בשבוע שעבר פרסם הרב ד"ר חנן יצחקי מאמר שכותרתו "כך ניצחה חב"ד את הציונות הדתית", ובו הוא קובע כי בציונות הדתית יש לזיכרון הקולקטיבי של "חג החסידות" החב"די, בי"ט כסלו, נוכחות חזקה הרבה יותר מהזיכרון של הרב נריה שנפטר באותו התאריך. "הזיכרון מעצב תודעה, והתודעה מעצבת עתיד", כתב. "אם הציונות הדתית חפצת חיים, עליה להנכיח ולהנציח את מייסדיה".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
עם כל הכבוד להצלחת אירועי י"ט כסלו החב"דניקי, אין כאן ניצחון ובטח שלא הפסד למורשתו של הרב נריה. אילו היו ארגוני הציונות הדתית מאמינים כי מופעים מושקעים עם זמרים מפורסמים הם הפתרון לחינוך לחיי ערכים, הם היו משקיעים בכיוון הזה.

אנחנו חוגגים מורשת

אני יכול בהחלט לראות את ילדיי הולכים לאירועי י"ט כסלו בבנייני האומה, כדי לשמוח ולשיר עם אביתר בנאי או אברהם פריד ששיריו מתנגנים בביתנו הדתי-לאומי למהדרין, אבל דרך חייהם לא תהפוך להיות חב"דניקית. גם אני חובב מוסיקה חסידית ונהנה מלימודי חסידות, מספר סיפורים חסידיים ולומד הרבה מעבודת ה' בשמחה וממסירות נפש שלהם בהרבה תחומים.
2 צפייה בגלריה
רבי שניאור זלמן מלאדי (מימין והרב משה צבי נריה
רבי שניאור זלמן מלאדי (מימין והרב משה צבי נריה
רבי שניאור זלמן מלאדי (מימין והרב משה צבי נריה
אין עיני צרה בהצלחת אירועי י"ט כסלו של גורמים מהעולם החסידי. אך יחד עם זאת, הציונות הדתית חוגגת את ערכי הרב משה צבי נריה – "אבי דור הכיפות הסרוגות", שיום פטירתו חל אתמול (שבת) - כל השנה, כל החיים: נאמנות לעם, למדינה ולארץ, מתוך אמונה וביטחון בה'.
יישוב הארץ, מעורבות חברתית, התגייסות לצבא, חינוך לתורת ארץ ישראל ועוד, הם ערכים של מוסדות החינוך של הציונות הדתית וגם של רוב-רובן של משפחות דור הכיפות הסרוגות.

ילדים בשם נריה

הרב נריה ראה בהקמת מדינת ישראל ערך דתי וחלק מתהליך גאולת ישראל, ואף היה מראשוני מעצבי תפילות ההודיה ביום העצמאות. בי"ט כסלו – יום שחרור רבי שניאור זלמן מלאדי מהכלא הרוסי - אנחנו עובדים את ה' בשמחה עם החסידים. ביום העצמאות, לצערנו, הם לא שמחים עמנו בתפילות ההלל בבית הכנסת.
2 צפייה בגלריה
הרב משה צבי נריה
הרב משה צבי נריה
"ישיבות נקים בכל מקום" זו לא ססמה, אלא מציאות חיים. הרב משה צבי נריה על רקע ישיבת כפר הרא"ה שהקים
אינני יודע כמה מחוגגי י"ט כסלו החב"די מקרב הכיפות הסרוגות, יודעים לספר על מייסדה של חסידות חב"ד. גם לא נראה לי שהם נותנים לילדיהם שמות כמו שניאור זלמן, או לומדים בקביעות מהגותו (והיה ראוי שכן).
אני כן יודע כמה ילדים מסתובבים עם השם נריה, וצבי יהודה ואברהם יצחק. אני כן יודע מה רבים הילדים, היישובים ובתי הספר בשם נריה. הרב נריה דאג להקים דור של לומדי תורה בהשראת משנת מורו ורבו, הרב קוק. בכל בית מדרש בציונות הדתית יש את ספריית הרב קוק, ובה מעיינים במשנתו.

הצלחה לא נמדדת במופע מוזיקלי

הצלחה חינוכית לא נמדדת באירוע תרבותי חד-שנתי, אלא בדרך חיים. הציונות הדתית חיה את ערכי הרב נריה. מה ששרו אז בימים הראשונים בישיבתו, בראש הגבעה - "ישיבות נקים בכל מקום" - זו כבר עובדה בשטח. הישיבות הארץ-ישראליות שהוא חלם עליהן, מחנכות למעורבות חברתית וחלוציות בכל שטחי החיים.

כי מורשת זה לא מופע מוזיקלי, אלא אורח חיים. אני שמח שהרבה מהנוער אוהבים לעבוד את ה' בשמחה ונמשכים לאירועי מוזיקה מרוממי נפש. אני שמח וגאה בדור איכותי של צעירי הציונות הדתית, המתחנכים ומקימים משפחות בדרך שהוריש לנו אבי דור הכיפות הסרוגות, הרב משה צבי נריה.
  • הכותב הוא בוגר ישיבת כפר הרא"ה, מנכ"ל מעל"ה (המרכז לציונות הדתית) וחבר צוות תוכן בית הציונות הדתית, המוקם בימים אלה בכפר הרא"ה.