יהדות על תנאי: עמותת מרכז צדק לנשים הגישה אתמול (ב') יחד עם עמותת דור 1.5 עתירה לבג"ץ, נגד החלטתו של בית הדין הרבני לבטל את יהדותה של משפחה שלמה שעלתה מברית המועצות – 30 שנה לאחר שהוכרה כיהודייה. עוד דורשות העותרות לבטל סעיפים בהנחיות לבירור יהדות משנת 2010, שעל בסיסם דייני בית הדין הרבני מרחיבים את הסמכויות שלהם לברר את יהדותם של בני משפחה שהם צד שלישי לדיון בגירושים. בעתירה שהוגשה נטען כי בית הדין הרבני, "פועל כמו משטרה שצדה 'עבריינים'....כרשות מחוקקת... ואף כתליין".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אם המשפחה עלתה לישראל בשנות ה-80 ועברה הליך מקיף של בירור יהדות, שבסופו הכיר בית הדין הרבני ביהדותה ואיפשר לה להינשא לבן זוגה היהודי כדת משה וישראל דרך הרבנות. בחלוף השנים ביקשו גם בנותיה של האם להינשא – ועברו אף הן הליכי בירור יהדות שבסופם הוכרו כיהודיות, התחתנו ונולדו להן ילדים. למרות שבני המשפחה הוכרו כיהודים על בסיס הוכחות שהציגו, ואף שבמשך 30 שנה חיו בארץ כיהודים לכל דבר ועניין, בשנת 2016 החליט בית הדין הרבני האזורי באשדוד לפתוח מחדש את שאלת יהדותם של בני המשפחה, זאת על בסיס טענה שהשמיע בעלה לשעבר של אחת מבנות המשפחה, לפיה אשתו דאז - כלל אינה יהודיה. קיראו עוד בערוץ היהדות: בשורות טובות: ארגון רבני צהר ומיזם "פסיפס" יסייעו בקיום טקסי חתונה באתרי רשות הטבע והגנים המסמך הארכיוני בחתימת הרמטכ"ל הטורקי: "המיעוט היהודי עלול לבצע פעולות הרסניות במדינה" בעקבות לחץ במועצה הדתית בת"א: הוסר שמה של הלסבית הדתייה
בעקבות טענה זו, שהושמעה במסגרת הליך הגירושין, החליט בית הדין הרבני כי יש להתחיל מחדש את הליך בירור היהדות – ואף צירף את שאר בני המשפחה להליך המחודש, שבסופו בוטלה ההחלטה הקודמת ונקבע שאם המשפחה אינה יהודייה, בנותיה והנכדים- שמונה בני משפחה - אף הם אינם יהודים. המשמעות אינה רק משפיעה על יהדותם של בני המשפחה אלא על מצבן האישי של בנות המשפחה - שכן אם הן לא יהודיות המשמעות היא שהנישואין שלהן בטלים אפילו ללא גט.

"מאות ילדים והורים מברה"מ מסתובבים עם סימן שאלה על הראש"

מרכז צדק לנשים הינה עמותה שנוסדה בשנת 2004 על מנת להגן על זכויות נשים במערכת בתי הדין הרבניים בישראל - ובין היתר נשים עגונות, מסורבות גט, אמהות לממזרים ונשים שנחשדו כנואפות. מנכ"לית העמותה, ד"ר עו"ד סוזן ווייס טוענת כי, "בית הדין הרבני מתייחס לכולנו כאל יהודים על תנאי. היום הוא רודף אחרי עולים מברה"מ לשעבר – מחר הוא יגיע גם אלי ואליכם. במקום למלא את תפקידו כרשות שיפוטית – בית הדין נוטל לעצמו סמכויות של חקיקה, העמדה לדין והוצאה לפועל".
בית הדין הרבניבית הדין הרבני
בית הדין הרבני
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )
עמותת דור 1.5 השותפה לעתירה מוסיפה, "היחס של הממסד הרבני כלפי דוברי הרוסית מקומם ומשפיל באופן שיטתי. באשמתו מאות אלפי אזרחים, שעלו לכאן מברית המועצות לשעבר וילדיהם, שמסתובבים על סימני שאלה מעל הראש כל חייהם הבוגרים בישראל". עורכת הדין וויס סוברת כי שאלת היהדות היא פתח להתעמרות כלפי כל יהודי במדינת ישראל. "המקרה האומלל של בני המשפחה מלמד שכל חשש, רמז או השערה רחוקה – יכולים לבסס החלטה על פתיחת משפט יהדות מחודש, ומעיד על היחס של בתי הדין לאזרחי מדינת ישראל, שלעולם אינם יכולים לעולם לדעת בוודאות שהדיון בעניינם הסתיים. מדינת ישראל לא יכולה להשאיר את היהדות על תנאי לנצח, היא אינה יכולה להכפיף את היהדות לשיקול הדעת המשתנה, הבלתי שקוף והבלתי צפוי של הדיינים בבתי הדין הרבניים".

"שיא חדש שלא ציפינו לו"

"יהודי ברה״מ נאלצים להוכיח כאן את יהדותם בלא מעט צמתים חשובים - בעת העלייה, בבואם לבוא להתחתן, לרשום את ילדיהם לאחר הלידה ואף לפני הקבורה", טוענים בעמותת דור 1.5, "עכשיו אנו עומדים בפני שיא חדש שלא ציפינו לו - פיקפוק ביהדות האישה בעת הליך הגירושין תוך שימוש ציני, לכאורה, של היחס המדיר של בתי הדין הרבניים כלפני ציבור העולים בישראל".
בית הדין הרבניבית הדין הרבני
(צילום: דוברות בתי הדין הרבניים )
בעמותה מתחו ביקורת חריפה על הפגיעה החמורה בציבור הישראלים דוברי הרוסית. "המדינה הזו, שהייתה אמורה להיות בית לאומי חדש ובטוח עבור ישראלים דוברי הרוסית, לא יכולה פעם אחרי פעם לזרוק את אזרחיה על מדרגות הרבנות, בה הם זוכים ליחס משפיל ומפלה. היא צריכה לקחת אחריות ולהעניק ביטחון המגיע לאזרחיה, ואם נדרש לכך הליך של חקיקה או ריסון בתי הדין הרבניים בכל דרך אחרת - כדאי שזה יעשה שעה אחת קודם". ראש מיזם "חופות" המחתן זוגות לפי ההלכה - ללא הרבנות הרב אהרן ליבוביץ׳, מסר בתגובה לעתירה: "מדובר בשערורייה נוספת מבית היוצר של הרבנות, שחוצה שוב קווים. לא פלא שרבים מיוצאי בריה"מ, שיודעים בוודאות שהם יהודים, מוותרים על התענוג המפוקפק של בירור יהדות חוזר ונשנה לקראת חתונתם ופונים לחופות, כדי להתחתן מחוץ לרבנות - בחתונה הלכתית ואחראית, ללא מעורבות הרבנות. "אחרי שלושים שנה, ולאחר שהמשפחה הוכיחה את יהדותה פעמיים, מבטל בית הדין הרבני את יהדותם של בני המשפחה, והכל כתוצאה מסכסוך גירושין. הדבר מצביע שוב על מערכת מסואבת, לא יעילה ולא צודקת. עצוב לראות שבמקום לקרב את שבטי ישראל ולעודד אהבה ואחווה, ברוח דרכו של הרב עובדיה יוסף זצ״ל, שקבע סטנדרטים מקלים יותר להכרה ביהדות - הרבנות פועלת בדרכים קיצוניות, שמרחיקות זוגות צעירים מהמסורת שלהם".