אני רוצה לפתוח בציטוט, "אמנם ניתן להתנחם מעט בכך שהרבי לא עוזב אותנו אף פעם, אך מצד אחר, הרבי הותיר אחריו חלל שאין מי שימלא אותו. וככל שצדיק תפס בחייו מקום חשוב ונכבד יותר, החיסרון שנוצר לאחר הסתלקותו נעשה גדול יותר. גודל הרגשת ההיעדר של הצדיק הוא באופן יחסי לגודל הרגשת המציאות של הצדיק לפני כן". המילים המוזהבות האלה הן הספד של הרב עדין שטיינזלץ זצ"ל, כשהוא מדבר על הרבי מלובביץ'.
<< הכל על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. כנסו >>
הרב שטיינלץ דיבר על צדיק גדול שפתאום יוצא מן העולם ומשאיר אחריו היעדר שאי אפשר למלא. האומץ שהיה לרב עדין היה רק מכוח היותו כל כך עדין. מהלכים מהפכניים אי אפשר לעשות בגסות. והוא עשה בעצם דבר מהפכני, שקמו עליו כל כך הרבה מתנגדים והיום – כולם הולכים בדרכו.
2 צפייה בגלריה
הרב רב עדין שטיינזלץ חתן פרס ישראל פגישה עם אפיפיור פרנציסקוס ותיקן
הרב רב עדין שטיינזלץ חתן פרס ישראל פגישה עם אפיפיור פרנציסקוס ותיקן
הרב שהעז
(צילום: AFP)
הוא לוקח את התלמוד ובפרשנות מונומנטלית מפרש דף אחר דף. מילה אחר מילה. אנשים לא יכלו לסבול שכרך הגמרא נראה בצורה שנראית לעין אחרת מדף הגמרא שהם מכירים. והיום יש "שוטנשטיין", היום זה יהיה "בלכתך בדרך". הוא היה הראשון שפרץ את תקרת הזכוכית הזו ושאמר, "חברים, אנחנו חייבים להאהיב את התלמוד על הלב". כך היה האיש הגדול הזה. ביום שישי האחרון הלך לעולמו חתן פרס ישראל וגדול פרשני התלמוד בדורנו. הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, בן 83 במותו.

להאהיב את התלמוד על הבריות

אבן ישראל (עברות של שם משפחתו המקורי, שטיינזלץ), הקים ב-1965 את "המכון הישראלי לפרסומים תלמודיים", בשיתוף עם הממשלה, במטרה להוציא לאור את סדרת התלמוד המבואר. במשך עשרות שנים כתב מאות ספרי הגות יהודית ומדריכים. גולת הכותרת של פעילותו הייתה פירושו לכל ה"קאנון" היהודי – התנ"ך, המשנה (שהושלם ויתפרסם בשבועות הקרובים), הגמרא (תרגום וביאור הנחשבים למפעל חייו) והרמב"ם הרואים אור בהוצאת "קורן".
2 צפייה בגלריה
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ
הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ זצ"ל
הרב עדין שטיינלץ ידע שהוא ייתקל בהתנגדות, ולכן היה לו כוח של אבן שחוצבת לאט-לאט. זה ה"שטיין", האבן של שם משפחתו. הוא עדין והוא אבן. עֲדִינוֹ הָעֶצְנִי, לוחם מלחמתה של תורה. בספרו "הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ – חיי שנה", כתב כי, "כשהרבי אמר, 'אני את שלי עשיתי, עשו כל אשר ביכולתכם', הוא התכוון לומר שכדי להביא את המשיח - לא מספיק רבי. אי אפשר רק לדחוק ברבי שיעשה. גם העם כולו צריך לשתף פעולה. לאחר הסתלקות צדיק חייבים אנו ביתר שאת לבצע את המטלה שלנו, לבצע את ההוראות. הרבי נמצא איתנו כעת עוד יותר מאשר בחייו, כי המסר שלו נעשה תובעני הרבה יותר". היום אנו מצדיעים לאהבת התורה הזו, לפריצת הדרך הזו, לצורך האדיר של הרב שטיינזלץ להאהיב את התלמוד ואת הגמרא על הבנים שלנו, שזו אולי משימת הדור. ובאמת, להרגיש את ההיעדר הזה ולעשות מה שאנחנו ביכולתנו לעשות.