ברחובות ירושלים, בני ברק וריכוזים חרדיים נוספים נראו היום ילדים משוטטים, בשעה שבה לרוב הם ספונים בין כותלי תלמודי התורה השונים. רק בכמה חסידויות קיצוניות, בהן סאטמר, התעלמו במופגן מההנחיות – גם של גדולי הדור החרדיים – ופתחו את הלימודים, למשל בתלמוד תורה "ייטב לב" של סאטמר בשכונת עזרת תורה, ובתלמוד תורה "שאו מרום עיניכם" בשכונת הבוכרים בירושלים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>


חמישה גנים ובתי הספר נפתחו במתחמים פרטיים בבית שמש, ובמשטרת ישראל מסרו כי הלימודים הופסקו והילדים פוזרו לבתיהם. המשטרה רשמה קנסות על סך 5,000 ש"ח לכל אחד מחמשת מנהלי המוסדות, ואחד מהם זומן לשימוע במשטרה.
"המשטרה קוראת לציבור להישמע להנחיות ולהוראות משרד הבריאות", מסרו. "אי קיומן משבש את המאמץ הלאומי במאבק בהתפרצות הנגיף והתפשטותו בישראל".

המטרה: חזית אחידה

גם מרבית החסידויות הסוררות יישרו קו עם מנהיגי החרדים, הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין, שהורו אתמול (יום א') שלא לפתוח את הלימודים הבוקר – עם סיום חופשת החגים. כך, בחצרות גדולות דוגמת בעלז וויז'ניץ, שבדרך כלל מזלזלות בהנחיות, דחו את החזרה ללימודים למרות "ביטול התורה" הכרוך בכך.

2 צפייה בגלריה
 תלמוד התורה "ייטב לב" של סאטמר פתוח היום כרגיל
 תלמוד התורה "ייטב לב" של סאטמר פתוח היום כרגיל
תלמוד התורה "ייטב לב" של סאטמר פתוח היום כרגיל

המטרה: להציג חזית אחידה ולאפשר לפוליטיקאים ולעסקנים להוכיח לנתניהו ולראשי מערכת הבריאות שליטה בשטח - דבר שעשוי לסייע להם במשא ומתן המתנהל על המתווה לפתיחת המוסדות. עם זאת, גורם חרדי הבהיר כי מדובר בצעד טקטי בלבד: "אנחנו מעדיפים שזה יהיה בהסכמה, אבל אם תוך יום-יומיים נראה שמנפנפים אותנו - תהיה עמדה אחידה של כולם לפתוח גם בלי אישור".
המוסדות שהחליטו לקיים בכל זאת לימודים כבר היום משתייכים כאמור לקהילות הקיצוניות שאינן מיוצגות במפלגות החרדיות, בהן הפלג הליטאי הירושלמי וחצרות מאה שערים על שלוחותיהן.
2 צפייה בגלריה
אמא מחזירה את בנה מהחיידר
אמא מחזירה את בנה מהחיידר
חוזרים מהחיידר בירושלים
אמש הורה מנהיג הציבור החרדי, הרב חיים קניבסקי, על פתיחת מוסדות החינוך החרדיים לבנים היום אך הוסיף כי עדיף לעשות זאת בתיאום עם רשויות המדינה ובאישורן. אלא שזמן קצר לאחר מכן, חזר בו: "הרב הסכים לדחות את הלימודים בכמה ימים כדי למצות את המשא ומתן מול הרשויות", מסרו מקורביו.