זה קרה הלילה (אור ליום ה') – בישראל: עשרות מצבות חוללו ונופצו בבית העלמין של מושב נבטים שבנגב הצפוני, ולא בפעם הראשונה. הפורעים לא התביישו ולא הסתתרו: הם תיעדו את המעשה והעלו אותו לטיקטוק כשהם מנפצים מצבות וזורעים הרס בבית העלמין. קטין כבן 15, תושב הפזורה הבדואית החשוד במעשה נעצר והובא לחקירה, והמשטרה מחפשת אחר חשודים נוספים, ביניהם תושב הרשות הפלסטינית.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
תושבי המושב נבטים קמו לבוקר של פוגרום בבית העלמין, וניסו לשקם את ההריסות לאחר שעשרות מצבות הושחתו – חלקן נופצו, על אחרות עשו החשודים את צרכיהם. חקירה משולבת של תחנת המשטרה בערוער ויחידת הטיקטוק של המחוז הדרומי הביאו לזיהוי של שני החשודים.
זה כבר 13 שנים שיואל בתלבי גר בנבטים, והוא זוכר לא מעט אירועים קשים. אך זה האחרון, הוא אומר, הוא בין הקשים שחווה לאחרונה - והנורא ביותר מבין שלל האירועים שמעיבים על חייהם במקום: "אנחנו חיים במקום יפה עם קהילה מדהימה, חמש דקות מבאר שבע, ואנחנו מתעוררים בלילות לקולות של ירי מנשק אוטומטי, זריקת אבנים לרכבי סיור שלנו ולכיוון הבתים. אנחנו צריכים לחשוב פעמיים כשאנחנו עושים הליכה מסביב לגדר. אין שליטה על האירועים האלה. אתמול התעוררתי מיריות באמצע הלילה. זה נהיה בלתי נסבל. אני מפחד שאנחנו גם נתרגל לזה ונשלים עם זה. אנחנו מרגישים הפקרות".

"הם לא מתביישים"

לדבריו, את השחתת בית העלמין במושב הם ראו ברשתות החברתיות - ומיד זיהו לפי שמות האנשים על המצבות, כי מדובר בבית העלמין שלהם. "הם לא מתביישים", הוא נאנח. "הם מעלים את זה לטיקטוק. יצאנו לשם וראינו את ההרס. האנשים הכי יקרים לנו קבורים שם. כמה שנאה צריכה להיות כדי להרוס מצבות, וזה לא קשור לדת. לקום בבוקר ולראות את הקברים. בנוסף כואב לראות את ההתרברבות. זה היה אלים וקשה לראות את זה, מעבר לנזק מסביב. צריך ממש לשנוא כדי לעשות את זה. אני לא רוצה להאמין שמישהו עשה את צרכיו על מה שנשאר מהיקרים לנו מכל".
2 צפייה בגלריה
השחתת המצבות בבית העלמין
השחתת המצבות בבית העלמין
השחתת המצבות בבית העלמין בנבטים
(תנועת רגבים)
"זה אנשים שמסתובבים בתוכנו", הוא אומר - ומסייג כי מדובר בקומץ מהמגזר הבדואי, שמוציאים לדבריו שם רע למגזר כולו. "יש לי חברים בדואים והם בעצמם אומרים שמדובר בפורעי חוק ואי אפשר להשתלט עליהם. אני חושב שאין למשטרה מספיק כסף וכוח אדם כדי לטפל בזה. הייתי מצפה שמשטרת ישראל תעשה פעילות יזומה, מארבים בשטח, שישימו מצלמות. אבל המשטרה לא מתעסקת בזה כמעט".
במועצה האזורית בני שמעון שבתחומה נמצא היישוב, אומרים כי אין זו הפעם הראשונה שדבר כזה מתרחש. "האירוע המזעזע מדגיש שוב את הצורך הברור להגברת נוכחות משטרת ישראל ברחבי הנגב, ולעצירת האירועים האלימים והפשעים שמתרחשים באזור בשגרה", אומר ניר זמיר, ראש המועצה.
"אסור לאפשר לנגב להיות המערב הפרוע. היישוב נבטים, כמו מקומות נוספים בנגב, סובל כבר תקופה ארוכה מאירועים אלימים חוזרים ונשנים - פגיעות ברכוש, פריצות, גניבות וניסיונות פגיעה בצוות השמירה של היישוב, והיום גם המקרה המזעזע של השחתת הקברים. אסור לאפשר לפושעים להמשיך להלך אימים על היישוב הזה ועל אזור הנגב בכלל".
הוא קרא למשטרה "לפעול במלוא העוצמה כנגד התופעה הזאת, ולהעמיד את כל המשאבים הנדרשים כדי לשים סוף למצב הבלתי מתקבל על הדעת הזה. אני מאמין ביכולתה של המשטרה לעשות זאת".

גרפיטי בערבית על בית העלמין

תושבי נבטים ותנועת רגבים הגישו תלונות במשטרה, בדרישה למצות את הדין עם הפורעים. בשבועות האחרונים רוססו כתובות גרפיטי בערבית על גדר בית העלמין, וחלקים ממנה נעקרו. "התמונות המחרידות האלו הן תוצאה של חוסר המשילות המתמשך של מדינת ישראל בנגב", אומר אביתר דוד, רכז מחוז דרום בתנועת רגבים. "אין שום דרך יפה לומר את זה, ואין שום דרך לטייח את היקף הבעיה. אנחנו נמשיך ונשב על הסיפור הזה, עד שהעבריינים יבואו על עונשם".
2 צפייה בגלריה
השחתת המצבות בבית העלמין
השחתת המצבות בבית העלמין
להשחתה הלילה קדם גרפיטי בערבית
(תנועת רגבים)
ממשטרת ישראל נמסר: "אנו רואים בחומרה ונדליזם ומעשי בריונות פסולים מעין אלה, ונפעל בכל הכלים העומדים לרשותנו על מנת להביא למיצוי הדין עם המעורבים". עוד אמרו, כי "מהחקירה עלה כי ככל הנראה ישנם מעורבים נוספים ונערכות פעולות לאיתורם ומעצרם".
‏‎יו"ר מרכז השלטון האזורי, שי חג'ג', פנה הבוקר בקריאה למנהיגי דת מוסלמים: ‏‎"אני פונה אליכם בלב כואב ומבקש כי תרימו את קולכם לגנות את מעשי הוונדליזם שעשו מי שעשו בבית העלמין היהודי בנבטים. אנחנו חיים בשכנות טובה, ומחובתנו לגנות כל אירוע שייפגע במרקם היחסים. עלינו לפעול בכל דרך כדי להבהיר כי מדובר במעשה מזעזע שאין לו מקום".
עוד כתב, "שום דבר איננו יכול להצדיק מעשה כזה הפוגע בכבוד האדם, ומנוגד לערכים הבסיסיים של שתי הדתות שלנו – יהודית ומוסלמית. ‎הערך 'כבוד המת' תופס מקום חשוב ונכבד בדת המוסלמית. מזעזעת במיוחד העובדה שמי שעשו את המעשה הנורא הזה, פגיעה בקברים, גם הוסיפו חטא על פשע - תיעדו את המעשה והעלו את התיעוד לרשתות החברתיות... הדת היהודית ודת האסלאם הן דתות-אחיות... ‏‎אנשים אחים אנחנו ועלינו לכבד אלה את אלה, בחיינו ובמותנו".