השנה האחרונה לא הייתה טובה לעלייה. השמיים נסגרו על המוני יהודים שביקשו לעלות ארצה, הקורונה הכתה בקהילות היהודיות בכיס ובנפש, ובאופן יחסי צנח מספר העולים החדשים לעומת השנים שקדמו לה. אבל 2020 הפתיעה בביקוש העצום לעלייה, גם אם לא במטוסים המלאים. "זו הפעם הראשונה בהיסטוריה של מדינת ישראל שאנחנו לא מאפשרים לעולים להגיע - ולא מאפשרים לישראלים לחזור", אומר יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג, בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"אנשים מכרו בתים, סגרו את הכול והם יושבים על המזוודות, תרתי משמע", הוא מוסיף, ומבהיר כי מדובר באלפי יהודים הנמצאים כרגע במצב הזה. "עכשיו הגיעה שרת העלייה והקליטה, פנינה תמנו-שטה, להסכמה עם שרת התחבורה, מירי רגב, כדי לאפשר ארבע טיסות עולים ממקומות שונים בעולם. אבל זה לא נוח, וצריך לעשות את זה באופן שוטף".
הסוכנות היהודית העלתה עד היום כארבעה מיליון בני אדם למדינת ישראל, במבצעים שבחלקם השתיקה יפה להם. כעת מבהיר הרצוג כי צפוי גל עלייה גדול: "בשנת הקורונה 2020 עלו 21,500 עולים, שכולם נכנסו לבידוד בלי כל בעיות בשדה התעופה. אף אחד לא התווכח. הדבר הנכון הוא להכניס אנשים לבידוד, ולאפשר לנתב"ג להיפתח כדי שאנשים יוכלו להגיע ארצה".

משבר עם יהדות ארה"ב? "התמונה מורכבת"

משבר הקורונה פוגש את יהדות התפוצות בתקופת משבר ביחסי ישראל – יהדות ארה"ב, בין היתר על רקע השמרנות הדתית והפוליטית בישראל והיחס לזרמים הלא-אורתודוכסיים, כשבתוך אלה גם החרם של המפלגות החרדיות על הרב גלעד קריב, מנכ"ל התנועה ליהדות המתקדמת, המתמודד לכנסת במקום הרביעי ברשימת "העבודה". אבל הרצוג לא מתרגש: "התמונה יותר מורכבת ממה שנראה. העימות והפילוג תמיד איימו על עמנו, אבל יש הרבה יותר אהבת ישראל ממה שנגלה לעין, יש הרבה יותר רצון לחבר".
מה המסר ששומע יהודי רפורמי כשהוא שומע את אנשי דרעי, ליצמן וגפני פוסלים מראש ח"כ שייבחר לכנסת, בגלל שהוא רפורמי? "אתה מדבר על ידיעה תקשורתית תוך כדי בחירות, אבל העובדות מורכבות יותר. חבר הנאמנים של הסוכנות כולל את כל הזרמים ביהדות, וכולם מדברים זה עם זה. כשרוצים זה אפשרי, ואני קורא לכולם להרגיע ולהכיר בעובדה שאנחנו עם מגוון, ותחת האוהל היהודי צריך לראות את כולם באהבת ישראל גדולה".
2 צפייה בגלריה
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
ועידת ידיעות אחרונות ו  - ynet  בנייני האומה ירושלים 2021
יצחק (בוזי') הרצוג בוועידת ynet וידיעות אחרונות
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מאז שעזב את הפוליטיקה, נדמה כי הרצוג עוסק בחיבורים, והעובדה שהוא לא פוסל ריצה לנשיאות בעתיד ("אתייחס לזה רק אחרי הבחירות") בוודאי לא ניזוקה מכך. "אנחנו הארגון היהודי הגדול בעולם, שעוסק בשני קצות הקשת כלפי פנים, בארץ – ומחוצה לה. אנחנו מנסים לייצר כמה שיותר דיאלוגים, חיבורים ושותפויות בין ישובים בארץ לקהילות בחו"ל, בין מאות בתי ספר, כך שהתמונה מגוונת יותר.
"מתחת לפני השטח, בחדרי חדרים, אנשים מוכנים להוריד את גובה הלהבות. זה הכי חשוב. מבוקר עד לילה אני עסוק בניסיון לקרב ולהסביר שפילוג בעם היהודי עלול להיות האסון הנורא ביותר מאז מלחמת העולם השנייה".

"אדישים לחילול בתי כנסת"

לצד קשיים אובייקטיביים בתחום העלייה ארצה, מתמודדת הסוכנות היהודים עם נזקי קורונה נרחבים כמעט בכל תחום: האנטישמיות חוצה שיאים בכל העולם, ואף זכתה לכינוי "אנטישמיות הקורונה", והקהילות היהודיות שהיו מהתומכות היציבות ביותר במוסדות ישראליים רבים, הפכו בחלקן באחת לנתמכות, עקב המשבר הכלכלי החריף שהביאה המגפה.
"אין ספק שהקהילות שהן התומכות העיקריות של המוסדות הלאומיים ושל הסוכנות, נמצאות באתגר מאוד גדול", הרצוג אומר. "יש קהילות שקרסו, ועבורן הקמנו קרן הלוואות מיוחדת שהצילה קהילות בעולם משיתוק ומקריסה מוחלטת. קרן דומה הקמנו כדי לעזור לעמותות בארץ, יחד עם בנק חברתי בשם עוגן, וזה הציל את המגזר השלישי בתחילת המשבר".
2 צפייה בגלריה
אנטישמיות במסעדה יהודית בפריז
אנטישמיות במסעדה יהודית בפריז
אנטישמיות במסעדה יהודית בפריז
במקביל התגייסה הסוכנות למאבק חריף באנטישמיות: "אתה רואה חילול בתי כנסת שכבר לא מקבל אפילו כותרת", הרצוג אומר. "אתה רואה צלבי קרס. באינטרנט יש דו"ח מאוד חשוב של המשרד לענייני תפוצות של השרה עומר ינקלביץ'. אנחנו מאמצים את הדו"ח הזה בשתי ידיים. הוא מתאר לדוגמה מיליון פוסטים אנטישמיים, וזה באנגלית בלבד.
"גם אתמול היה שידור הומוריסטי ב-NBC של סאטיריקן שהביא דאחקה על מדינת ישראל, כמדינה גזענית שמפלה בחיסונים. הערב תקיים הנהלת הסוכנות היהודית דיון על התהליכים בבית הדין הפלילי הבינלאומי, בעקבות פסק הדין האחרון שאין דרך להגדירו אלא כאנטישמי".
"יש לנו שליחים במרבית הקמפוסים בעולם, ובכל שבוע יש הצבעה לחרם נגד מדינת ישראל ודה-לגיטימציה לזכותה להתקיים, שזו אשכרה אנטישמיות, אין לי מילה אחרת, כולל לפני שבוע כשהשליחה שלנו בארווין, קליפורניה, עמדה לבד מול גילויי שטנה איומים. ההחלטות האלו של בית הדין הפלילי הבינלאומי נולדו לשמש דלק לאש בוערת נגד העם היהודי, ולכן אנו מקיימים על זה דיון ונאבק בהחלטות הללו".

"מירב מיכאלי החייתה את המפלגה"

הרצוג צמח במפלגת העבודה, אך מסרב לנקוט באמירה ברורה בכל הנוגע לאבתיסאם מראענה, המועמדת השנויה במחלוקת שצנחה היישר למקום השביעי. "ביום שלקחתי את עמדת המנהיגות הזאת בעם היהודי, התחייבתי לחבר הנאמנים שלא לנקוט בעמדה פוליטית", הוא אומר. "העבודה היא מפלגה של חברות וחברים, יש בה פריימריז ואני עברתי את התהליכים הללו. אני באמת ובתמים מברך את מירב מיכאלי, ומאחל לה הצלחה, כי היא החייתה את המפלגה הזו שכאשר אני עזבתי אותה, היו לה 24 מנדטים, ואחר כך היא קרסה לגמרי".
אבל אתה שמח שהיא קיימת. זה כבר טוב. "זה גוף כל כך חשוב מבחינה היסטורית, גוף שהקים מדינה. איזו זכות היסטורית עצומה, אחרי אלפיים שנות גלות. אני יושב בחדר של דוד בן גוריון בבניין הסוכנות היהודית בירושלים. 20 שנה הוא ישב שם, ואני אומר לעצמי, איזה אתגרים היו פה, מה הוא שמע, מה הקירות האלה ראו ושמעו. צריך להודות לדורות הקודמים על מה שהם עשו".

פורסם לראשונה: 20:35, 22.02.21