כולם מדברים על "מתווה הקפסולות" של הישיבות שהסתיים השבוע, מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הודה היום (ד') כי הוא "לא עבד" ואף "נכשל" - ובציבור החרדי ממתינים בדריכות ובדאגה לראות מה יהיו תוצאותיו בעוד כשבועיים – 14 יום לאחר שחרור התלמידים מהבידוד, אל ריכוזי המגזר הצפופים.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
אבל עם כל הכבוד לאותם 25 אלף - אלה היו כל העת תחת פיקוח כזה או אחר של הממשלה ושל ועד הישיבות. לעומתם, עשרות-אלפי צעירים נוספים למדו בשבועות האחרונים במוסדות שלא השתתפו במתווה הקפסולות, ושפעלו בניגוד לחוק. אחוזי התחלואה בישיבות הללו לא ידועים וגם לא מספר הבדיקות שנעשו. עם היציאה כעת לבתים, מגדירים גורמי רפואה חרדים את אותה קבוצה ענקית "פצצה מתקתקת" ומזהירים מפני "קטסטרופה" מיד לאחר סוכות.
על פי נתונים שהגיעו לידי ynet, כ-26,500 תלמידים נכללו במתווה המיוחד, ו-6,000 אותרו כחולים או חלו בתקופת שהותם בישיבות. הם, וגם אלה שנחשפו אליהם, בודדו - בדרך כלל במתחמים סגורים בתוך המוסדות, בתיאום עם פיקוד העורף - ורובם החלימו (או השלימו את חובת הבידוד) וחזרו ללימודים.

מעט מדיי, מאוחר מדיי

אבל, כאמור, הסכנה הגדולה ביותר שמזהים כעת במערכת הבריאות היא מכיוונם של כ-16 אלף תלמידים ממוסדות שלא נכללו במתווה הקפסולות (בדרך כלל, משום שהתנאים הפיזיים בהם לא אפשרו זאת). בהיעדר אכיפה, הם פעלו בשבועות האחרונים באין מפריע וללא כל פיקוח מצד המדינה או ועד הישיבות. בשל העובדה שהלימודים התקיימו "מתחת לרדאר", לא נערכו בהם בדיקות (לפחות לא רשמיות) ואין נתונים על מצב התחלואה בקרב התלמידים והצוות.
לקראת יום כיפור, ביקשו קברניטי המתווה בממשלה ובציבור החרדי שלא להעלים עוד עין מהתופעה, ולפקח לכל הפחות על היציאה של אותם אלפים מהישיבות ועל חזרתם לקהילות הצפופות, בניסיון למזער את הנזק - אך היה זה מעט מדיי ומאוחר מדיי.
התייעצות טלפונית שקיים ראש הממשלה בעניין עם שר הבריאות, פרויקטור הקורונה במגזר החרדי ונציגי הישיבות, נערכה רק בערב יום הכיפורים, יממה לפני השחרור המיוחל. ההחלטה שהתקבלה בה - להיות חכמים ולא צודקים, ולבדוק את אותם תלמידים לפני יציאתם לחופשת "בין הזמנים" כדי למנוע את ההדבקה בבתים ובערים - באה מאוחר מדיי. כשערכות הבדיקה הגיעו לישיבות, הנמענים כבר היו בבית, עמוק בהכנות לחג סוכות.

הסכנה: אובדן שליטה

ובחזרה לישיבות שנכללו במתווה: שלשום, מוצאי יום הכיפורים - זמן היציאה לחופשת החגים - עמד מספר החולים המאומתים בקרב התלמידים על כ-2,500 ומחויבי הבידוד על 500. בשעה ש-23,500 חבריהם הנקיים יצאו לבתיהם, אותם 3,000 פונו לבידוד במלוניות (ובישיבות שהוסבו למלוניות), עד אשר יחלימו או יתבהר מצבם.
2 צפייה בגלריה
  העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
  העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
העלייה בשיעור החיוביים במגזר החרדי
הסכנה הנשקפת לציבור החרדי מתוך מתווה הקפסולות כפולה: ראשית, כמו לכל חולה קורונה שאיננו זקוק לאשפוז, גם ל-2,500 החולים מהישיבות הייתה הזכות להתחייב על בידוד עצמי בקהילה, ולא ניתן לחייבם להתפנות למתקנים חיצוניים.
בשל הצפיפות בריכוזי המגזר שעלולה לגרום להדבקה המונית בבתים ומחוצה להם, החולים החרדים מעדיפים בדרך כלל לשהות במלוניות, אך כאשר מדובר בתלמידי ישיבה צעירים - רבים מתעקשים להיות עם בני משפחותיהם בחג, ולכן חתמו על התחייבות הבידוד. החשש, אם כן, הוא מפני התפרצות נוספת שתצא משליטה.

רק מיעוט עבר בדיקה

מקור נוסף לדאגה הוא אותם 23,500 שדווקא נתפסים כ"נקיים" ושוחררו לבתיהם במוצאי יום הכיפורים עם סיום המתווה, שכן רק מיעוטם עברו בדיקות קורונה לפני חזרתם למשפחות ולקהילות - באישור משרד הבריאות.
הרציונל מאחורי הפטור שניתן להם היה שרובם שהו במשך כל התקופה (50-40 יום) בתוך קפסולות סטריליות שבהן לא נתגלו תקלות, וממילא אין כל חשש לבריאותם. גם 3,500 חולי הקורונה שהחלימו לא נדרשו לבדיקה, ומי שנבדק, אפוא, לפני היציאה היו רק התלמידים שנחשפו לחולים מאומתים, וכבר סיימו את תקופת הבידוד. ואולם גורמים בעולם הישיבות אומרים שגם בקבוצה זו היו שנמנעו מבדיקה, בגלל היערכות לקויה של הממשלה לסיום המתווה.
אל כל אלה מצטרפים עוד כ-40 אלף תלמידי "ישיבות קטנות" (המקבילות לבתי הספר התיכוניים), שרובן פועלות במתכונת "אקסטרנית" (ללא לינה) וממילא גם בלי אפשרות להתבודד בקפסולות. אותם צעירים יצאו מדי בוקר מהבתים הצפופים וחזרו אליהם בשעות הערב, ולמעשה פעלו באישור הממשלה ללא כל מתווה מיוחד, בשעה שמוסדות חינוך רגילים, הפועלים במתכונת זהה, מושבתים. ועם זאת, יציאתם לחופשה לא צפויה להשפיע על התחלואה ברחוב החרדי, שכן גם בתקופת הלימודים הם חזרו לשם מדי יום.