קפסולות, מתווים, הגבלות וסגירה מוחלטת של בתי כנסת - כל הפתרונות בישראל מתגמדים לעומת היצירתיות האמריקנית, שמוצאת דרכים חדשות לקיים את תפילות החג, ובמיוחד ביום כיפור, אחד העוגנים המרכזיים של קהילות יהודיות בכל העולם, אם לא השורש שמזין את הזהות היהודית.

ביוזמה שהחלה כבר בראש השנה ונמשכה גם בכיפור, הקימו בקהילה הקונסרבטיבית של אוונטורה טורנברי, בצפון מיאמי, דרייב-אין שאליו ניתן היה להגיע עם הרכב ולהשתתף בתפילות, מבלי לבוא במגע פיזי עם המתפללים האחרים.
עבור אלה שחששו גם מזה, או שהעדיפו בכלל לא לצאת מהבית, הוצע להתחבר לתפילה דרך "זום" ובשידור חי ברשתות החברתיות של בית הכנסת.

"לייצר חוויה משותפת"

לצורך הפרויקט השכירה הקהילה מסך ענק בגודל 12 מטרים, שעליו הוקרנו התפילות ודרשות הרבנים. חברי הקהילה הגיעו עם הרכב, חנו מול המסך וצפו בטקס מבלי לצאת ממנו. הסאונד עצמו הועבר בתדר ייעודי שניתן מראש למתפללים, בדומה להאזנה לרדיו. מכיוון שמדובר בקהילה קונסרבטיבית אמריקאית, אין למתפללים בעיה עם נסיעה במהלך החג, ובתפילות שולבו גם קטעי מוסיקה.

"כמו קהילות יהודיות ברחבי העולם, חשבנו רבות כיצד לקיים את התפילות נוכח המגפה", מסביר הרב יונתן ברקן. "אלה המועדים הכי משמעותיים בלוח השנה היהודי, ובכל שנה רבים נפגשים בבית הכנסת שלנו. גם בתקופה הזאת אנחנו מנסים לייצר חוויית תפילה משותפת באונליין וגם באמצעות הדרייב-אין. ניסינו לחשוב מחוץ לקופסה, וכמו שסרטים בדרייב-אין עשו קאמבק גם בתפילות, אפשר לעשות דבר דומה ולייצר חוויה משותפת".
דרייב-אין זה יצירתי, אבל זה דומה יותר להופעה מאשר לתפילה משותפת, לא?
"ברור שישיבה במכונית לא יכולה להחליף תחושה של קהילתיות ושיתופיות כמו שהייתה לנו בבית הכנסת. אנחנו מנסים לייצר שלל אפשרויות, כך שכל אחד מוצא את מה שמתאים לו: שידורים אונליין, ניידת שופר, תפילות לפי התור של משפחות גרעיניות מול ארון הקודש ועוד. המטרה שלנו היא לתת לקהילה תחושה של חגי תשרי, ולספק רגעים משמעותיים. אני מאמין שזה היה כיפור שנוכל לספר עליו לנכדים שלנו".
איך מתגברים על המשבר שיצרה המגפה?
"תפילה ואיחוד הם מה שתמיד עשינו ויש דברים שאנחנו לא רוצים שהמגפה תנצח. זה מרגיש כמו פסח - מה נשתנה הלילה הזה? אלה חגים שמעולם לא חווינו. אנחנו חיים לפי המונח שמתחיל להשתרש - זה הנורמלי החדש.
"איפה שיש רצון, יש דרך להגשים. אמנם אין מפגש פיזי אבל יש מפגש רוחני. זה מה שיהודים עושים. כנגד כל הסיכויים אנחנו מתגברים על המשברים. בכל העולם מתאספים יהודים בכל מיני דרכים יצירתיות כדי לחגוג את חגי תשרי. אמנם בית הכנסת שלנו נסגר, אבל הקהילה שלנו לא הפסיקה לחיות לרגע. דברים רבים השתנו, אבל הבסיס נשאר קבוע - הרצון שלנו להתאחד".
4 צפייה בגלריה
"דרייב אין" בקהילה הקונסרביסטית של מיאמי
"דרייב אין" בקהילה הקונסרביסטית של מיאמי
"דרייב אין" בקהילה הקונסרביסטית של מיאמי
פורסם לראשונה: 10:20, 27.09.20