בשיא המשבר שמתחולל כרגע בארצות הברית בין הקהילה היהודית וקהילת השחורים במדינה, הגיע בית כנסת אחד בניו ג'רזי והכריז כי בפעם הראשונה בהיסטוריה מונה רב "עברי שחור" לעמוד בראש קהילה יהודית.
<< הכול על העולם היהודי – בדף הפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
בית הכנסת הקונסרבטיבי "אהבת שלום" (Ahavas Sholom) הוא הוותיק ביותר בניוארק. דווקא על רקע הסערות שעוררו לאחרונה באזור האמירות האנטישמיות של קניה ווסט וקיירי אירווינג, החליט נשיא בית הכנסת, אריק פרידמן, למנות את הרב אליהו קולינס (46) מקהילת העבריים השחורים לעמוד בראש הקהילה היהודית בניוארק, אשכנזית-לבנה ברובה. "מבחינתי זה היה דבר מובן מאליו, אבסורדי בכלל שזה תפס תשומת לב", הוא אומר ל-ynet. "אנחנו לא מבחינים בין יהודים, ואם כבר – העבריים השחורים יותר שומרי מצוות מאיתנו".
3 צפייה בגלריה
הרב קולינס קורא בתורה. בית הכנסת אהבת ישראל
הרב קולינס קורא בתורה. בית הכנסת אהבת ישראל
הרב קולינס קורא בתורה. בית הכנסת אהבת ישראל
(באדיבות בית הכנסת)
פרידמן מודה כי ידע שהמהלך ההיסטורי יעשה קצת רעש, אבל לא צפה את גודל הסערה שיחולל. כמה ימים לאחר ההודעה, פרסמו ראשי הקהילה הקונסרבטיבית טור שהופץ בהרחבה על ידי סוכנות הידיעות היהודית (JTA) שבו התנערו מהמינוי החדש. תחת הכותרת "עבריים שחורים ויהודים בעלי צבע עור שונה אינם אותו דבר, וזה לא גזעני מבחינתנו לומר זאת", כותבים ראשי התנועה הקונסרבטיבית (USCJ) כי "העסקתם לאחרונה של רב וגם מתמחה בבית כנסת המזוהה עם התנועה הקונסרבטיבית בניוארק מעלה חששות כבדים לגבי ערבוב בין היהדות המרכזית ובין העבריים השחורים", הם כותבים.
קראו עוד בערוץ היהדות:

"אינם ראויים להנהיג קהילה יהודית"

"בעוד יש לנו כבוד רב למסורות ולאמונות אחרות – עבריים שחורים ויהודים אינם בני אותה דת. האמונה העברית השחורה צמחה במאה ה-19 בפזורה האפריקאית, ותוך טענה של קשרים היסטוריים למוצא אברהם, ניכסה היבטים של היהדות לאמונה חדשה. הפלגים האלה פועלים בטווח שבין משיחיות מיליטנטית שכוללת זלזול גלוי ביהודים, ובין אימוץ פרקטיקות דומות מאוד לאלה של יהדות המיינסטרים. כך או כך, עבריים שחורים אינם יהודים על פי ההלכה ובאותה מידה, אנשי דת עבריים שחורים אינם ראויים להנהיג קהילה יהודית", פסקו ראשי התנועה – הרב יעקב בלומנטל, הרבה אשירה קניגסבורג והרבה גוליין רולינס-ראשון.
"אסור להתבלבל בין יהודים בעלי צבע עור שונה ובין עבריים שחורים בגלל גזע – זה גורע ממעמדם ההלכתי של הראשונים כיהודים ומגדיר באופן כוזב קשרי דת במונחים גזעיים"
עוד כתבו כי "כשעבריים שחורים ותומכיהם מאשימים את הגזענות כגורם המהותי לדחייתם ממוסדות יהודיים, הם מוזילים תלונות של יהודים בעלי צבע עור שונה ומבקשים לנשל אותם מהמורשת ומהזהות המשותפת והאמיתית של הקהילה שלנו. הם גם פוגעים בעניין של צדק גזעי והכלה בתנועה. אסור להתבלבל בין יהודים בעלי צבע עור שונה ובין עבריים שחורים בגלל גזע – זה גורע ממעמדם ההלכתי של הראשונים כיהודים ומגדיר באופן כוזב קשרי דת במונחים גזעיים".

"הרבנים שקוטלים מחזיקים בדעה קדומה"

הרב קייפרס פוניי, מנהיג קהילת העבריים השחורים בשיקגו ומי שהיה בין יוזמי המהלך לרב העברי השחור הראשון בניוארק, כואב מאוד את הדברים: "אנחנו יהודים לכל דבר. אנחנו משתמשים במושג 'עבריים שחורים' כדי להדגיש את הייחודיות שלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו נפרדים. אנחנו יהודים עם צבע עור שונה, יש לנו היסטוריה ייחודית, אבל אנחנו לא פולשים לשום מקום, הגענו בהזמנה של בית הכנסת. הרבנים האלה שקוטלים סתם באים עם דעה קדומה. הם לא דיברו עם אף אחד מאיתנו, זה מאוד לא הוגן", הוא אומר.
3 צפייה בגלריה
הרב פוניי בבית הלבן. בת דודה של מישל אובמה
הרב פוניי בבית הלבן. בת דודה של מישל אובמה
הרב פוניי בבית הלבן. בן דודה של מישל אובמה
(צילום: יח"צ)
פוניי הוא רבה של קהילת עבריים שחורים בשיקגו, כך שאינו נחשב ל"רב הראשון של קהילה יהודית" – תואר שזוכה לו כעת בניוארק הרב קולינס, אחד מתלמידיו. פוניי כן זוכה, לעומת זאת, לתואר אחר – בן דודה של מישל אובמה, שנחשב לאחד ממקורביה.
"אנחנו יהודים לכל דבר. אנחנו משתמשים במושג 'עבריים שחורים' כדי להדגיש את הייחודיות שלנו, אבל זה לא אומר שאנחנו נפרדים. אנחנו יהודים עם צבע עור שונה, יש לנו היסטוריה ייחודית, אבל אנחנו לא פולשים לשום מקום, הגענו בהזמנה של בית הכנסת"
הוא מספר שהגיע לאחרונה לניוארק ל"אהבת שלום" כדי לראות במו עיניו את הסידור בהובלת הרב החדש. "זה היה פשוט מדהים. שבת מלאה ברוח. יש לרב קולינס את הטמפרמנט הנכון והיו שם לפחות 30 אנשים שנשארו איתו כל היום. 'אהבת שלום' ממוקם בשכונה שהיא רובה שחורה וברור שהכוונה שלהם למשוך אנשים מהקהילה השחורה שיתעניינו ויתגיירו. הם לא רוצים להימכר ולהפוך לכנסייה – הם רוצים לשרוד. זה הגיוני והקהילה היהודית שם מבינה את זה ומקבלת את זה. כולנו מתפללים יחד כיהודים. אסור להפריד. כל מה שצריך זה לעצום עיניים ולשמוע את התפילות. חוץ ממבטאים שונים אין לך באמת מושג מי נמצא איתך בחדר. הבעיה היא שאנשים מסתכלים ולא שומעים. מי שבאמת טורח לבוא לכאן ולהקשיב לתפילה אחת – יבין".

נציגות לקהילה גם בדימונה

"העבריים השחורים" או "בני ישראל העבריים השחורים", Black Hebrew Israelites, הם קבוצה אתנית של אפרו-אמריקנים שמאמינים שהם צאצאים של שבטי ישראל. יש להם קהילות בכל רחבי ארצות הברית וגם בארץ – בדימונה למשל, כשהמרכז הרוחני נמצא בשיקגו. הם מאמינים בפרשנות ייחודית לתנ"ך ופיתחו לאורך השנים זהות דתית מובהקת המייחדת אותם ומשלבת אלמנטים של התרבות האפרו-אמריקנית עם מנהגים יהודיים ואמונות יהודיות. רבים מהם עברו גיור אורתודוקסי מלא כדי לאמץ זהות יהודית. חלק מחברי הקהילה טוענים שהעמים הילידים של אמריקה והאמריקנים ממוצא לטיני הם חלק מ"אומת ישראל האמיתית"; חלקם גם התבטאו בעבר נגד יהודים ומחזיקים באמונות אנטישמיות ובבדלנות שחורה, אידיאולוגיה השואפת ליצור הפרדה בין שחורים ללבנים בארצות הברית.
ראשי הקהילה הקונסרבטיבית טוענים שהקולות האנטישמיים מגיעים דווקא מתוך הקהילה שלך ומתומכים שלה - ולראיה האמירות של קניה ווסט. הרב פוניי: "אני לא נתקלתי בזה בחיי, ואם אני שומע על זה אפילו מרחוק, אני מתנגד. קניה ווסט הוא אינדיבידואל שלא לוקח את התרופות שלו. יש לו הפרעה דו-קוטבית, אבל זה כמובן לא תירוץ לאנטישמיות שהוא מפיץ על הקהילה היהודית בשנה האחרונה. אם הוא יהודי או לא יהודי – האמירות שלו מחזירות אותנו אחורה לזמן שבו מנהיג 'אומת האיסלאם', לואיס פרחאן, השווה את היהודים ל'טרמיטים'. אני נפגשתי איתו בזמנו וגרמתי לו לחזור בו מהדברים. באותה מידה, כך גם אמרתי לאנשים של ווסט שאני מעוניין מאוד לפגוש ולדבר איתו. יש לו יותר מ-30 מיליון עוקבים, וגם אם רק 10% מהם יבצעו מעשים אנטישמיים זה יהיה רע מאוד".

"יהודים בכל הצבעים"

ומה חושב על כל זה מי שנמצא בעין הסערה? "אני מנסה להתמקד בדרשות ובמילוי התפקידים שלי כרב בהצלחה, ולהיות שם עבור הקהילה שלי", אומר הרב אליהו קולינס. "אני יודע שיש התנגדות, אבל אני לא שוכח את התמונה הגדולה. המשפחה שלי ואני לא מרגישים את זה, 'אהבת שלום' גורמים לנו להרגיש בבית, ואם דברים רעים קורים – הם תמיד מרחוק, זה לא נוגע בי".
3 צפייה בגלריה
קניה ווסט צ'ייני ג'ונס
קניה ווסט צ'ייני ג'ונס
קניה ווסט וצ'ייני ג'ונס. גרם נזק עצום לקהילת העבריים השחורים
(צילום: Getty Images)
קולינס גדל כנוצרי בברוקלין ומעיד על עצמו שמאז ומתמיד עלו אצלו שאלות בנוגע לדת ו"איך דברים מסתדרים".
כשהיה נער למד על יהדות דרך חבר קרוב שהתחיל ללכת לבית כנסת באירועים ובחגים. "התחלתי להתחבר לטקסטים ששמענו שם ואז ב-2005 מצאתי את הרב שלי, הרב ישורון, שלקח אותי תחת כנפיו. הוא לימד אותי עברית, איך לבצע את כל התפילות וכל מה שאפשר לדעת על יהדות. לבסוף הוא מינה אותי להיות גבאי של בית הכנסת של קהילת עבריים שחורים בשכונה שלי. ניהלתי תפילות רבות ונתתי שם דרשות לשבת, אז המהלך הטבעי היה ללכת ללמוד בבית הספר לרבנות של הקהילה. בשנה האחרונה ללימודים נתנו לי להתמחות ב'אהבת שלום' ואחר כך אמרו לי בבית הספר שנבחרתי להיות הרב של הקהילה במשרה מלאה".
הבנת את גודל המעמד? "ידעתי שזה מקרה שלא קרה בעבר. לקח לי קצת זמן לעכל, אבל היום אני מודה מאוד על ההזדמנות הזאת. אני נהנה מאוד, זאת קהילה מאוד חמה ומקבלת, והיא נותנת לי הזדמנות לבטא את היהדות שלי ולשפר את היכולות שלי. שמעתי שהיו כמה אינדיבידואלים בקהילה שלא אישרו את זה או שעלו להם שאלות ותהיות לגביי, אבל הרוב תומך מאוד. המטרה שלי עכשיו, כמו של כל רב, היא להגדיל ולחזק את הקהילה שלי, להפיץ ולנסות לגעת בכמה שיותר אנשים, ולגלות להם את התורה".
הרב קולינס, הרב העברי השחור הרב קולינס, הרב העברי השחור צילום: באדיבות בית הכנסת
לדבריו, דווקא מתוך סלע המחלוקת הזה יכולה להיווצר הזדמנות: "הנה ניתנה לנו כאן אפשרות ליהודים בכל הצבעים לחיות את החיים שלהם לפי התורה שמאחדת את כולנו. חשוב לחבק את הקדמה של הזמן ואני מקווה שאנחנו לא נהיה הדור הזה שיפספס את ההזדמנות. שהילדים שלנו לא יסתכלו עלינו ויגידו: הייתה לכם הזדמנות ליצור איחוד של כל ישראל והשפעה עולמית – ופספסתם את זה. העובדה שאני פה ב'אהבת שלום' והרקע הייחודי שלי מוכיחים ששום דבר לא צפוי, שאין מחסומים, וזאת דוגמה לכך שכולם יכולים לעבוד לקראת איחוד. אני מקווה שזה יהיה ככה גם בישראל, כי כולנו בסוף קוראים ולומדים לחיות את החיים על פי אותה התורה".