומחוצה לה, להרים גבה"
בשנת 1976, כשאן-חני הייתה רק בת חמישה חודשים, היו הוריה בדרכם חזרה מביקור בישראל, כשמטוס אייר פראנס שבו טסו נחטף והונחת באנטבה, אוגנדה. החוטפים אמנם שחררו את מי שאינו אזרח ישראלי, אבל המשיכו להחזיק בהוריה של נויברגר יחד עם בני ערובה ישראלים, מכיוון שאביה חבש כיפה.
האב, לפי עדותה של נויברגר, לחש לאמה ביידיש להתרחק ממנו ולהשתחרר יחד עם האזרחים האמריקאים, אך היא העדיפה להישאר לצידו בשבי. הם שוחררו על ידי צה"ל במבצע אנטבה והוטסו לישראל, משם חזרו לארצות הברית. מבצע החילוץ הותיר רושם על נויברגר, שלימים תבחר לבנות קריירה בתחום הביטחון הלאומי. ״לפעמים״, היא אמרה, ״פעולה צבאית היא הדרך היחידה״.

ביקורת על תרומות למען ישראל

משפחת נויברגר ידועה בתרומותיה הנדיבות, בעיקר לטובת הקהילה היהודית בבולטימור. אן-חני ובעלה יהודה מנהלים קרן פילנתרופית משל עצמם, בעלת נכסים בשווי של כ-50 מיליון דולר. הקרן עוסקת בעיקר בתרומות לקהילה היהודית ולקידום נשים חרדיות, אולם באחרונה עוררה סערה כאשר התברר כי תרמה כחצי מיליון דולרים לשדולה הפרו-ישראלית, איפא״ק.
לוושינגטון הגיעה מלב השטעטל של בורו פארק החרדית בברוקלין. את דרכה לצמרת פילסה ממשפחה סאטמרית. בבית דיברו יידיש לצד אנגלית, ואת לימודיה עשתה בלב ליבה של מערכת החינוך החרדית - "בית יעקב"
מבקרים עלומי שם שצוטטו בתקשורת, טענו כי ״זה לא טוב״ שבכירה במערך הסייבר היא גם תורמת מרכזית לישראל, מדינה שהיא שותפה - ולעיתים יריבה - של ארצות הברית בתחום זה. ״תרומה כזאת תגרום לרבים בממשל ומחוצה לו, להרים גבה״, אמר גורם למגזין Mother Jones שחשף את התרומה. איפא״ק וארגונים יהודיים אחרים התרעמו על הפרסום ועל הטענה המובלעת בו כי קיים, לכאורה, ספק לגבי נאמנותה של נויברגר לארה״ב, בגלל שהיא יהודייה תומכת ישראל. בעקבות הלחץ הסירה רשת NBC מהאתר שלה דיווח על התרומה.
הפרויקט הפילנתרופי המרכזי שאותו מקדמת נויברגר, באופן אישי, מיועד לסייע לקהילה שממנה היא באה - נשים אורתודוכסיות. הארגון שהקימה, ״אחות לאחות״ (Sister to Sister) תומך בנשים גרושות בקהילה האורתודוכסית, הן בפן הרגשי, כמי שסובלות מבדידות וניכור בקהילה – והן בענקת סיוע חומרי לנשים המגדלות את ילדיהן לבד. ״חלמנו על הקמת רשת של אחיות״, כתבה נויברגר, ״כי אחיות אף פעם לא עושות חשבון, לפעמים זו נותנת, ולפעמים זו לוקחת״.