לאחר שש שנים של מאבק מתיש, העגונה שניצחה את הסרטן ואת בעלה תוכל להפוך לאם: ד', תושבת אזור הצפון, תוכל להביא ילדים לעולם מזרעו של הגרוש שלה, שנמלט מהארץ - זאת לאחר שנכנע והסיר את דרישתו ממנה להשמיד עוברים שהקפיאו השניים כאשר הייתה חולת סרטן, כתנאי למתן הגט המיוחל. כעת נסללה הדרך עבורה להרות לו בצעד נדיר, אף שהם כבר אינם בני זוג, הודות לבית המשפט לענייני משפחה שהתיר לה לעשות זאת.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות >>
תחילת הפרשה לפני כעשור. ד' ור' הכירו באילת והפכו לזוג. לימים נפרדו אך נותרו בקשר מסוים. כעבור זמן מה חלתה האישה ועזבה צפונה על מנת להתחיל בטיפולים. היא שיתפה את האיש במצבה, והוא הצטרף אליה וליווה אותה במשך תקופה.
כאשר בחנה ד' אפשרות לשימור הפוריות, בדומה לחולות אונקולוגיות רבות, על מנת שתוכל להפוך בעתיד לאם - החליטו השניים להתחתן, כדי שיוכלו לעבור יחד תהליך של הקפאת עוברים. לאחר נישואיהם יצא ר' לחו"ל, בהסכמת אשתו, אך לאחר כמה שבועות ניתק עמה כל קשר ומאז נעלמו עקבותיו. אגף העגונות בהנהלת בתי הדין הרבניים פעל לאיתורו – ללא הצלחה.

התנאי לגט: לא להשתמש בעוברים המוקפאים

בחלוף השנים החלימה ד' מהסרטן והחלה להקדיש את כל מרצה על מנת להביא ילדים לעולם, ולאחר מאבק עיקש הצליחה לקבל אישור מבית המשפט להשתמש בעוברים שהוקפאו. עד כה התהליך לא צלח, בעיקר בשל קשיים כספיים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: index open)
לפני כשנתיים פנתה ד' לארגון "יד לאישה" מבית רשת "אור תורה סטון", המייצג עגונות ומסורבות גט, בתקווה שיסייע לה להשתחרר מהקשר הכושל. עו"ד וטו"ר תהילה כהן מטעם הארגון ניסתה להביא לביטול למפרע של הנישואים, באופן שייתר את הגט, אך בית הדין הרבני דחה את הבקשה.
עו"ד כהן ביקשה להשפיע על ר' באמצעות בני משפחתו שבארץ, ודרשה לזמנם לדיונים בתיק על אף טענתם כי אינם נמצאים בקשר איתו. הלחץ עבד, ושש שנים לאחר שהאיש נעלם הוא יצר לפתע קשר עם ד', והביע נכונות להגיע להסכם גירושין ולמסור לה גט ממקום מושבו בארגנטינה, זאת בתנאי שהיא לא תשתמש בעוברים המוקפאים.

"אנחנו בכלא שקוף"

העגונה שהתעקשה לשמור על הסיכוי האחרון להביא ילדים לעולם, ניהלה משא ומתן ארוך עם הבעל, באמצעות "יד לאישה", עד שלבסוף הסכים לוותר על דרישתו. לפני כמה ימים הוא מסר בבית הדין בבואנוס איירס גט שהגיע ארצה במסע חוצה יבשות בזמן הסגר, ונמסר לה על ידי בית הדין בחיפה.
"אני שמחה ומאושרת על כך שקיבלתי את הגט ויצאתי לחופשי", סיפרה ד' ל-ynet, "אך מתוסכלת מאוד מכך שיש עוד הרבה נשים בישראל שעוברות את החוויות הללו ונמצאות במעין כלא שקוף".
היא הודתה לארגון "יד לאישה" ולעובדות הסוציאליות על הסיוע בקבלת הגט. "אני מאחלת לכל אישה שעדיין נמצאת בעגינות וסרבנות גט שתמצא את הנתיב שמאיר לה את הדרך בחיים, ושלא תוותר לעולם", הוסיפה, "כי בסוף אפשר להשתחרר מהעגינות ולהמשיך הלאה".

"אין מחילה על ייסורי העגינות"

פנינה עומר, מנכ"לית ארגון "יד לאישה" מבית רשת "אור תורה סטון", אמרה כי "קשה להאמין שמדובר במסע ייסורים של אישה אחת. הסרטן ובעיות הפוריות הן גזירת גורל, אך ייסורי העגינות נתונים בידי אדם ואין עליהם מחילה".
2 צפייה בגלריה
פנינה עומר, יד לאישה
פנינה עומר, יד לאישה
פנינה עומר, מנכ"לית "יד לאישה"
( קרדיט: גדעון שרון)
"החברה האורתודוכסית צריכה לתת דין וחשבון על מצבן של עגונות העולם היהודי", אמרה עומר. "תופעת העגינות מותירה נשים שבויות בידי בעליהן בנישואים שאינם מתקיימים, מונעת מהן ללדת, מונעת מהן אינטימיות וכופה עליהן בדידות בחסות ההלכה. זו תופעה שאין הדעת סובלת ואין המוסר היהודי יכול להניח לה להתקיים".
"במאזן הבוחן של העולם היהודי בשנה החדשה, הכישלון בטיפול בסוגיית העגונות מטה את המאזניים ביגון שאולה", סיכמה פנינה עומר. "התשפ"א חייבת להיות השנה שבה אנחנו עושים צדק עם הנשים היהודיות, ומשחררים אותן מכבלי הנישואים הכושלים ומאימת העגינות המרחפת מעל ראשן".