תלמודי התורה והחדרים (מקבילים לבתי הספר היסודיים) ייפתחו מחר (יום א'), והישיבות (תיכוניים ועל תיכוניים) ימתינו כמה ימים עד לאישור המתווה המתגבש בתיאום עם הממשלה. גם הישיבות הקטנות (המקבילות לתיכונים) והגדולות (על תיכוניים) שבהן אין פנימייה, יפתחו מחר (יום א') את שעריהן בהוראת הרב. המשמעות היא עוד עשרות-אלפי תלמידים, בגילאים המדבקים ביותר, שמפרים את ההנחיות. מנהלי המוסדות עדיין ממתינים להנחיות מפורשות מבתי הרבנים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
הרב חיים קניבסקי, המנהיג הבכיר של הזרם הליטאי, הורה לקיים לימודים תוך הקפדה "לשמור עת הכללים" - ריחוק חברתי, מספר קטן יחסית של תלמידים בכיתה ותגבור הצוותים החינוכיים. לעומתו, הרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מהמנהיגים הליטאים הבכירים, קבע כי יש להסתפק לפי שעה בלמידה מרחוק ולא לפעול בניגוד לחוק.
ההערכה היא כי תלמודי תורה מהזרם הליטאי המרכזי, הכפופים לשני הרבנים, יפעלו כל אחד כהבנתו, ויביאו בחשבון את התנאים הפיזיים במוסדות ואת האפשרות הטכנית של התלמידים להתחבר ללימודים מהבית. הוראתו של הרב קניבסקי, שבעצמו חולה בקורונה, מתייחסת למוסדות יסודיים לבנים של הזרם הליטאי שאותו הוא מנהיג.
למעשה, הוראת הרבנים להפר את ההנחיות מסמנת את הקו השולט כעת בקרב חלקים נרחבים בזרם המרכזי של החברה החרדית: כל עוד קיים סיכוי לחדש את הלימודים בהסכמת הרשויות, כפי המסתמן בישיבות הגדולות – יש להמתין עד למיצוי המשא ומתן; במוסדות שלגביהם החליטה הממשלה סופית לאסור את קיום הלימודים - יש לקיימם בניגוד לחוק עם משמעת עצמית על כללי הזהירות.
3 צפייה בגלריה
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי
הרב חיים קניבסקי, בעצמו חולה קורונה
לעומת זאת, בפלג הירושלמי, כמו בקהילות קיצוניות אחרות שגם בימים שבשגרה אינן נשמעות לרשויות המדינה, צפויים תלמודי התורה להיפתח כרגיל, ובמהלך השבוע החולף כבר פעלו רבים מהם.

בגור מצייתים להנחיות, בבעלז קיבלו לגיטימציה להפרות

בזרם החסידי ממתינה כל חצר להחלטת מנהיגה, האדמו"ר, וההערכה היא כי קהילות מרכזיות כמו בעלזא וויז'ניץ, שהן מהגדולות בישראל ומיוצגות גם בכנסת, יקיימו לימודים. חצרות אלו לא הקפידו בחודשים האחרונים על הנחיות הקורונה, וההוראה של הרב קניבסקי הליטאי מעניקה להם לגיטימציה מהזרם החרדי המרכזי להמשיך ולהפר אותן. גם בחסידויות הקטנות צפויים לשוב ללימודים.
3 צפייה בגלריה
תלמוד תורה "ייטב לב" של סאטמר כבר פתח את שעריו בשבוע שעבר - ללא אכיפה
תלמוד תורה "ייטב לב" של סאטמר כבר פתח את שעריו בשבוע שעבר - ללא אכיפה
תלמוד תורה "ייטב לב" של סאטמר כבר פתח את שעריו בשבוע שעבר - ללא אכיפה
האדמו"ר מגור, מנהיג החצר החסידית הגדולה והמשפיעה בישראל, ממשיך לפי שעה בקו הזהיר והממלכתי והורה למוסדות הכפופים לו שלא לפתוח את שעריהם מחר. גם נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שלום כהן, הנחה לקיים למידה מרחוק, ורוב הציבור החרדי הספרדי צפוי להישמע לו. בתי הספר והישיבות של חב"ד, ובהם עשרות-אלפי תלמידים מהקהילה ומחוצה לה, לא יפעלו אף הם.
בכיר במשרד הבריאות אמר בתגובה כי מדובר במהלך מסוכן מאוד. "צר לי שהרב קניבסקי מורה לאנשיו לפעול נגד מגבלות הסגר, ומורה לפתוח את מוסדות החינוך מעבר לגילאי 0-6. זה מהלך מסוכן שעלול להגביר את התחלואה שהציבור, גם החרדי, מצליח להוריד בעמל רב. זה עלול להחזיר ערים אלו להיות שוב אדומות, עם מגבלות חמורות". הוא הוסיף כי "חבל שכך וחבל שמורים לציבור, שעשה מאמצים להוריד תחלואה, לפעול נגד החוק".
בשבוע שעבר התייחס מנכ"ל משרד הבריאות לאפשרות של חזרה ללימודים בניגוד לחוק, ואמר כי ישנה הידברות עם ההנהגה הרבנית. "אנחנו רוצים להגיע אתם להסכמות. לא נשמח ואני לא חושב שנוכל לראות שוטרים שמסתובבים בבתי ספר. אנחנו לא רוצים לראות ילדים מסתכלים בפחד כששוטרים במדים נכנסים לאכוף את התקנות. גם במשטרה לא רוצים את זה, ולכן צריכים להגיע ככל שניתן להבנות מתוך כבוד אחד לשני, מתוך כבוד לתורה שיש לכולנו ומתוך כבוד לרבנים, לילדים האלה ולמשפחותיהם - בהבנה שהסגר מחוייב באזורים עם תחלואה גבוהה".

נתניהו לחרדים: "אל תעשו את זה"

בתגובה לקריאת הרב קניבסקי לפתיחת תלמודי התורה אמר נתניהו: "אני קורא לציבור החרדי ולמנהיגיו לא לעשות את זה. הלכנו בהתאם להמלצת צוות הבריאות לפתוח את הגנים. בפירוש אמרו שלא צריך לפתוח מעבר לזה".
בתשובה לשאלה אם תתבצע אכיפה, ענה: "יש לנו מספר מוגבל של שוטרים ופקחים - ואנחנו נפעיל אותם. אני לא רוצה לראות אירועי אלימות. אני מכבד את עולם התורה, אבל גם מכבד את הבריאות של אזרחי ישראל. אני פונה לשכל הישר וללב החם של כל האנשים - חילונים וחרדים כאחד. אנו לא יכולים לרמות את הנגיף. אם נצליח זה תלוי בכם".
בדבריו הערב (מוצ"ש) פנה פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, ישירות למגזר החרדי - וביקש מהם לציית לתקנות כדי להמשיך את הורדת התחלואה בערים האדומות, החרדיות ברובן. הוא התייחס לפתיחת הגנים בערים אלו, אומר כי היא "אינה חפה מסיכון", כדבריו, וכי אושרה "בראייה מפוקחת שלנו, בהמלצת הדסק החרדי שחי את השטח ומכיר היטב".
3 צפייה בגלריה
בציבור החרדי הזדרזו לפרסם את קריאת הרב קניבסקי לחזור ללימודים
בציבור החרדי הזדרזו לפרסם את קריאת הרב קניבסקי לחזור ללימודים
בציבור החרדי הזדרזו לפרסם את קריאת הרב קניבסקי לחזור ללימודים
עם זאת, הבהיר למנהיגי הציבור החרדי כי "פתיחת מערכת החינוך בגילאים האחרים לא מאושרת. היא מסוכנת יותר בגילאים המבוגרים יותר, וכן היא מנוגדת לחוק. היא עלולה להחזיר אחורה חלק מהערים האלו להתפשטות התחלואה מחדש, להמשך הסגר וההגבלות הנוקשות".
הוא ביקש "להימנע מפתיחה של מערכות החינוך אצל אותם ילדים ונערים. החינוך הוא ערך עליון לכל חברה בישראל, וכולנו רוצים להחזיר אותם - אבל רק באופן בטוח שלא תיווצר תחלואה נוספת של הקורונה... זה עלול לקרות בכל רגע, במיוחד בערים עם היקף תחלואה גבוה, כמו הערים האדומות".
"רובן עדיין מעל ציון 8 ברמזור", אמר. "שיעור הבדיקות החיוביות עדיין גבוה, וזה אומר תחלואה משמעותית שאת חלקה אנחנו צריכים לאתר". לעומת זאת הבהיר כי ישנה מגמה חיובית בערים אלו, "ואם תמשיך המגמה החיובית הזאת, חלקן יהפכו תוך ימים לכתומות", אמר.

הישיבות ייפתחו בהמשך השבוע

בסוף השבוע האחרון הגיע מנהל דסק החרדים ב"מגן ישראל", אלוף (מיל') רוני נומה, להסכמות עם נציגי הישיבות והרבנים על חזרתם של עשרות-אלפי תלמידים אל מוסדות התורה, למרות התפרצות הקורונה שנרשמה שם בחודש שעבר ושהביאה להידבקות של לפחות 20% מהתלמידים.
על פי המתווה, הדומה מאוד לזה שהסתיים ביום הכיפורים ושספג ביקורת ציבורית קשה, תחולק כל ישיבה לכמה קבוצות תלמידים הנפרדות זו מזו, וחבריהן ישהו יחד בקפסולות סטריליות כבידוד מרצון עד חופשת חנוכה - במשך כמעט מחודשיים. ביום שלישי הבא הם יעברו בדיקות קורונה, ומי שיימצא שלילי לנגיף יורשה להצטרף ללימודים, שייפתחו ככל הנראה בימים רביעי או חמישי.
בשבוע שעבר, עם תום החגים, הורה הרב קניבסקי לקיים לימודים - למרות הסגר הכללי וההשבתה הכללית של מערכות החינוך האחרות. אלא שזמן קצר לאחר מכן, חזר בו: "הרב הסכים לדחות את הלימודים בכמה ימים כדי למצות את המשא ומתן מול הרשויות", מסרו אז מקורביו.
במהלך סוכות תועד הרב בן ה-92 כשהוא מתמוטט לכאורה במהלך שמחת בית השואבה שנערכה בביתו. באירוע, שהתקיים ללא קהל במרפסת הבית והועבר בשידור וידאו חי לעשרות-אלפי צופים בכלי תקשורת חרדיים, נראה הרב לומד תורה מתוך ספר, כשלפתע נראה שהתעלף. המצלמה שתיעדה זאת הוסטה מיד לכיוון אחר, במה שנראה כמו ניסיון להסתיר את מה שאירע בשניות הבאות, ולאחר כדקה נראה הרב הישיש שוב כשהוא ממשיך בלימודו.