רבי שמעון בר יוחאי יצא נגד שלטון הרומאים, שבין היתר גזל את הציבור במכס. הוא נאלץ לעבור לחיות במערה לאחר שגזרו את דינו למיתה. עד היום הוא נחשב לאחד מגדולי התנאים, ובמקום קבורתו במירון ראינו ושמענו לאורך השנים ניסים גלויים. הבוקר הזה רבים שואלים איך זה קרה דווקא שם, אצל צדיק כזה קדוש.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
את רבי שמעון אני מכיר כנראה מהרגע שנולדתי, בהתחשב בעובדה שכל משפט שני במשפחה זה בזכות רבי שמעון. כל הילדות שלי סבבה סביב קברי צדיקים. אין נסיעה לצפון בלי עצירה אצל רבי מאיר בעל הנס בטבריה ועלייה לרבי שמעון בר יוחאי במירון. בחלק גדול מהפעמים "החופשה" הייתה רק התירוץ לביקור אצל הצדיק.
במירון מדי שנה לפני ההילולה היינו פוגשים את שלום דהן. מרוקאי מאחד המושבים בדרום, חסיד של משפחת אבוחצירא, שהיה פותח שם אוהל כבר שבועיים לפני ההילולה כדי ליהנות מהאווירה ולקבל את הברכה של הצדיק. ליד האוהל של שלום היו עשרות אוהלים נוספים. של סילבי מאופקים, משפחת סויסה מאשדוד ופרץ מבית שאן. פרצופים מנוף ילדותי, גברים ונשים כאחד, חובשי כיפה סרוגה במקסימום ובעיקר אנשים פשוטים ומאמינים בצדיק ובמסורת.

קיבלו "צו גירוש" מהצדיק

בשנים האחרונות האנשים האלה, שלא מיוחסים, אלה שאינם מחוברים לחסידות כזו או אחרת, סתם עמך-ישראל, כבר לא נמצאים בהר לפני ההילולה. הם נדחקו לטובת החסידויות, הקיצוניות, המתחמים הסגורים, ההשתלטות על כל פיסת אדמה, הגישה שמורשת רק לרבנים המקושרים ופמליית עוזריהם. כל אלה הדירו והוציאו מהמקום הזה ומהאווירה המיוחדת שבו את הציבור הפשוט, המאמין, המסורתי. הוא כבר לא מוצא שם את עצמו.

השבוע כבר פורסם כי גם מי שבכל זאת יצליח להגיע, יידרש לשלם 1,500 שקלים עבור היתר להניח אוהל על פיסת אדמה. אנשים שבאים לציון כדי להתפלל לשפע, אותם אלה שהפרוטה לא בהכרח מצויה בכיסם - קיבלו צו גירוש מהצדיק רק בגלל שאין ידם משגת. ההילולה במירון היא כבר ממש לא אירוע של כל עם ישראל, בשונה למשל מהסליחות של ערב יום כיפור בכותל, שם תפגשו באמת את כלל חלקי החברה הישראלית.
בעיניי, התשובה לשאלה האמונית, איך אסון כזה קרה, טמונה בסיבה שבגינה נאלץ רבי שמעון להיכנס למערה - הכסף הגדול שיעוור את עיני כולם, מלבד את הצדיק עצמו.
פורסם לראשונה: 16:55, 02.05.21