בניגוד לבתי הכנסת בישראל ובעולם, בארבעת אולמות התפילה של מרכז הכנסים "בית וגן" בירושלים לא הייתה שום מגבלה על מספר המתפללים. איש לא חבש מסכה, ואיש לא שמר על ריחוק חברתי. כל הגברים, הנשים והילדים במקום הם חולי קורונה מאומתים.

בירושלים לבדה מתפעל פיקוד העורף עשרה מלונות החלמה ובידוד, שעליהם מפקד אל"מ (מיל') מיכאל גילינסקי, תושב שוהם, נשוי ואב לשלושה. בימים כתיקונם הוא עומד בראש חברת "אודיט בקרה וביקורת", המתמחה בתחום הרגולציה ושוק ההון. בתחילת גל הקורונה גוייס למילואים, ולמעט הפסקה קצרה של מספר ימים, ביצע באופן רציף כ-180 יום מילואים.
"בנעוריי למדתי בישיבת נתיב מאיר שבבית וגן, לא רחוק מהמקום שבו נמצאת מלונית ההחלמה", הוא מספר. "למרות שכיום אני משתייך לתנועה ליהדות מתקדמת, אני יודע עד כמה אנשים מתגעגעים לתפילות ולמנגינות של בית הכנסת הקבוע שלהם. לכן למרות שבאולמות התפילה של המלונית יש למתפללים אפשרות להתפלל במניין, עם ספרי תורה ומחזורים וללא הגבלות, ברור שכל אחד מהם רוצה לחזור במהרה לקהילה ולבית הכנסת שלו".

ספרי תורה ומחזורים - וגם ארבעת המינים בסוכות

ההכנות לחגי תשרי החלו כבר בחודש שלפני: "דרשנו מכל הנהלות המלונות, ובמיוחד במלוניות שבהם יש חולים חרדים, תפריט חג מיוחד. זה אומר שבראש השנה היו 'סימני החג' כמו ראש של דג, ובערב יום כיפור קיבלו לעקח, כלומר עוגת דבש. בנוסף, הובאה למלונית בבית וגן בריכה שבה יכלו הגברים לטבול בערב יום כיפור".
גילינסקי מוסיף כי "בכל מלוניות ההחלמה היו בכל אחד מאולמות התפילה שני ספרי תורה ומחזורים בנוסח ספרד, אשכנז ועדות המזרח. לקראת סוכות הוקמו סוכות מיוחדות בכשרות מהודרת לאכילה ולשינה. כמו בכל מלוניות ההחלמה והבידוד אפשר לשלוח לשוהים חבילות מהבית, כולל ארבעת המינים מהודרים, אבל למי שבמקרה לא קיבל, ישנה אפשרות ליטול את ארבעת המינים שמספק המלון, ואפילו נדאג לאספקה של ערבות טריות במהלך סוכות ובהושענא רבא".
4 צפייה בגלריה
 בית הכנסת. ללא ריחוק חברתי
 בית הכנסת. ללא ריחוק חברתי
בית הכנסת. ללא ריחוק חברתי
(דו"צ)
בכיפור התפלל גילינסקי לחזור לשגרה המבורכת. "במלונות ההחלמה והבידוד של פיקוד העורף שעליהם אני מפקד, לא היו מקרים של פטירה. אבל כמעט מדי יום יש אירועים שבהם מצב חולי קורונה מחמיר, ויש צורך לפנות אותם לבית חולים".
גילינסקי מספר כי "פיקוד העורף מפעיל בירושלים גם מלונית בידוד ובה חרדים שהגיעו מחו"ל. על פי ההנחיות, אסור להם לצאת מהחדר עד לסיום 14 הימים שלאחר ההגעה לישראל. לכן את תפילות ראש השנה ויום כיפור הם עשו לבדם, בחדר. התפילה לבד קשה להם. כמובן שמבחינה פיזית הם קיבלו את כל מה שצריך - מחזור, סעודה מפסקת לפני הצום וארוחה מזינה בסופו. בסוכות נאפשר לרדת בצורה בטוחה אל הסוכה, ליטול ארבעת המינים, לברך 'לישב בסוכה' ואז לחזור לחדר".
חשבון נפש: "החטא הוא חוסר הקפדה על הוראות משרד הבריאות. אני חלילה לא מתכוון למגזר כזה או אחר. ללא הבדל דת, גזע ומין, בכל המגזרים, לא הייתה הקפדה על ההוראות מצילות החיים. זו הסיבה לעלייה הדרמטית בתחלואה ולעובדה שהגענו לחגים עם מספר כה גבוה של מאומתים, חולים, ומאושפזים".

4 צפייה בגלריה
אל"מ מיל' מיכאל גלינסקי
אל"מ מיל' מיכאל גלינסקי
אל"מ מיל' מיכאל גילינסקי
(דו"צ)
פורסם לראשונה: 11:47, 27.09.20