ראשי המפלגות החרדיות סיכמו עם שר הבריאות, יולי אדלשטיין - והמשנה למנכ"ל המשרד, פרופ' איתמר גרוטו, על הגדלת מספר המתפלללים המותרים בבתי הכנסת לקראת צום תשעה באב שיחול השבוע.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בפגישה שקיימו עם השניים יו"ר ש"ס, השר אריה דרעי, ויו"ר יהדות התורה, השר יעקב ליצמן וח"כ משה גפני - סוכם כי ההגבלה על מספר המתפללים למניעת התפשטות הקורונה - עשרה בלבד בתוך כל בית כנסת, ו-19 מחוצה להם בשטח הפתוח - תמותן לרגל הצום, אך טרם נקבע מספר המתפללים שיותר. החרדים ביקשו כי ההגדלה תהיה החל מט' באב וגם לאחריו, אולם לפי שעה במשרד הבריאות לא קיבלו את הבקשה.
2 צפייה בגלריה
מתפללים בית כנסת מסיכות מסכות הגבלות קורונה בני ברק ישראל
מתפללים בית כנסת מסיכות מסכות הגבלות קורונה בני ברק ישראל
אחד ממנייני החצרות של בני ברק
(צילום: AP)
"הודענו שלא נאפשר המשך הגבלה שרירותית לתפילה בבתי כנסת, אלא יש להתאים לפי גודל המקום", אמר שר הבינוי והשיכון, יעקב ליצמן. "יש לעשות הכל להמשך קיום עולם התורה, היכלי הישיבות והכוללים, הרחבת האפשרות לתפילה בבתי כנסיות ביום-יום ולקראת ט' באב".
שר הפנים, הרב אריה דרעי, הסביר כי ההחלטה הגיעה על רקע "משבר גדול שעובר ציבור בני התורה", כדבריו. "לצערי הנשירה גדולה. כולנו חייבים לפעול להשגת הסדר ובייחוד לקראת חודש אלול, ימי הרחמים והסליחות - הימים החשובים ביותר מבחינת עולם התורה. לבקשתי, האלוף במיל' רוני נומה לקח על עצמו לסייע בפרוייקט הנוכחי, להסדיר ולתכלל את כל נושא פתיחת הלימודים מול ראשי הישיבות והכוללים".

"חולי קורונה פטורים מצום ט' באב"

הרב הראשי לישראל, דוד לאו, פרסם פסק הלכה הפוטר מצום ט' באב חולי קורונה וכן אנשים שפיתחו את תסמיני המחלה מבלי שהוכחו כנדבקים. לקראת התענית על חורבן בתי המקדש, שתצוין החל מיום רביעי בערב ולמשך יממה, קבע הרב כי גם מי שחלה והחלים אך חש חולשה - לא יצום.
בתוך כך, בכותל המערבי, שהופך מדי שנה בט' באב מוקד עלייה לרגל עבור עשרות-אלפי מאמינים, נשלמות ההכנות לקראת התפילות ואמירת הקינות במקום, השנה - במתכונת מצומצמת, בקפסולות. באתר הקדוש ישהו בכל זמן נתון לכל היותר אלף איש ואישה בסך הכל, ב-50 קבוצות בנות 20 מתפללים כל אחת.
2 צפייה בגלריה
תשעה באב בכותל המערבי
תשעה באב בכותל המערבי
תמנות שלא נראה השנה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ביום רביעי בערב תעביר הקרן למורשת הכותל, בשידור חי שיועבר כאן ב-ynet, את תפילת ערבית, קריאת מגילה איכה ואמירת הקינות מהרחבה המרכזית, עבור הרבבות שאין ביכולתם להגיע למקום.
רב הכותל המערבי והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ, אמר: "ימים אלה בצל הריחוק החברתי והמשבר הכלכלי העמוק, מחייבים את כולנו להגביר את אהבת החינם, הערבות ההדדית והחיבור אל המורשת ומסורת ישראל".
פורסם לראשונה: 14:55, 27.07.20