"בן שלי – הַבֵנִי/ אני עושה הכול/ לפעמים לאמא/ אין כבר קול/ ענני/ העונה בעת רצון. בן שלי - אנא סלח לי/ אני רוצה לצעוק/ עד שייפתח הים/ והוא יעננו/ העונה בעת צרות". לאה גולדין עומדת במרכז הקליפ החדש, "תפילת לאה", שמילותיו המצמררות אומרות הכול. את כל התפילה וכל הזעקה. במקביל למחאה הנערכת היום (ה'), ליד מעבר כרם שלום שבגבול עזה, בדרישה להשבת הבנים – יוצא גם השיר הזה, התפילה הזו, כאן בבכורה לגולשי ynet.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
השיר נחתם בתחינתה של לאה: "בוא הביתה", ואת מילותיו כתבו והלחינו המשוררת חמוטל בן זאב, בת כיתתו של שמחה גולדין, אביו של הדר - ויאיר לוי, קצין ולוחם במילואים בשייטת 13, שאף מבצע אותו במסגרת פרויקט "רפא-נא" שהפך זה מכבר לבינלאומי. ביחד הם מקווים להדהד את התפילה עד שתגיע אל קובעי המדיניות ואל כיסא הכבוד.
"יאיר מוליך בקולו את זעקתי להשבת הדר בני", אומרת לאה גולדין ל-ynet. "זו קריאה של לוחם, זמר, עם נשמה יהודית ישראלית טהורה. הדר יצא להגן על מדינת ישראל, ואנחנו לא ניתן שמדינת ישראל, מנהיגיה וצה"ל יפקירו אותו. מי שמשאיר חללים בשדה הקרב, יפקיר את הפצועים וינטוש את החיים. לכן אנחנו מתקנים".
5 צפייה בגלריה
תפילת לאה  בקמפיין חוצות להשבת הבנים
תפילת לאה  בקמפיין חוצות להשבת הבנים
תפילת לאה בקמפיין חוצות להשבת הבנים

"לאה היא האמא של כולנו"

קשה להישאר אדישים למראה האם המביטה בתמונות ובחפצים של הדר, שלחם עם אחיו התאום, צור, בעזה במבצע "צוק איתן". ב-1 באוגוסט 2014, שעות ספורות לאחר שהוכרזה הפסקת אש, התפתח קרב בפעולה שנועדה לאתר את מנהרות הטרור של החמאס ברפיח. הדר, בניה שראל וליאל גדעוני לא שבו הביתה. "זה החיבוק שאני יכול לתת לאישה הגדולה הזאת", אומר לוי. "לאה היא אמא של כולנו - והדר הוא אח של כולנו. הגיטרה זה כלי הנשק שלי היום, ולמוזיקה יש עוצמות אדירות. אני רוצה לעזור דרכה עד כמה שאני יכול".
5 צפייה בגלריה
לאה גולדין
לאה גולדין
לאה גולדין
(צילום:שובל קרול)
גולדין מבקשת להדגיש שזו הפעם השלישית שהיוצרת הוותיקה חמוטל בן זאב (66) מתגייסת למאבק המשפחות. "חמוטל היקרה כבר כתבה את השיר 'עוז וענווה' שהלחינה ושרה לאה שבת. לאחר מכן כתבה את 'איילות במדבר' שהלחין ושר רפי בן נון", אומרת גולדין. "היא אחות שמכירה אותנו לפניי ולפנים. היא כל הטוב שיש בעם ובארץ מול כל הפלגנות השנאה והפחדנות".
בן זאב מספרת על ההתגייסות למאבק הציבורי: "מאותו יום מר ונמהר שבו הבנו שהבן של החברים מהתיכון הוא החייל החטוף, הכיתה שלנו יצרה קבוצה ואנחנו בקשר ותומכים במשפחה. שמחה גולדין למד איתי מכיתה ט׳ ועד י״ב במגמה ספרותית, בתיכון חדש שבחיפה. זה היה מוסד חינוכי ושמחה היה היחיד עם כיפה. הוא היה בשליחות והשפיע עלינו להתקרב ליהדות. לאה למדה בתיכון הדתי חיפה וכבר בתיכון היא היתה בת הזוג של שמחה. אבל איך שסיימנו תיכון התגייסנו, ואז פרצה מלחמת יום כיפור".
5 צפייה בגלריה
שמחה גולדין למעלה משמאל חמוטל בן זאב למטה שורה ראשונה באמצע עם שביל באמצע
שמחה גולדין למעלה משמאל חמוטל בן זאב למטה שורה ראשונה באמצע עם שביל באמצע
"יצאנו מכיתה י"ב למלחמת יום הכיפורים". שמחה גולדין (למעלה משמאל) וחמוטל בן זאב (למטה באמצע)
(לילי עטר)
לאה גולדין מוסיפה: "אנחנו המחזור שיצא מכיתה י"ב למלחמת יום הכיפורים שגבתה 2,300 הרוגים, מדינה הרוסה, מילואימניקים במשך חצי שנה. אבל כולם הפגינו לא לעצור את המלחמה עד שמצרים מתחייבת להשיב את השבויים והנעדרים".
"זה השיר השלישי שכתבתי להדר, והוא מוקדש ללאה המדהימה, הלביאה", בן זאב אומרת. "לבי איתה כאמא, כחברה וכאזרחית ישראלית שלא נרדמת בלילות מרוב הזדהות עם סבל המשפחות שבניהן לא שבו הביתה. במהלך הקורונה זכיתי שלאה הזמינה אותי אליה הביתה עם 10 חברות, ביניהן מאיה מורנו-אוחנה. נשים מדהימות מכל קצווי הקשת שהתחילו בתנועת 'הביתה', כדי להשפיע על מקבלי ההחלטות.
5 צפייה בגלריה
"בוא הביתה". לאה עם בנה, הדר גולדין
"בוא הביתה". לאה עם בנה, הדר גולדין
"בוא הביתה". לאה עם בנה, הדר גולדין
(באדיבות המשפחה)
"בכל מפגש נוספו נשים יקרות והאדוות החלו להתרחב, וביחד עם 'מסדר הדר' רואים בשטח תוצאות ופעילות שבאה מהעם. פניתי לזמרים ולמלחינים שונים ליצור שיר שיבטא את תחושת העם כלפי לאה גולדין. בסופו של דבר, הזמר היוצר והמלחין המוכשר, יאיר לוי, הרים את הכפפה, בא לפגישה אצל הגולדינים ונעתר לבקשתי לשיתוף פעולה. יאיר נכנס להם ללב ואני מודה לו ולמשפחת גולדין שבזכותם יצא השיר המצמרר הזה ואנחנו מחזקים את תפילתה של לאה ואת ידי ממשלת ישראל, שריה ויועציה ששלחו את הבנים לקרב - להחזיר אותם הביתה".

"הערבות הדדית היא חלק מהדי-אן-איי שלנו"

יאיר לוי מספר על מפגש מטלטל עם אמו של החייל שלא שב: "שאלתי את עצמי אם אני עושה מספיק כדי להחזיר אותו? האם אני עושה מספיק כדי לחבק אותם? נלחמתי עם הדר באותו מבצע, ב'צוק איתן'. באותה מידה זה יכול היה להיות אני, או כל אחד ממי שקורא את הכתבה הזו".
5 צפייה בגלריה
לאה גולדין יאיר לוי
לאה גולדין יאיר לוי
לאה גולדין ויאיר לוי
(צילום: שובל קרול )
לוי לא חשב פעמיים, והתגייס לפרויקט במלוא הכוח. "נפעמתי מהכוח ומהעוצמה של האישה המדהימה הזו שנושאת על כתפיה הקטנות מאבק עיקש ובלתי אפשרי", הוא אומר. "רפא-נא", שהשיר הזה הוא חלק ממנו, הוא פרויקט בינלאומי שנוסד בקורונה משיר תפילה קטן אחד, תחת אותו השם - וזכה לשיתופי פעולה גם עם זמרים מהעולם הערבי.
"התפילה להחזרת להחזרת הבנים היא לא רק תפילה פרטית של משפחת גולדין", הוא מדגיש, "זו תפילה של כל האמהות וכל האבות בעם ישראל, תפילה בכחול ולבן. הערבות הדדית היא חלק מהדי-אן-איי שלנו כעם יהודי. זו העוצמה שלנו ואסור לנו לשכוח את זה. זו גם ההזדמנות לומר שלמדינת ישראל אסור לפספס את חלון ההזדמנויות שנוצר, ומחובתה לפעול בכל הכוח להשבת הבנים בהקדם".