כפי שנחשף אתמול ב-ynet וידיעות אחרונות, הוחלט ברבנות על מהפכה במתן כשרות למוצרים עם כשרות מטעם גוף מוכר: לראשונה ללא פיקוח רבני באתר הייצור, וזאת במטרה להקל על היבוא המקביל של מוצרים, רפורמה שעל פי הטענות "נתקעה" עד כה על רקע מתן הכשרות. מדובר במותגים מוכרים וידועים בלבד כמו קוקה קולה, ג'וני ווקר, מותגי שוקולד, בירות וקפה, שיבואנים מקבילים לא תמיד מצליחים להוכיח עבורם זכאות לתעודת כשרות, אף שידוע לכל כי הם כשרים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל היבואנים לא ממהרים לקפוץ משמחה. "ההליך עדיין יהיה מסורבל", מעריך יבואן קטן. "כשתגיע בקשה לתעודת הכשר למוצר מסוים, עדיין תיערך חקירה לגבי גוף הכשרות שאישר את המוצר, למרות שלא ביקר במפעל. הגוף יתבקש להכין דו"ח, והדבר יובא לאישור בפני ועדה. כמה זמן זה ייקח? אלוהים יודע".
יבואן נוסף מספר כי "יש מלחמת עולם ברבנות על הנושא של קוקה קולה. יצא מכתב של הרב אריה רלב"ג שמאשר יבוא מקביל של קוקה קולה, אבל אני מאמין שהם לא ייתנו בחיים אישור כשרות ליבוא מקביל של עוגיות אוריאו, למשל. זה רלוונטי למותגים בודדים, ובינתיים הפקק ברבנות נמשך והם מעכבים אישורים".

"עכשיו נראה שהרבנות תאשר"

אחד מיבואני קוקה קולה לארץ שומר על אופטימיות: "אני מקווה שמעתה לא יבקשו ממני ברבנות אישור על כל חומר גלם. קוקה קולה העולמית מאשרת את כל התמציות, ואם אני מביא קולה מאוקראינה ומפולין, זו אותה קולה - רק המים שונים. אבל כל דבר שיש בו ספק ביורוקרטי והלכתי יגיע למועצת הרבנות הראשית, ומתי המועצה תתכנס ותאשר? זה עוד נחיה ונראה".
1 צפייה בגלריה
קוקה קולה העולמית
קוקה קולה העולמית
"זו אותה הקולה - רק המים שונים"
(צילום: shutterstock)
לדבריו, בעוד שכל גופי הכשרות בעולם מאשרים את נוסחת התמציות של קוקה קולה, ברבנות בישראל רוצים לראות תעודות כשרות על התמציות. "זה המקום היחיד בעולם שמקשה על מתן כשרות לקולה. אני מקווה שההליך הזה יעזור לנו כי התעייפנו. גם במילקה הייתה בעיה".
איזו בעיה?
"ברבנות אמרו לנו שכל הייצור של היבואן הרשמי, שמביא ארצה 12 סוגים, זה 'ייצור מיוחד' לישראל. בסוף נקבע ששלושה סוגים הם לא ייצור מיוחד (שוקולד חלב, צימוקים ואגוזים ומילקה קרם קרמל) ואותם אנחנו יכולים לייבא, אבל את המוצרים הכי נמכרים אנחנו לא יכולים לייבא".
היבואן אבי אברהם פרידמן, מנכ"ל ומייסד טאץ' וואן, בין החברות הגדולות בישראל ליבוא מקביל, מברך על הצעד. "בבירות וקוקה קולה אני זול ב-50%-30% מהיבואן הרשמי. הקושי זה להוציא את תעודת הכשרות", הוא אומר.
גורם ברבנות מסר כי "הנוהל אושר ועבר לרמת החלטה. הוא נשלח ליבואנים ולגופי הכשרות נוהל עבודה בקרוב, שיוטמע במערכת הממוחשבת. הנוהל אכן רלוונטי למותגים מוכרים עם כשרות מוכרת ולא בהכרח לכלל היבוא לארץ".