5 צפייה בגלריה
(באדיבות ישיבת תקוע)

פטירתו היום (ו') של חתן פרס ישראל וגדול פרשני התלמוד בדורנו, הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, הביאה לתגובות רבות במערכת הפוליטית וגם מחוצה לה. ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כינה את הרב, שהיה אחד מהוגי הדעות היהודים המוערכים ביותר בעולם, "ידען עצום, גאון בתורה ואיש רוח מופלא".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
"גדלתי בסמיכות לרב שטיינזלץ בירושלים של ילדותי, אבל זכיתי להכירו אישית רק שנים לאחר מכן", סיפר נתניהו. "נפגשתי איתו כמה פעמים בביתו, ושמעתי את שיעוריו המרתקים שתמיד החכימו אותי. אלה לא היו שיעורים במובן השגרתי, אלא שיחות מרוממות נפש שחבקו עולם ומלואו – תנ''ך, משנת חז"ל, היסטוריה, פילוסופיה, תרבות, בלשנות ועוד. קראתי גם בספריו שספוגים חוכמה ודעת, הגות ואמונה".
5 צפייה בגלריה
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
שר הבריאות, יולי אדלשטיין: "הוא נתן הזדמנות גם לאנשים כמוני, שלא באו עם רקע תורני, להגיע לעולם הספרים היהודי"
"הרב שטיינזלץ ייצג במובהק את דמותו של 'המתמיד' היהודי", הוסיף נתניהו. "הוא השקיע עמל בלתי פוסק במפעלי הפרשנות שלו, ובראשם הפירוש לתלמוד שמנגיש את לימוד הגמרא לציבורים רחבים בשפה בהירה ומובנת. חיבוריו החשובים יעמדו לדורות – כאבני-יסוד של מורשת ישראל, וכנר תמיד לזכרו.
"אהבת ישראל של הרב שטיינזלץ הושפעה רבות מקרבתו לרבי מלובביץ' ומחסידות חב''ד. אישיותו יוצאת הדופן של הרבי הטביעה בו חותם עז, כפי שארע גם לי במפגשיי עימו. בעיניי שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי את אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל".

"איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני"

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, אמר כי "הרב היה איש אשר רוח בו, בעל אומץ לב רוחני, עומק הדעת ועומק המחשבה, שהנגיש בעברית בהירה את התלמוד לעם ישראל כמו היה רש״י בן ימינו. הרב פילס את דרכו הייחודית, מתוך מסירות לתורת ישראל ולעם ישראל".
שר הביטחון וראש הממשלה החלופי, בני גנץ, הגדיר את הרב "גדול בהבנה ובתרומה לנפש האדם". עוד אמר עליו כי "מעולם לא הבחין בין אדם דתי ושאינו דתי, והותיר אחריו תרגומים של הגמרא שיישארו בידי העם היהודי לדורות רבים. קירוב הלבבות שלו הוא סמל למה שאנו צריכים יותר מכל בתקופה הזו. מורשתו הפיסית והרוחנית היא נכס שעליו נשמור".

5 צפייה בגלריה
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "בעיניי שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי את אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל"
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "בעיניי שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי את אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל"
ראש הממשלה, בנימין נתניהו: "בעיניי שניהם – הרבי מלובביץ', ותלמידו הרב שטיינזלץ – ראיתי את אותו אור כביר של אהבת האדם ואהבת עם ישראל"
שר הבריאות, יואל (יולי) אדלשטיין, סיפר כי זכה להכיר את הרב עדין שטיינזלץ, "וכמו כל אחד התפעמתי מהעוצמות האדירות של האיש. באישיות המיוחדת שלו, הוא הביא למהפכה אמיתית בלימוד התורה והתלמוד שמשפיעה על דורות שלמים של יהודים".
אדלשטיין סיפר כי "הוא נתן הזדמנות גם לאנשים כמוני, שלא באו עם רקע תורני, להגיע לעולם הספרים היהודי. הרב היה הראשון שהקים ישיבה בברית המועצות כבר בסוף שנות ה-80, שאליה גייס גם את האקדמיה למדעים הסובייטית, ושם זכו ללמוד רבים. רק מי שחי שם מבין כמה אין זה דבר מובן מאליו. לכתו היא אבדה גדולה לעם ישראל".

"ירושלים היום חסרה"

נפתלי בנט, יו"ר "ימינה", ספד לרב שטיינזלץ ווכינה אותו "מעיין נובע של חוכמת ישראל. מגדולי ההוגים ותלמידי החכמים בדור האחרון". דבריו, "תורתו והגותו נלמדו על ידי המוני בית ישראל, מהחכמים והעמוקים שבהם - עד עמך בית ישראל. אנו חייבים לו חוב עצום על הנגשת אוצרות חוכמת ישראל בשפה עמוקה ושווה לכל נפש. הוא השאיר אחריו מורשת עצומה של אהבת ישראל ואהבת התורה ולאורה נלך".

5 צפייה בגלריה
הרב רב עדין שטיינזלץ חתן פרס ישראל פגישה עם אפיפיור פרנציסקוס ותיקן
הרב רב עדין שטיינזלץ חתן פרס ישראל פגישה עם אפיפיור פרנציסקוס ותיקן
הרב רב עדין שטיינזלץ, חתן פרס ישראל, בפגישה עם האפיפיור פרנציסקוס בוותיקן
(צילום: AFP)

שר ירושלים ומורשת ויו״ר "הבית היהודי", הרב רפי פרץ, אמר על הרב שטיינזלץ כי היה "יחיד בדורו, ‏תלמיד חכם גדול ופורץ דרך, מהפרויקט ההיסטורי והעצום של פירוש התלמוד ועד הביאור לחסידות. איש אציל ועניו שבעזרת מפעל חייו קירב רבים ליהדות, צדיק אמיתי".
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון, הבטיח להנציח את זכר הרב בעיר, וספד: "הרב שטיינזלץ הצליח להגיע לציבורים שלמים שהיו רחוקים מהיהדות וקירב אותם. חוכמתו וענוונותו נגעה ברבים רבים שאבלים היום. ירושלים היום חסרה".
ראש העיר ירושלים לשעבר, ח"כ ניר ברקת (ליכוד), מי שהעניק לרב את עיטור "יקיר ירושלים" לפני כשלוש שנים, אמר כי הוא "השאיר חותם עצום על עולם התלמוד והיהדות בכלל". גם איילת שקד (ימינה) ספדה לו: "המשיך את מסורת חז"ל בהנגשת התלמוד הבבלי לציבור הלומדים הרחב, ובעשרות ספרים נוספים שהעשירו את ארון הספרים היהודי".

"השאיר אותנו יתומים"

בישיבת ההסדר בתקוע כאבו היום את לכתו של הרב שטיינזלץ, שהיה נשיא הישיבה, אותו כינו "אלופה של תורה, אשר העשיר את עולם התורה היהודי בפירושיו הרבים על התלמוד בבלי, תנ"ך, משנה, רמב"ם ועוד עשרות ספרי עיון והגות". הרב מיכל פלאק, ראש הישיבה, אמר בהודעה שהוציא: "נפלה עטרת ראשנו. אדוננו, מורינו, רבנו הרב עדין הסתלק ואותנו השאיר יתומים".
5 צפייה בגלריה
לפני שלוש שנים עם ניר ברקת, אז ראש העיר, מקבל את אות יקיר ירושלים
לפני שלוש שנים עם ניר ברקת, אז ראש העיר, מקבל את אות יקיר ירושלים
לפני שלוש שנים עם ניר ברקת, אז ראש העיר, מקבל את אות יקיר ירושלים

שרת התפוצות, ח"כ עומר ינקלביץ', ספדה אף היא לרב, ואמרה כי פטירתו היא "אובדן עצום לעולם היהודי כולו". לדבריה, "הוא היה גאון בקנה מידה בלתי נתפס, בקיא בכל מכמני התורה. הביאור המונומנטלי שכתב על התלמוד בבלי, לצד עשרות חיבורים תורניים שהוציא, הוא מפעל תורני כביר של איש אחד. המנוע לפעילותו היה אהבת ישראל ודאגה לעתיד העם היהודי. מאות-האלפים שלומדים מספריו בארץ ובתפוצות, הם הערובה לזכרו שלא ימוש".
בארגון רבני צהר הביעו צער העמוק על "פטירתו של המיוחד באדם, איש התורה והארץ, הרב עדין שטיינזלץ, שפתח במשך חייו שערים רבים בתורה ובעם ישראל, וחיבר בין עולמות מגוונים". הם כינו אותו "איש אשכולות, ענק רוח, מקדש שם שמים במרחב הבינלאומי, מחנך דגול ומהפכן".
בתנועת "בני עקיבא" העולמית אמרו כי "הרב שטיינזלץ הביא את הגמרא מבית המדרש האקסלוסיבי לחכמים, לכל בית יהודי". רועי אבקסיס, מזכ"ל התנועה, הסביר כי "הרב שטיינזלץ הביא את הגמרא מבתי המדרש האקסלוסיביים שבהם למדו חכמים, אל בעלי הבתים. בביאורו הנגיש ליהודים בכל העולם את הגמרא והיופי שלה. זכינו לשמוע במאות קהילות ניגון של לימוד, לא מעט בזכות הרב. העולם היהודי איבד אבידה גדולה".
ב"תנועת נאמני תורה ועבודה" תיארו את הרב: "יהודי המושרש עמוק בתורה, בהלכה ובחסידות, ומקפיד בקלה כחמורה. כל זאת תוך קרבה לחברה הכללית, אהבה, הארת פנים והכלה. הרב שטיינזלץ לא נכנע לדיכוטומיות הרווחות בעולמנו, וחיבר תורה עם מדעים שונים. הוא היה מאלה שהרידו את התורה העתיקה והמסורה אל הציבור בשפתו, הנגיש אותה לכולם, כדי שהיא תהיה זמינה לכל אחד ולכל אחת".
ראש המועצה האזורית גוש עציון, שלמה נאמן, שחלק ממוסדות הרב הבולטים שוכנים בתומיה, אמר: "זכינו להיות עדים לגדולת התורה ואהבת העם הארץ שהייתה אבן דרך מחייו. הרב הלך תמיד לפי הדרך הייחודית שלו וזה התבטא בין השאר בשיטת הגמרא שלו ובספרים השונים. זכינו שהרב היה חלק בלתי נפרד מעולם החינוך והתורה של גוש עציון, וייסד אצלנו ישיבות לתפארת שמצמיחות אנשי רוח יהודים מקוריים.
"אוסיף בנימה אישית, שהרב שטיינזלץ תרם והשקיע רבות למען למען יהדות דוברת רוסית וברית המועצות לשעבר, הקים מרכז ייחודי עבורם שפעל בכל העולם כדי לקרבם לשורשי האומה הישראלית".