אחרי מנייני התפילה האסורים ביום הכיפורים, במאה שערים לא מוכנים לוותר גם על ההתקהלויות ההמוניות בסוכות ובשמחת תורה. בעוד שרבני הזרם המרכזי בציבור החרדי, וכן הרבנים הראשיים לישראל, קראו להישמע להנחיות משרד הבריאות ולהימנע השנה מאירועים ציבוריים כמו שמחת בית השואבה והקפות, כמה חצרות חסידיות מרכזיות בירושלים נערכות לקיים את מנהגי החג כאילו אין קורונה, וכבר הכשירו שטחים וסוכות ענק בשכונה כדי לקלוט את הקהל הרב.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בקהילות כמו תולדות אברהם יצחק, תולדות אהרון, ברסלב וסלונים, שהסעודות והמסיבות שהן מקיימות מידי חול המועד מושכות אליהן בדרך כלל ציבור גדול, משדרים עסקים כרגיל ולא מתכוונים לשנות את התוכניות בגלל התפרצות הנגיף.
יוצאת דופן היא קרלין, חצר שמרכזה ממוקם אף הוא במאה שערים ומזוהה מאוד עם השכונה, שבולטת בחודשים האחרונים בהקפדה יתירה על ההנחיות למניעת התפשטות המחלה. בהוראת האדמו"ר היא סגרה את בית המדרש וביטלה את האירועים המסורתיים הרבים המתקיימים בה מדי שנה.

בולמים את המחלה "בדרך רוחנית"

גורם בכיר בחסידות תולדות אברהם יצחק אמר ל-ynet כי כל עוד המשטרה לא תתערב ותפזר את שמחות בית השואבה וההתקהלויות האחרות, הן ייערכו כרגיל, אך הוא מעריך כי מספר המשתתפים יהיה קטן יחסית, בהיעדר אורחים מחוץ לקהילה. ועם זאת הוא צופה כי "היס"מניקים יעשו כאן שמח כל חול המועד" וישבשו את האירועים. לדבריו, ראשי הקהילה כבר קיבלו אזהרות על כך ממפקדי המשטרה.
2 צפייה בגלריה
המשטרה מנסה למנוע לוויה במאה שערים
המשטרה מנסה למנוע לוויה במאה שערים
"היס"מניקים יעשו כאן שמח כל חול המועד"
(צילום: יאיר לוי, פלורליסט)
הבכיר הסביר כי בניגוד לאדמו"רים אחרים, רבו אינו מכחיש קורונה אלא מודע למצב, מזהיר את חסידיו כל העת מפני הנגיף - ואף איבד את אחיו שחלה ונפטר. אך הוא משוכנע כי הדרך לבלום את התפשטות המחלה היא רוחנית בלבד – וכך נוהגים חסידיו.
את הדגש שם הרבי על האיסור לדבר בשעת התפילה, והקהילה כולה מקפידה על כך במיוחד בחודשים האחרונים. "מי שלא מאמין בזה פשוט לא יבין, אבל זו המסכה שלנו", המחיש הגורם, וטען כי במבחן התוצאה השיטה הצליחה. "היו אצלנו הרבה מאוד חולים, כולל יהודים בני 80, ואף אחד לא נפטר".
לדבריו, מבחינת חסידי תולדות אברהם יצחק, "לא בא בחשבון לא להשתתף בטישים ובשמחות בית השואבה של האדמו"ר בסוכות" – וכך בכוונתו לנהוג גם השנה.

מנהיגי הליטאים בקריאה לשמור על ההנחיות

אל מול ההפקרות בקרב חלק מהחסידויות, מתייצבים מנהיגי הציבור הליטאי לצד מערכת הבריאות, ובגילוי דעת שפרסמו אמש (יום ד') קראו להישמע להנחיות הממשלה בעניין הריחוק החברתי. הרב חיים קניבסקי והרב גרשון אדלשטיין קבעו, בין היתר, כי אין לארח לסעודות החג אנשים שאינם בני המשפחה הגרעינית - וכי על גבאי בתי הכנסת הסגורים לדאוג ככל האפשר למנייני תפילה חלופיים בשטחים פתוחים.
2 צפייה בגלריה
גילוי הדעת של מנהיגי הציבור הליטאי
גילוי הדעת של מנהיגי הציבור הליטאי
גילוי הדעת של מנהיגי הציבור הליטאי
בשכונת הבוכרים מתכוננים לחג שונה מהרגיל. שמעון מגידיש, גבאי בית הכנסת המיתולוגי מוסיוף שבשכונה, עוד מתאושש מחוויית חקירה משטרתית שעבר בסגר הראשון לאחר שכמה מתפללים נתפסו במקום. "עכשיו אמרו לנו לסגור, אז סגרנו", הוא מספר בריאיון לאולפן ynet. ביום כיפור עצמו היו במקום רק מחצית מהמתפללים הקבועים, ובסוכות – אז הוא מתאר תפוסה מקסימלית בשכונה, "כי כולם היו עולים לכותל" – העיר תהיה ריקה.
"אצל האשכנזים יהיו אירועים חופשי-חופשי, בלי לעשות חשבון, כולל שמחת בית השואבה. שם הצפיפות זה אחד בתוך השני, ולאף אחד לא קורה שום דבר. לנגיף הזה יש כתובת, למרות שהוא הכי קטן. ה' שולח אותו לאיפה שהוא רוצה. זה החייל הכי טוב של בורא עולם, לא היה חייל כזה קטן".
בתוך כך, על אף הגבלות הקורונה שאוסרות לקיים שווקים למכירת ארבעת המינים, עשרות דוכנים נפרסו בשוק ארבעת המינים "זופניק" בשכונת גאולה בירושלים. במקום אמנם הקפידו על שמירת מרחק בין דוכן לדוכן ותנועת הקונים הייתה דלילה יחסית, אך עדיין היו קונים רבים שהסתובבו ללא מסכה.