הסגמנט היהודי: במסמך סודי של צבא טורקיה שנכתב לפני כ- 40 שנה ונחשף לאחרונה על ידי העיתונאי עבדאללה בוזקורט באתר "נורדיק מוניטור", הוגדר המיעוט היהודי במקום כ"איום שעלול לבצע פעולות הרסניות במדינה". על המסמך שנכתב ביוני 1980 חתום ראש המטות המשולבים של טורקיה, הגנרל אהמט קנן אוורן, והוא כולל הערכה מפורטת של האיומים הפנימיים בנוגע למיעוטים דתיים ואתניים, וקבוצות אידיאולוגיות בטורקיה.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
במכתב נטען כי, "כתוצאה מהעובדה כי האימפריה העוסמנית הצילה את היהודים מן הדיכוי הנוצרי.... ובניגוד לארמנים ויוונים הם נמצאים ביחסים תקינים עם הטורקים. למרות זאת, יש סיכוי לא מבוטל כי לפי טיב היחסים שלנו עם ישראל, היהודים עלולים לבצע פעילויות הרסניות מוגבלות בתוך טורקיה. אסור להתעלם מן הנקודה הזאת. אף על פי כן לא צופים איום חשוב מן המגזר הזה בעתיד".
קראו עוד בערוץ היהדות: בעקבות לחץ במועצה הדתית בת"א: הוסר שמה של הלסבית הדתייה בשם התורה: להילחם נגד ההתעללות בבעלי החיים "מתים רק פעם אחת": היהודייה שחיסלה את ארגון הזנות היהודי בארגנטינה הדו"ח משקף את תפיסת המנהיגות הטורקית באותו הזמן את היהודים, בהתחשב בכך שהגנרלים היו הכוח האמיתי בעיצוב מדיניות הביטחון הלאומי של טורקיה. הצבא הטורקי הפיל 4 ממשלות במשך השנים וכפה מדיניות על הממשלות האזרחיות באמצעות המועצה לביטחון לאומי – שהייתה מורכבת מאנשי צבא. בטורקיה חיים כיום כ-9,000 יהודים. לפני כמאה שנה נחשבה הקהילה היהודית בטורקיה לאחת הקהילות העצומות בעולם ומנתה למעלה מ-120 אלף איש. עקב אווירה אנטישמית וחשש לביטחון האישי, רבים מהיהודים בחרו להגר למדינות אחרות. מקום המדינה עלו מעל ל-70 אלף יהודים מטורקיה לארץ. לפי הערכות, בישראל יש כ-120 אלף בני הדור השני והשלישי של יוצאי טורקיה. יהודי המקום מעדיפים להנמיך פרופיל - ולשמור על שתיקה.

"לפקח על היהודים בעת מתיחות עם ישראל"

למרות שהמסמך מציין כי אין איום מיידי מצד המיעוט היהודי, ההנחה של הצבא הטורקי הייתה שיש לפקח על היהודים מקרוב, במיוחד בעיתות של מתיחות בין טורקיה לישראל.
1 צפייה בגלריה
המסמך הצבאי של צבא טורקיה
המסמך הצבאי של צבא טורקיה
המסמך הצבאי של צבא טורקיה
הגנרל קנן אוורן שחתום על המסמך, מונה בשנת 1978 לראש המטות המשולבים של טורקיה. בספטמבר 1980 – חודשים ספורים לפני שחתם על המסמך הזה - הוביל את ההפיכה הצבאית השלישית בטורקיה, שלאחריה נשלטה המדינה על ידי המועצה לביטחון לאומי שאוורן עמד בראשה, ושימש דה פקטו כראש המדינה. האסיפה הלאומית הגדולה של טורקיה פוזרה, כל המפלגות הוצאו אל מחוץ לחוק והחונטה השלטת רדפה את מתנגדיה. בנובמבר 1982 מונה לנשיאה השביעי של טורקיה ובמקביל המשיך לשמש כראש המטות המשולבים. קנן אוורן סיים את כהונתו בת 7 השנים כנשיא טורקיה בשנת 1989. לאחר פרישתו נחשפו שני ניסיונות להתנקש בחייו בשנת 1996 ו-2006. אמירתו המפורסמת ביותר, "שנאכיל אותם במקום לתלות אותם?" – נאמרה בהקשר של תמיכתו בהוצאות להורג. הוא גם היה ידוע בתמיכתו במיעוט מפלגות, בהעלאת אחוז החסימה בטורקיה ובצמצום חירויות הפרט למען השבת יציבות לאומית.

היהודים - שומרים על דממה

הקהילות היווניות והיהודיות מוכרות באופן רשמי בטורקיה כמיעוטים מוגנים תחת "הסכם לוזן", משנת 1923, הסכם שהגדיר את טורקיה המודרנית. הקהילה היהודית בטורקיה היא אחת הקהילות העתיקות בעולם ולמרות זאת היא חסרת ייצוג בפרלמנט הטורקי. על פי שרידים ארכיאולוגיים ועדויות היסטוריות חיו יהודים באנטוליה למן המאה ה-4 לפני הספירה. בעיר סרדיס, הסמוכה לאיזמיר נתגלו הריסות בית כנסת מן המאה ה-2 לפני הספירה. עם פרוץ מגפת הקורונה,גורמים בכירים בטורקיה הפנו אצבע מאשימה לעבר ישראל, וטענו כי היא האחראית להתפשטות העולמית ולתמותה. בקהילה היהודית שסובלת כעת גם מתמותה יותר משיעורה באוכלוסייה, שומרים כעת על שתיקה רועמת.